Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1605 ggr
Blue_Ice
0

Ang blötmat...

Har med er hjälp insett att mjukmat är bättre än torrfoder:) Jag kommer iaf att köra på Four Friends kitten torrisar fri tillgång (vilket passar mina katter) och mjaus tetror som mjukmat. Nu till min fråga Min kille säger att katterna kommer bli jättedåliga i magen av mjukmaten och att deras bajs kommer att lukta mkt mer för det hade tydligen hänt med hans mammas katter. Tycker ni de är så? Ni som kör med mjukmat? Självklart måste man gå försikigt fram i början:) så fom hinner vänja sig. I Men skulle vilja höra lite vad ni andra säger och tycker:)

Jourhemmet
3

Fasa in blötmaten väldigt försiktigt som med alla annan ny mat. Katterna blir inte dåliga i magen av blötmat och Mjau är jättbra, finns bara fördelar.

Ps, hur luktar din killes egen skit? Flört

ivanhoe81
0

hoppas du klarar av att få din katt att äta blötmat, min vägrar göra det och jag har ändå haft den framme tills den nästan torkar, provade att ta bort torrfodret med men han åt inte av det, han är kräsen och vill enbart ha torrfoder eller skalade räkor

Blue_Ice
0

Haha jo de är ju sant;) men han menade typ att det kommer lukta mkt värre än när dom gick på bara torrisar.

fvanilla
0

Jag tycker inte så, personligen. Sen använder jag ju bra sand som dämpar lukten väldigt väl. Det kan beror på blötmaten förstås. Som likt med torrfoder kan vissa fodermärken få dem att bli dåliga i magen beroende på innehållet, så.

Hawknestgrove
0

Då har nog din kille väldigt fel. En sak, ska du kanske vara uppmärksam på, och det är om det är socker eller mycket spannmål i mjukmaten, likaså om din katt är känslig för lever. Min gamla kisse var det, hon kunde äta all mjukmat, men så fort det var lever i så bidde det rallybajs och odör som kunde jaga den värste  på flykten

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

ivanhoe81
0

min mor har också visserligen sagt att bajset kommer bli mer blött och kommer lukta mer, men jag vet inte, jag har haft katter som ätit blötmat men jag kan inte säga då jag saknar luktsinne

cosmonita
0

Jag tycker iaf att avföringen luktar ungefär lika oavsett om katten äter enbart torrfoder eller blötfoder. Jag har haft katter som haft båda "dieterna".

Delfinen
0

Har också haft katter tidigare som ätit både torrfoder och blötmat.

Bara denna jag har nu som totalvägrar äta blötmat om den först inte får ligga och bli "torr"

Har aldrig märkt någon skillnad på att det skall lukta mer eller mindre från kattlådan beroende på om dom ätit blötmat eller inte.

[Anunnaki]
0

Spannmål i kattmaten orsakar jäsningar i tarmarna och då luktar det som man förknippar med kattlortar men det gäller både torrmat och blötmat.

Rått kött ger mycket torra, helt luktfria lortar.

Mina katter fick blötmat fredag-lördag för jag var bortrest och sistlidna natt vaknade jag av riktigt illaluktande kattlortar.