Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1627 ggr
[RMSLiners]
0

Hur kan...?

…Min veterinär skriva att min katt har FORL på hans besiktningspapper utan att ha röntgat honom? Mig vetligen, som ni sagt här, kan FORL enbart ses genom röntgen och veterinären konstaterade FORL pga att min katt är lite rött på tandköttet vid två tänder. Förvånad

Detta har gjort att hans försäkring har begränsats vad gäller munnen det vill säga, händer något i munnen överlag är det ur vår ficka vi får betala kostnaderna. Rynkar på näsan

Jag blir så ledsen att jag nu tänker ta honom till en annan veterinär för en ny koll. Har redan frågat försäkringsbolaget om jag kan skicka in den nya besiktningen om den visar annat resultat än FORL. 

Men min fråga är då, vad kan rött tankött bero på? Kan FORL urarta sig så?

Måste få ordning på mina frågetecken känner jag.

EddaM
0

Det kan vara lite tandsten på g. Om du har en snäll katt kan du börja borsta tänderna på honom =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

annzoo
1

gingivit eller bara tandsten kanske….? om veterinären fastslagit FORL be han rtg katten utan kostnad:P

Josefa
0

Om katterna har haft kattsnuva kan de också ha rött tandkött.

Josefa
0

Många försäkringar täcker väl inte Forl ändå.

[RMSLiners]
0

#1 Han får Bucacat direkt i munnen enligt anvisningarna på förpackningen. Bosta tänderna kan jag glömma. Han envisas och rycker bort huvudet samt försöker komma därifrån bara man ger honom Bucacat.Tungan ute

#3 Kattsnuva har han aldrig haft, han är också vaccinerad mot det. Har hört att försäkringar inte täcker FORL men just nu täcker hans försäkring ingenting i munnen pga FORL diagnosen han fått och varför ska han ha en sådan diagnos när han inte är röntgad?

Han äter ju torrfoder och mjukmat, tuggar kycklingvingar och tusan vet allt utan minsta problem och vad jag vet, har en katt FORL ska de inte kunna göra det, eller?

Jourhemmet
0

Katter med FORL har oftast inga som helst problem att äta allt. Katter kan tom äta torrfoder utan några tänder alls.

[RMSLiners]
0

#6 Veterinären sa något helt annat till mig. Hon fråga om han fortfarande äter för FORL katter kunde vad hon sa inte äta då tänder måste dras ut för att smärta i munnen ska försvinna och därefter måste de äta mosad blötmat.  Sen sa hon också att har en tand drabbats så drabbas alla. Obestämd

Jag är helt virrig i huvudet, allt är en enda stor röra kring detta.

Thaeri
0

Vänta på vad den nya veterinären säger, och helst ska det ju då vara en som specialicerat sig på katters tandsjukdomar.

Efter vad jag har förstått det så ska man inte behöva anpassa maten efter en katt med FORL vad gäller sammansättningen.

BARF i formen större köttstycke och ben kan till och med fördröja att man måste dra ut tänderna, och när katten väl börjar bli tandlös kan den fortfarande få BARF, men i mindre bitar.

Torrofder och blötmat är redan i mindre bitar eller i färsform, så det räknas inte riktigt.

[Emma--]
0

Låter konstigt att veterinären satte diagnos pga lite rött tandkött. Även om det verkar kunna vara ett tecken vid forl, men inte enbart vid forl.

[sakring]
0

Jag har en katt med FORL och inte märkte jag det pga att hon slutade äta. Hon har blivit röntgad två gånger och fått några småtänder utdragna. Man måste röntga för att kunna ställa diagnosen FORL så din veterinär har gjort fel.