Kommer detta att funka?
Har en 6 årig hona, S, sedan tidigare och igår hämtade vi hem en 12 veckors hane, B.
S är van vid att träffa andra katter utanför sitt revir och att det är hundar här hemma på loven och det har alltid funkat toppen, med undantag för vissa hundar hon ej gillat.
Jag känner mig just nu väldigt förtvivlad för att S är inte lycklig alls! Jag vet att hon o B inte kommer att komma överäns på en gång, att det tar sin lilla tid och att det nu bara gått ett halvt dygn.
Det jag dock tror hon behöver mest är att få komma ut, hon har alltid varit utekatt och är just nu nog mest uppriven över att behöva vara inne och att B är här.
Tror ni man vågar släppa ut henne? Eller lär hon inte komma tillbaka? Hon har ju varit ute och kommit tillbaka då det varit hundar hon ej gillat här, men detta är ju annorlunda..
Och hur lång tid tar det ungefär för kissarna att bli vänner? S fräser och B reser ragg och små fräser. De håller avstånd.
Första mötet igår kväll :
lovisa
Släpper du ut S är risken stor att hon rymmer men kan du ej gå ut med henne i koppel?
De kan ta några dar till flera månader tills katterna kommit överens och bli vänner. Av bilden att dömma tycker jag inte du ska vara orolig då S är nyfiken på B.

För mig har det aldrig varit problem trots fräs och sura miner i flera veckor, katterna har kommit in igen ändå trots att jourkatten varit kvar. Detta har de fått utstå 7 gånger.
Det är en stor risk man tar när man släpper ut sin gamla katt. Jag vet att det förekommer att den gamla katten försvinner ? att det tar ännu längre tid för katterna att lära känna varandra om den äldre är ute.
Jag har släppt ut Stella nu för det skulle inte gå att hålla henne inne längre än vad hon redan varit, hon är van att vara ute större del av dygnet men har nu varit hemma i fem dagar, så jag hoppas verkligen att hon kommer tillbaka nu idag eller imorgon och sen får hon vara inne till helgen igen.
lovisa
Så ni har utekatt på Lidingö eller sommarhuset? För ingenstans på Lidingö är lämpligt för utekatt.
Länk till karta över just Lidingö som inte är familjära med området:
http://kartor.eniro.se/m/9EwvZ
/Fridaybrew
Hoppas hon är kastrerad åtminstone, så hon inte kommer hem med kattungar i magen
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Självklart är hon kasterad hon har varit utekatt i fem år, skulle aldrig släppa ut henne utan att hon var det, tycker det är oansvarigt att sätta till fler kattungar på det sättet.
Hon har varit på gården under dagen och varit framme och hälsat men tog ej in henne då, hoppas helt enkelt hon kommer ikväll eller imorgon, det borde hon göra..
Sen när hon kommit in igen (vill inte säga om) är det ett bra sätt att spruta vatten på dem när de fräser eller ska vi tillåta det och låta gå över av sig självt?
lovisa

#7 Spruta absolut inte vatten på dem när de fräser! Absolut inga som helst skällsord eller bestraffningar, då kommer de bara förknippa varandra med rent obehag! De måste få hantera sin oro och lära känna varandra i sin egna takt. Det kan ta veckor och det får man finna sig i.
Ignorera dem bara, och uppmuntra dem snarare till att äta nära varandra och leka nära varandra.
Okej då var det som jag trott, låter dem sköta allt själva då, kanske stå på håll och iakta, tycker det är så intressant att se hur de beter sig. ;)
Dom har iallafall inga klor så de kan inte göra varandra illa om de inte skulle få för sig att äta upp varandra..
lovisa

#9 Inga klor?
Klipp inte klorna på katter som går lösa ute, det kan kosta dem livet! Klorna är kattens försvarsvapen mot rovdjur och inkräktare, tänderna räcker inte att försvara sig med annat än som hjälp i närstrid. Och i flykt måste katten kunna klättra i träd. Med trubbiga klor kan katten knappt varken försvara sig eller snabbt fly upp i träd.
Nej självklart har jag klippt ned dem bara nu när de sätts ihop så att de inte ska kunna göra illa varandra. Idag har det varit litelitelugnare och inte så mycket fräsande så kanske det går ändå.. :)
lovisa
JA det går nog bra, man kan inte räkan med att alla ska älska alla med en gång… Bra att hon var kastrerad!!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....