Utekatt
Kan man få en katt i vilken ålder som helst att bli utekatt?

Kan och kan.
Om man nu bor så till att det passar att ha utekatt så anser jag att katten innan den släpps ut ska vara över året.Kastrerad vaccinerad och ID-märkt.
Stolt ägare till tre La permer
Går går det väl, men risken är större att kissen råkar illa ut. Jag har läst att man inte bör göra en innekatt till utekatt utan att man ska ha bestämt sig innan. Detta för att det blir lättare för katten att bli påkörd för att den inte är van vid trafik och inte vet hur man ska reagera i trafiken. Men om man bor långt från vägen och inte har mycket trafik så kanske. Men jag skulle nog bara gå med kissen i koppel eller skaffa kattgård, Har redan haft en kisse som dog i trafiken för längre sedan och jag skulle inte klara av det. Men det #1 sa var klokt 
Okej. Just nu är min katt 2 år gammal. Har aldrig varit ute mer än i koppel någon gång ibland. Därav undrade jag om det går att göra henne till det senare när man väl kan ha henne ute. Vill inte ha henne ute i stan med stora vägar och allt.
Ja det går det, har själv innekatt nu då jag bor i lägenhet, men såfort jag bor bra så kommer han få bli utekatt :)
Går, går det väll men det är inte alla katter som uppskattar att vara utekatter. En del katter, liksom min, blir stressade av utemiljön och är då hellre hemma eller promenerar i koppel, även om min nu inte promenerar utan sitter mest stilla och tittar.
Sen bör man väl vara säker på att man ska bo kvar också. Så att man inte hamnar i lägenhet igen och antingen måste vänja katten vid att bli innekatt igen eller måste omplaceras :) är katten alltid innekatt med kontrollerad utevistelse får man aldrig det problemet.
#6 jo man kan få rejäla problem om man går ut med katten i koppel, min syrras innekatt fick bara ute i lina med henne på gräsmattan, efter det blev han en pest, han satt och skreck vid dörren och tog alla chanser han fick att smitta, man fick öppna dörren och fånga honom i farten när man skulle in/ut, och han lärde sig att öppna dörren, och satt och lurpassade bakom hörnet när han såg att man skulle gå ut.
Det blev tillslut så ohållbart att han fick stängas av från neder våningen och enbart vara på övervåningen om inte syrran var på nedervåningen och hade koll på honom. Så vart ganska jobbigt pga att han fick vara ute under kontrollerade former…
#7 jo så blir en av mina också, dock inte samma problem när hon även har tillgång till balkong. Men det är ju ett helt annat problem i alla fall.
JAg ställer mig bara frågan varför?????? En kisse som trivs och är harmonisk inne och har en stimulerade miljö, varför ska man utsätta den för de risker som finns ute? OCh nu tänker jag ine bara på trafik, rovdjur och elaka människor. Fästingproblem, slagsmål med andra katter, sjukdomar, småskador……. Kostar pengar det med……Fullständigt i onödan, när det är en katt som är van att vara inne.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag är fullt medveten om de risker som finns. Och tar fullt ansvar på alla plan.
Det är nog olika från katt till katt skulle jag säga.
När vi flyttade till hus på landet med våra två innekatter (3 år gamla) bestämde vi oss direkt för att de skulle få gå ut. Vi bodde i lägenhet innan, men några gånger om året när vi var vid vår stuga fick de gå lösa utomhus på dagarna, så de visste vad utomhus var.
Idag har de kattlucka och får gå in/ut som de själva behagar. Honkatten går ut för att solbada och göra sina behov, men spenderar ca 90% av tiden inomhus. Hankatten däremot har blivit riktig "bonnkatt" och kommer in endast för att äta en gång om dagen. Han lever livet kan man säga! Kan tillägga att de är syskon. Så det är nog högst personligt hur de reagerar.
Är dom trygga med att få vara ute så är det ju absolut något man ska unna katten! Är de ute under vissa perioder eller året runt?
Hur gjorde ni i början för att vänja dom?
Jag har aldrig stött på en katt som inte vill vara ute men är de inte vana att få gå ut kan de vilja ta det lite lugnt i början och sitter då mest i dörröppningen för att kolla läget.
Många katter klarar mycket bra att vara inne i sin lägenhet i stan men älskar att gå ut när familjen är i sin fritidsbostad oberoende av årstid.
Tycker absoult att man ska unna sin katt/sina katter att vara utomhus. Har två innekatter som får gå koppel promenad med mig två ggr dagligen och de njuter verkligen. Oavsett vart man bor kan man unna sin katt att vara ute, det gäller bara att ta sig tiden. Som hundägare är det en självklarhet, tycker det borde vara det som kattägare också.
Tror inte det finns någon direkt åldersgräns för när katter kan gå från innekatt till utekatt. Det får man ju se till individen om utelivet skulle passa. Är det en trygg katt som visat intresse för livet utanför väggarna så tycker jag man absolut kan prova om området är okej. Är det däremot en lite mer tillbakadragen småskygg katt så kanske inte det är en så bra ide.
#14 Bor du i ett litet samhälle eller så? Min katt har blivit riktigt duktig på att gå i koppel faktiskt.
Jag tycker absolut att det är bra att gå ut och promenera med innekatter. Bra motion och om dom trivs så är det bara ett plus!
Min katt är tryggast ute när jag är med, funderar lite på om hon verkligen skulle kunna gå själv sen? Hur långt brukar du gå?
#15 Jag vet att vi har en park i det här samhället där det är lugnt. Men vägen dit är över gator. Så frågan är då om man ska ha henne i transportväskan tills man kommer fram.
#12 Eftesom våra katter hade fått vara ute några gånger om året sedan de var kattungar så behövde vi inte direkt "vänja" dem. De fattade grejen direkt! Men man måste såklart vara i närheten de första dagarna de är ute, och börja med korta promenader som sedan blir längre och mer och mer självständiga. Om de ska vara lösa måste man vara säker på att de hittar hem igen, innan man kan släppa ögonen från dem! Nu går dom in och ut som de vill hela året! Fast bara mina huskatter då. Mina orientaler har (som tur är) inte fattat kattluckorna än, så när vi inte är hemma är dom inne.
Om jag vore du skulle jag börja med små promenader runt huset, typ bostadsgården om du har någon. Sen skulle jag nog ta katten i transportväskan till parken. Tror det kan vara lite för läskigt med gator och vägar.. Katter går ju ogärna över öppna ytor, utan smyger mer längs hus och buskar.
317 Ehh, man har självklart inte en katt som utekatt i såna områden som du pratar om. Bor man på landet så kan man ha utekatter.
16# Hur tänkte du nu? SKa du gå med katten i transportväskan till parken och sedan släppa henne lös där?
Jag hoppas att vi pratar om att du ska rasta i koppel? Släpp absolut inte katten lös där du bor. Jag bor på landet och det är en helt annan femma.
Skulle ALDRIG vara så ansvarlös och bara släppa katten förstår ni väl. Koppel, helt klart!
Om man bor på ett ställe där det över huvud taget är lämpligt att låta en katt vara ute på egen hand kan man förstås släppa ut en vuxen katt lika väl som en ung katt får börja vara ute.
Bor man i lägenhet, radhus, villaområde, nära någon väg där det kommer bilar mer än någon i timmen ska katter aldrig vara ute på egen hand.
Eftersom tråden inte handlar om innekatt - katt som får gå ut ska jag inte säga mer just här i den frågan.
Jag tog hem en hittekatt för många år sedan. I början blev han rädd bara jag öppnade fösntret. han ville inte vara ute! Men efter 2 år i läågenhet med mig så fick han flytta till mina föräldrar som bor i ett lugnt villaområde och har skogen som bakgård.
I början var jag med när han tog sina första försiktiga steg utomhus. Han är en katt som verkligen älskar att vara ute idag. Ligger på rygg i solen och bara myser.
Den kissen går aldrig långt ifrån trädgården. Han är nöjd bara av att få vara med och han går nog in och ut 50 ggr per dag när altandörren står öppen ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Just nu när vi bor i stan kommer jag inte göra mer än att gå runt på innegården ibland.
Men senare om vi flyttar till ett bättre ställe så ska hon absolut få komma ut med. Tycker att hon har blivit mycket modigare efter alla gånger hon varit ute.
21# Missförstod då. Utekatt för mig är när katten får springa lös själv :) Annars kallar jag det innekatt alt. innekatt med kontrollerad utevistelse.
Jag tänker för övrigt att det är bättre att inte vara totalt rabiat när det gäller ute vs innekatt. Är mer nöjd med att så många katter trots allt har kärleksfulla hem när det är så många katter som lever sitt liv i misär ute på gatan. Varje kärleksfullt hem räknas :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#25 Jahaa det var så du menade! Just när man har innekatt, och vill ha dom ute ibland i koppel. Finns det de som går ut flera gånger per dag och så? Såg en kvinna här i stan, gick med sin katt i koppel vid vägen.
(Hade lust att dra ner rutan och skrika något men….)
ja i samband med detta, så talade jag med en bekant till mig, som förra sommaren köpte sig en ny liten "angorakatt" Hur söt som helst, ja. Den fick börja gå ut nu i våras, de bor i ett toppenfint villaområde, högt uppe på ett berg, med bara en granne, således bor de i änden av den vägen. i går fick jag höra, att grannen hade kört ihjäl katten….OCh där finns inga skymmande buskar, ingen trafik som kan köra fortare än 20 km/tim….Så frågar folk, varför jag propagerar för innekatt……Man blir så ledsen……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#28 Det där är ju standard. Förstår ej hur man kan lyckas att köra över allt som rör sig på alla omöjliga små vägar. Är övertygad att de siktar o oftast träffar de. Senast var de en grävling som fått sätta livet till på denna lilla grusväg(30) i kurva över natten.
Jag har väl också berättat om grannen som backade över en kompis kattunge i villaområdet .Även en mamma som körde över familjens egen katt. Ja listan är hur lång som helst.
Mina går i koppel flera gånger dag o är såå duktiga.
En föredetta granne till mig körde också över sin kattunge..
Den hade krypit upp och satt sig på däcket när bilen stod parkerad.. och flyttade sig inte när grannen startade bilen för att köra iväg.. ><

28 och 29. TYvärr är det inte alltid lätt att stanna för ett djur. GÅr djuret upp på vägen framför bilen hinner man inte stanna ens om man kör i 30. Det behövs 12 meter för att få stopp på bilen i den hastigheten. Mina katter är därför inne med tillgång till kontrollerad utevistelse.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Våra katter har alltid sett sig för (och ja vi har sett dem göra det) innan de knallar över vägen som är rätt lugnt trafikerad och låg hastighet eftersom vi bor i en kurva (skriver vi men menar mina päron).
Där har jag inga problem med att ha utekatter eftersom vi aldrig haft en enda katt som blivit påkörd (de har naturreservat och åkrar på de andra sidorna av huset och vägen ligger en bit bort) men i det område jag bor nu skulle jag aldrig släppa ut mina katter fast många andra har utekatter där, det är helt enkelt inte säkert, varken för bil eller människa.
Jag är för både ute och innekatter beroende på hur området ser ut.
Kan oxå säga att mitt svar i #15 är baserat på att jag trodde hon menade utekatt som i "en katt som får springa lös ute" alltså inte "katt i koppel".
Självklart är det otryggt ute på vägarna för alla sorters djur. Kan man inte då kanske investera i en stor rastgård eller något liknande? Är det någon som har det redan?
Som hundägare så känner jag att det är ett väldigt bra och tryggt sätt att gå ut med sin katt i koppel.
Kommer vara hemma hos mina föräldrar nu i en vecka. Då ska hon få vara ute mycket på bakgården.