Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1045 ggr
[silkesnosen]
0

Foder: Brit care; Long hair-salmon & rice.

Jahapp, nu är det dags för mig att slänga ut en fundering. Jag har ju förstått på alla kunniga att katter behöver ha mindre spannmål i maten. Hitills har det jag provat sabbat hans mage, som alltid är extremt känslig och där jag hela tiden får jaga "den magiska balansen", men  som jag ändå har hanterat.

Jag vill att han ska äta torrfoder. Dels för att jag ska slippa lukt och klabb, men oxå för att han helt enkelt inte får upp blötmat, han kan inte greppa om maten.

Nu var jag i djuraffären och såg ett nytt av alla dessa "bra" foder. Jag tog ett med animaliskt protein, som jag alltid gör, då jag förstått att fisk är väldigt allergent. Nåja, damen tyckte att med tanke på att min katt alltid varit känslig i magen och inte ätit fisk, så kanske jag skulle prova med en annan typ av protein, så tja jag blev modig. Nu ska jag inte säga ngt högt, men jag har givit honom mkt lite varannan dag och hitills, så har han faktiskt inte haft ngn diarre. Sedan när jag kom hem, så ser jag att den faktiskt innehåller en hel del kycklig….

Innehållet är: Lax minst 10%, Kyckling min. 30%, Ris, korn, poultry fat(?), dehydrated poltry protein, dehydrated corn, Rice bran, brewer`s Yest(?) dried beet pulp(?), salmon oil, natutral flavors, natural fibres, minerals, DL-methionine, L-lysine, mannanoligosaccharides, fructo-oligosaccharides, avlerian, organic selenium, niacin, calcium panthothenate, folic acid, choline-chloride, biotin, vitamin A, Vitamin B, Taurine.

Oj, oj, blev ju alldeles svettig av den digra innehållsförteckningen…o knappt man vet vad allt är ju…

Så vad vet ni om det här fodret???

Jourhemmet
0

För lite fett men annars ser det väl ut som de flesta torrfodren. Lägger in innehållsförteckningen på svenska:

Lax (minst 10 %), kycklingkött och kycklingprodukter (minst 30 %), ris, majs, kycklingfett, torkat kycklingprotein, torkad majs, riskli, öljäst, torkade betrester, laxolja, naturliga smakämnen, naturliga fibrer, mineraler, DL-metionin, L-lysin, mannanoligosackarider, fruktosoligosackarider, organiskt bundet selen, niacin, kalciumpantotenat, folsyra, kolinklorid, biotin, A-vitamin, vitamin D3, E-vitamin (alfa-tokoferol), taurin.

Varumärke

Brit Care

Tillverkningsland

Tjeckien

Jmf pris (kr/kg)

51,87 kr

Råprotein (%)

35.0000

Råfett (%)

15.0000

Växttråd (%)

4.0000

Vatten (%)

10.0000

Aska (%)

7.5000

Kalcium (%)

1.3000

UlrikaD
0

Jag har använt brit care kitten här hemma. Mer fett och har funkat bra för mina.

Jourhemmet
0

Ja kitten såg betydligt bättre ut. Hur kommer det sig att tillverkaren tror att bara kattungar behöver en bra fetthalt (och högre proteinhalt)? Det är ju inte fett katter blir tjocka av utan kolhydrater?

UlrikaD
1

#3 Jag struntar helt i att kolla ifall fodret är för vuxna, kattungar, seniorer eller vad som helst. Går efter innehållsförteckningen.

Jag har det lite klurigt för jag måste ha ett som funkar både för illrarna och katterna just protein och fettmässigt så oftast är det kattungefoder som funkar.

Det för vuxna som varit bra har varit Carnia Lynx, men ett kg-pris på 100kr är bara löjligt så det blir det inet längre.

Mina katter har käkat kattungefoder för det mesta och min äldsta är 15 år, ingen är det minste överviktig.

[silkesnosen]
0

Hm då kanske det här kan var ngt då, då min katt alltid blir risig i kistan av för mkt fett. Jag fick sluta med kattungefoder tidigt, då hela  magen var i olag, men det´n lugnade sig på vuxenfoder…får se det kan ju komma ett rejält bakslag.