Kal fläck
Hej!
Jag upptäckte nyss en liten kal fläck på min kisses ena bakben. Huden där är ganska torr.
Hon är en 9 månader gammal kastrerad och vaccinerad honkatt.
Hon är en korthårig huskatt.
Gick för några månader sedan igenom en felfri veterinärbesiktning.
Hon har ätit samma foder sen hon var ca 16 veckor gammal. Fodret hon äter är Orijen adult cat och Mjau blötfoder. Ibland händer det att hon får lite annan blötmat, tillagad kyckling, tonfisk i vatten och rå (svensk) köttfärs.
Är detta något jag bör oroa mig över? Borde jag ta henne till veterinär? Hon är helt frisk i övrigt och mår jättebra. Märkte det bara av en händelse när hon hoppade upp på diskbänken. Har inte märkt någon förändring i hennes beteende, inget kliande, utslag eller något liknande. Hon har inga andra kala fläckar. Bara denna. Stor som en nerklippt lillfingernagel ungefär.
Tacksam för råd!
Gissar på ringorm. Titta om du själv har någon liten liten röd torr ring någonstans på kroppen, det är relativt vanligt att det smittar till människor. Helt ofarligt och det finns salva för det.
Jag har inte sett någon ring på mig själv. Inte sett några symptom på min andra katt heller, men det kan vara så att han har det, men han har väldigt mycket päls så det är svårt att se.
Är salvan receptfri eller vart får man tag på det?
Är det något som kan gå över av sig själv?
Är det skadligt på något sätt?
En del katter får en liten kal fläck på bakbenen. Den nöter bort håret där när de sitter ner.
#3 Tackar för svar! Jag tror att jag ska avvakta och se om fläcken blir större/röd eller om det kommer fler kala fläckar. Då blir det ett veterinärbesök för damen.
Är det ringorm behöver du inte uppsöka veterinär, det läker av sig själv.
Det kan även vara som Josefa säger att det bara är bortskavt, så har ett par katter här hemma också.

#5 Det finns flera olika sorters ringorm - vissa mycket smittsamma och kräver i stort sett karantän tills det läkt ut och detta tar månader. Andra sorter behandlas enkelt. Det är heller inte alla sorter som smittar mellan människa och djur - så vitt jag vet så finns en sort som smittar bara djur emellan, en som smittar djur till människa men inte andra hållet och inte människor emellan, och en som smittar hej vilt.
Jag har haft det här hemma och flera av katterna fick det. Även två av mina barn men allt gick över på ett par veckor med salva. Jag har ej heller fått tillbaka det bland katterna så det verkar utläkt.
Min ena katt fick en helt rund kal fläck mitt på huvudet(!) och då gick vi till vet. för att kolla upp vad det var, de tog prover och vi fick vänta 3 veckor på svar. Det visade på - ingenting. Pälsen växte snart tillbaka och det har aldrig upprepats igen. Så kan det också gå. Men jag skulle faktiskt också chansa på ringorm, speciellt om området ser torrt ut.

Det kan ju även vara foderallergi som spökar.