P-piller
Min pappa och jag har under flera veckor haft en diskution om p-piller och hur det har för effekt på katten. Läste ju en gång här att katterna slutar löpa men fortfarande kan bli dräktiga. Detta nämde jag för pappa. Men nej då det tror han inte på då skulle det ju inte kallas p-piller enligt honom. Detta har vi ältat om och om igen så nu frågar jag gång för alla hur det fungerar.
Så säger jag till pappa att det var en veterinär som sa det. Ibland när jag säger saker så svarar han med "man ska inte lita på det sånt skumt folk folk säger på olika forum". Nu är det ju så att jag inte skulle säga saker utan att tro på det själv med. Jag är liksom 20år och utbildad inom detta vad tror han om mig egentligen.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

P-piller för katter fungerar inte på samma sätt som p-piller för människor. P-piller för katter har effekten att de förhindrar att katten kommer i löp, och detta hävdar vissa veterinärer att det är ett skydd emot dräktighet eftersom honor endast parar sig om de löper. Men det är här problemet ligger - pillrena tar bort löpet men det hindrar inte hanar från att sätta på honan ändå. Ger de sig sjutton på att göra det så gör det det. Våldtäckt kan man klassa det som, och det är vanligt förekommande. Många uppfödare har upplevt detta själva, att deras honor blivit dräktiga trots att de fått p-piller regelbundet.
Så han har inte helt fel, han har bara missuppfattat det hela en smula, precis som majoriteten av svenska folket verkar ha gjort.
Sen är det ju det faktum att p-piller innebär stooora risker att katten drabbas av juvertumörer, framförallt vid långvarit bruk men riskerna ökar redan från första pillret.
Ja då har jag haft rätt ändå. Tänkte väl det. Vet dock inte om jag kan klara att få in det i hans tjocka skalle. Han förstår det verkligen inte. Han vill ju ha ett helt jättebra skydd utan risker utan kastrering men det existerar inte. Men ja får se om jag kan få honom att förstå att det är så.
Varför vill han inte kastrera? P-piller är väldigt farligt att ge till sina katter. Riskerna med juvertumörer är mycket stora.
#3 Han tycker det är dyrt. Vi har haft lite otur med våra tidigare honkatter så han är rädd att dem ska dö med och vill därför inte bekosta på en kastrering.
Hoppa inte på mig nu. Jag har gjort allt jag kunnat tjata nu i sex år man det har inte funkat. Mina två katter är kastrerade och så och de andra ger jag piller mer kan jag inte göra.
Jag hoppar absolut inte på dig. Men om han är rädd att katten ska dö pga kastrering (som är otroligt sällsynt) varför ge p-piller som skördar betydligt fler dödsfall än kastrering?
#5 Nejnej dem har dött av andra orsaker. Får första hona dog av förgiftning tror vi iaf. Och ja det är för jobbigt att prata om de andra. Han tror iaf inte att de klarar sig tillräckligt länge för att hinna bli sjuka. Hanarna är iaf kastrerade och såklart min lilla hona.
Just det kan ju fråga det nu med. Min kastrerade hona hon beter sig om hon löper hela tiden. Kan det vara så att veten har glömt något eller är hon helt enkelt så galen normalt. Ibland blir man helt galen på henne för man får aldrig vara ifred hon ska jämt gosa och pratar. Sen dreglar hon när man kelar med henne. Hennes syster är likadan men hon är ju inte kastrerad.

Du kan ju visa detta för honom, så han vet vad han har att välja mellan.
P-spruta, biverkningar: Håravfall på injektionsstället, diabetes (dräktighetshormon motverkar insulin, och p-piller kan därför utlösa diabetes), viktökning, humörsvängning, livmoderinflammation, juvertumörer, juversvullnad (har t.o.m funnits fall där juvret spruckit).
P-piller, biverkningar: Viktökning, humörsvängningar, katten kan bli slö/hängig, ökad törst och urinering, diabetes, livmoderinflammation, juvertumörer (medelåldern då juvertumörer uppträder är 9 år). Inte skydd mot dräktighet.
Chipkastrering (Suprelorin. Ej godkänt för användning på katter i Sverige men används ändå, och försäkringsbolagen inte ersätter om katten blir sjuk/får biverkningar pga det), biverkningar: Humörsvängningar, svullna körtlar med risk för att de svullnar tills de spricker, m.m.? Dåligt kartlagda biverkningar eftersom det inte verkar ha använts på katt länge alls (det är som sagt inte ens godkänt).
Sterilisering (äggledare knipsas av, katten blir steril), biverkningar: Katten forställer att löpa eftersom livmodern finns kvar, livmoderinflammation, stress, dålig matlust=viktnedgång vid löp, kissande och/eller bajsande lite varstans som revirmarkering, infektionsrisk vid såret (ovanligt), bråck (relativt ovanligt).
Kastrering (livmodern tas bort, katten blir steril), biverkningar: Infektionsrisk vid såret (ovanligt), bråck (relativt ovanligt).

#6 Ja, det kan ha blivit något kvar i buken vid kastreringen. Lämligen bör du kontakta veterinären som kastrerade henne och begära att de öppnar henne igen och ser om något blivit kvar.
Jag kastrerade en hona som löpte trots kastrering. Vid ny buköppning så hittades en bit av äggstocken som blivit kvar! Troligen hade veterinären helt enkelt gjort misstaget att knipsa av vid fel ställe så att den biten blev kvar.
#7 Okej. Jag kan nog ta och skriva ut det och sedan sätta upp på kylen eller något sånt så att mamma kan se med. Hon bryr sig mer om katterna och deras välmående. Hon "äger" själv en av honkatterna.
#8 Okej men får jag betala för det då? Jag är ju inte säker på om det är löp hon har riktigt. För efter hennes svans amputering och sen kastrering av hunden är jag helt pank.
Nej du behöver inte betala igen.

#9 Hur beter hon sig när du tycker att hon verkar löpa? Jag kan tänka mig att veterinären gör det gratis OM de hittar nåt som inte borde finnas kvar efter kastreringen (förutsatt att du går till den veterinär som kastrerade henne), men att du får betala om de inte hittar nåt.
#11 Ja när man kliar henne precis vid svansfästet så böjer hon frambenen och tar upp bakdelen och svansen åker upp. Så gör hon jämt och ständigt. Pappa och brukar skoja om att hon löper jämt året runt. Hon är liksom alltid likadan.
I såna fall så är det lika bra att jag väntar tills jag har pengar om jag nu skulle få betala.

#12 Trampar hon med bakbenen? Kurrar och jamar ovanligt mycket?
För att bara skjuta rumpan i vädret och lägga ner framkroppen/huvudet är inget ovanligt, det är ju bara sååå skönt att bli kliad på rumpan ;) Så gör "min" ena kisse och vet många därtill som gör samma sak.
Men det är skillnad om hon verkligen lockar och bjuder in till parning.
#13 Vet inte om hon trampar med bakbenen ska kolla om hon är hemma imorgon. Hon pratar väldigt mycket i vanliga fall hon svarar alltid när man pratar med henne.
Hon kanske bara är så helt enkelt.
Fick ge min katt p piller precis innan hon skulle in på sterilisering eftersom hon aldrig slutade löpa.
Hon mådde mycket bättre, fick fin päls, blev gladare i maten och en gladare katt.
#15 Okej. Min Blixt gick aldrig på p-piller innan hon kastrerades. Hon var väl 8månader då tror jag. Jag har inte märkt någon skillnad på henne alls. Förutom då att hon inte blivit dräktig. Men hon är fortfarande iväg lite väl ofta.