Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2823 ggr
thildatessie
0

Vaccinera mot katt-leukemi?

Kollade på "Veterinären på Bondi Beach" tidigare idag. Det kom in en katt som var dålig och veterinärerna försökte hitta vad det var. Efter flera tester så testade dem om han hade katt-leukemi eller katt-aids. Testet visade positivt på leukemi.. Veterinären sa att det var mycket ovanligt men att det var synd att inte ägaren visste att man kunde vaccinera mot detta. Undrar om man vaccinerar mot det i Sverige? Har ni gjort det? Och hur vanligt är det med katt-aids?

Känns lite dumt att jag inte visste om detta..

Viccan92
0

Kände jag inte till heller. Har aldrig hört talas om det.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

TypisktMaria
0

aldrig hörttalas om det heller .

Följ oss på
Blogg: Bobbys blogg
Instagram: Bobblius

thildatessie
0

Okej då var det inte bara jag. Kanske inte finns i Sverige då :)

fvanilla
0

Vad jag vet så kan man tyvärr inte vaccinera mot det utan helt enkelt testa katterna och se till att de inte paras med smittade katter.

Thaeri
0

Jodå, både FeLV (virusburen leukemi) och FIV (kattmotsvarigheten till HIV) finns i Sverige, även om de inte är så vanliga.

Vaccin mot FeLv finns, i alla fall hittar jag ett som är mot kattpest, kattsnuva och FeLV i FASS, däremot verkar det inte finnas mot FIP.

Silvestris
0

FeLV är väldigt ovanligt i Sverige och därför rekommenderas inte FeLV-vaccinet rutinmässigt. De flesta uppfödare fritestar sina katter för både FIV och FeLV och håller på så sätt sjukdomarna på avstånd. Det har väl förekommit enstaka fall av lösgående katter som drabbats av FeLV, men på det stora hela är risken för att drabbas av sjukdomen ifråga mycket liten.

viciouscircle
0

Kattaids (FIV) finns.. Och de smittar oftast genom bråk med bett - tex okastrerade hanar som bråkar och biter varandra. De får in några anmälningar per år (kommer inte ihåg hur många det är nu men.. )

Finns inget godkänt vaccin i Sverige än.

Veterinären trodde att min bästa väns kattunge fått det.. Snabbtestet hos vet visade positivt men det test dom skickade iväg för nogrannare analys visade negativt som tur var.. Snabbtesterna hos vet är inte att lita på. Har läst om flera som fått fel besked. Inte så kul med tanke på att det är dödligt.

Silvestris
0

Vad jag vet är det bara problem med falskt positiva svar och får man ett positivt svar ska ytterligare ett prov vara rutin.

viciouscircle
0

#8 jaså. Ja då kan ju dom testerna "sålla ut" lite i alla fall.

Dock verkar denna veterinär inte ha hanterat fallet speciellt bra utan min vän fick noll info utan fick söka det mesta över nätet själv.. Hon började ju ställa in sig på avlivning typ :( Visade sig att det antagligen "bara" var vanlig kattinfluensa och kattungen mår bra idag.