P-piller
Min pappa och jag har under flera veckor haft en diskution om p-piller och hur det har för effekt på katten. Läste ju en gång här att katterna slutar löpa men fortfarande kan bli dräktiga. Detta nämde jag för pappa. Men nej då det tror han inte på då skulle det ju inte kallas p-piller enligt honom. Detta har vi ältat om och om igen så nu frågar jag gång för alla hur det fungerar.
Så säger jag till pappa att det var en veterinär som sa det. Ibland när jag säger saker så svarar han med "man ska inte lita på det sånt skumt folk folk säger på olika forum". Nu är det ju så att jag inte skulle säga saker utan att tro på det själv med. Jag är liksom 20år och utbildad inom detta vad tror han om mig egentligen.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

P-piller för katter fungerar inte på samma sätt som p-piller för människor. P-piller för katter har effekten att de förhindrar att katten kommer i löp, och detta hävdar vissa veterinärer att det är ett skydd emot dräktighet eftersom honor endast parar sig om de löper. Men det är här problemet ligger - pillrena tar bort löpet men det hindrar inte hanar från att sätta på honan ändå. Ger de sig sjutton på att göra det så gör det det. Våldtäckt kan man klassa det som, och det är vanligt förekommande. Många uppfödare har upplevt detta själva, att deras honor blivit dräktiga trots att de fått p-piller regelbundet.
Så han har inte helt fel, han har bara missuppfattat det hela en smula, precis som majoriteten av svenska folket verkar ha gjort.
Sen är det ju det faktum att p-piller innebär stooora risker att katten drabbas av juvertumörer, framförallt vid långvarit bruk men riskerna ökar redan från första pillret.
Ja då har jag haft rätt ändå. Tänkte väl det. Vet dock inte om jag kan klara att få in det i hans tjocka skalle. Han förstår det verkligen inte. Han vill ju ha ett helt jättebra skydd utan risker utan kastrering men det existerar inte. Men ja får se om jag kan få honom att förstå att det är så.