Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 12431 ggr
[Kajsa91]
1

Gått på lådan en massa gånger?

Senaste timmarna har min katt gått på kattlådan jättemycket.

Nu bara senaste halv timmen har hon varit där 3 gånger, vad kan det bero på? Borde jag ringa veterinär?
Min älskade kanin fick somna in igår så nu blir jag helt nojig och är livrädd att förlora min katt med.. Blir orolig för allt nu verkligen.

Hon har ätit torrfoder idag bara och druckit vatten antar jag.
Hon är innekatt, 2 år, kastrerad.

Blir skit orolig nu :(

Rumblebee
0

Det kan vara tt hon har problem att kissa, urinvägs infektion eller urinsten. Så vore jag du skulle jag ringa veterinären, för att gå på toa tre gånger på bara en halvtimma tycker jag låter som sjukdom.

Verkar hon ha ont? Och kommer det något alls när hon går?

Brajg
0

Har hon gjort något när hon varit på lådan eller bara gått dit och inte gjort något ?

[Kajsa91]
0

#1 Är det farligt om det är något av det? Behöver jag oroa mig jättemycket eller kan jag vänta tills imorgon och beställa tid?

Nej, hon sitter som vanligt och verkar inte göra ont alls, inget gnäll eller något.
Ja, det lät som det kom. Tänkte inte på att gå fram och försöka se. Hon har sån kristallkattsand så svårt att se när det inte blir en klump.

Hon är pigg annars, springer runt på balkongen, hoppar och leker med sina leksaker och sådär.

#2 Låter som att hon kissar, svårt att se pågrunt av sanden.

OberonsMatte
0

Så länge det kommer lite kiss varje gång hon försöker kissa är det inte jätteakut. Det kan vara en tillfällig irritation i urinvägarna som går över av sig själv om man har tur. Om det blir urinstopp p.g.a. urinsten eller kristaller är det dock viktigt att katten kommer till veterinär omgående.

Sajtvärd Katter iFokus

[Kajsa91]
0

#4 Okej, ska hålla koll om det kommer något.
Har tyvärr ingen ny sand hemma annars hade jag bytt så det varit lättare att se..

Usch, blir så orolig :(
Och självklart är min katt värd allt, men ingen större lust att åka 6 mil för att komma till en veterinär som har öppet nu om det inte är något.
Missförstå mig inte nu..

[Kajsa91]
0

Hon satt och rev på en tidning som låg på en byrå i hallen och när jag skulle ta ner henne därifrån såg jag att hon kissat på den.
Inte så mycket att de rann iväg, ungefär så stor som en dvdskiva..

OberonsMatte
1

#5 Jag har varit med om samma sak med flera av mina katter och varje gång har veterinären sagt att man kan avvakta så länge det kommer kiss. När katten kissar ofta är det naturligt att det kommer väldigt lite varje gång, ibland bara några droppar eftersom katten känner sig kissnödig trots att urinblåsan är tom. Det är besvärande för katten, men inte farligt. Håll koll så är det ingen fara!

Sajtvärd Katter iFokus

[Kajsa91]
0

#7 Hur har det gått för dina katter då? Blev dom bra eller fick du åka in med dom?

Ska hålla koll på henne och mamma ringde veterinären åt mig för att se om de finns en tid imorgon i värsta fall.
Men sålänge hon beter sig normalt är det väl bra? Just nu sitter hon och äter blötmat.

MonicaLagerquist
0

Om hon kissar på andra ställen än där hon brukar och kiissar oftare så tyder det ju på att hon har ont.Så vore det min katt så skulle jag ta henne till en veterinär för koll.UVI låter ju som en trolig diagnos.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Josefa
1

Försök att lura i kissen mer vätska, så att irritationen/bakterierna  i urinvägarna lättare sköljs ut. Blanda vatten i blötfoder, koka kött/fisk och ge spadet, ge utspädd laktosfri grädde om katten gillar det.

[Kajsa91]
0

#9 borde hon inte visa att hon har ont? Alltså ligga still, gnälla lite när hon kissar?

Men jag tar henne till veterinären imorgon om han har öppet då, annars får det vänta till måndag om det inte är akut.
Åker självklart iväg några mil om det verkligen behövs.
Har henne inte försäkrad och ont om pengar då sprutan att avliva kaninen inte direkt var billig + att han ska brännas vilket med kostar, så hoppas han har öppet så det blir så billigt som möjligt..

Låter som jag skiter i min katt, men antar att ni förstår vad jag menar..

[Kajsa91]
1

#10 Ska försöka med det! Dock är hon himla kräsen. Dricker inte mjölk, grädde eller något.
Och är själv vegetarian så har inget kött eller fisk hemma (hon brukar få lite av det hemma hos mamma, men hon äter knappt av det heller..)

Men ska ställa fram lite olika skålar med vatten då hon ibland bara vill dricka ur glas och ibland ur skål och ibland bara rinnande vatten.

[Kajsa91]
0

Satte fram en stor skål vatten och lekte lite med vattnet för att hon skulle bli intresserad.
Hon drack ungefär en halv minut och gick på kattlådan med en gång efter.
Hörde nu att det kom kiss.

OberonsMatte
0

#8 Alla mina katter med täta urinträngningar har blivit "som vanligt" igen inom något eller några dygn, med eller utan behandling. Två gånger har jag åkt in och fått medicin (smärtstillande och inflammationshämmande medicin eller antibiotika), men de flesta gångerna har det räckt med smärtstillande. För att antibiotika ska hjälpa måste det finnas bakterier, men UVI med bakterier är relativt ovanligt på katt.

Att få katten att dricka är bra eftersom den större urinmängden kan "spola bort" besvären. Om katten får smärtstillande känner den inte av besvären och kissar då större mångd åt gången. När jag har haft smärtstillande för katter hemma har besvären försvunnit nästan på en gång utan att jag behövt åka in.

Sajtvärd Katter iFokus

[Kajsa91]
0

Nu gick hon in igen.. :(

[Kajsa91]
0

#14 Så det är inte så farligt så jag behöver ligga vaken inatt och kolla till henne hela tiden?

Har du någon aning om hur dom får det? Kan man förhindra det på något vis?

Tar man smärtstillande själv hemma sen med tablett eller något då?

Många frågor här..
Käns tryggt att det gått bra för dina katter iallfall.

OberonsMatte
0

#16 Om hon kissar så här ofta nu kommer urinblåsan vara tom när du går och lägger dig, så jag tycker inte att du ska behöva vaka över henne hela natten.

Om urinvägsbesvären har okänd orsak (dvs. att de inte beror på bakterier eller kristaller) brukar det kallat Felin Idiopatisk Cystit, det är en inflammation i blåsan som också är den vanligaste typen av urinvägsbesvär hos katt. Orsaken är okänd, men en del katter får det lätt i samband med stress.

Smärtstillande för katter finns både i tablettform och flytande som man själv ger katten, men det måste vara medicin som är utskrivet för katter av veterinär.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
0

Jag kan tillägga att det allvarligaste tillståndet, urinstopp, sällan drabbar honkatter eftersom de har ett kortare och bredare urinrör än hankatter.

Sajtvärd Katter iFokus

[sakring]
0

OBS! Detta är väldigt viktigt. Ge aldrig katten någon medicin som är smärtstillande och avsedd för människor. Det är livsfarligt  för katten.

Själv har jag proble med UVI och hade jag varit din katt så hade jag velat ha något smärtstillande. Känner du någon som har metacam hemma? Det är faktiskt olagligt att inte ta en katt till veterinär om den har ont.

[Kajsa91]
0

#17 Men får katter det ofta?

Borde jag åka iväg med henne nu ikväll eller vänta tills imorgon på morgonen?

#19 Men hur vet jag om hon har ont? Hon beter sig precis som vanligt.
Och jag har hört att dom oftast kissar på en tröja eller något om dom har ont och det ligger kläder inne på toan men hon kissar i lådan.

Vill självklart inte plåga min katt.

OberonsMatte
0

#20 Det är helt individuellt om de får det ofta eller inte alls. Om det beror på stressfaktorer i kattens miljö kan det vara återkommande om katten är känslig, men de flesta(?) katter drabbas aldrig. Om det blir återkommande och man uteslutit fysiska grundorsaker hos veterinär får man försöka se över och minska stressen för katten på olika sätt.

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
2

Du skrev i inlägg #6 att hon kissat på en tidning.Det är ju just sånt som visar att hon har ont.Hon kopplar lådan med ont eftersom att det gör ont när hon kissar där.Då testade hon att kissa på en tidning för att se om det skulle göra mindre ont.

Torrfoder kan vara en bov i det hela.Katter som äter torrfoder är oftast konstant uttorkade och har mindre urinmängd än katter som äter blötmat eller barf.Så jag skulle rekomendera dig att på sikt skola över henne på blötmat och skippa torrfodret.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

[Kajsa91]
0

#21 Ah okej. Hoppas det bara är en gång detta.
Tack för alla svar!

#22 Ah okej, trodde att dom skulle mjaua eller låta lite liksom.

Så hon klarar sig på blötmat bara? Hon får både och just nu. Torrfoder står alltid framme som hon går och små äter på typ.

Bör man byta ut helt eller tex att hon bara får en halv dl torrfoder om dagen och sen blötmat?
För hon gillar att lägga ut dom från skålen och äta en och en, ta upp med tassen och sådär. Hon killar torrfoder bättre än blötmat.

[sakring]
0

Om du har tillgång till en termometer så kan du pröva att tempen på katten. Den ska inte ligga över 39C.har den det bör den tas till veterinär.

Jourhemmet
1

Det ska väldigt mycket till för att din katt ska visa att den har ont så det ska du absolut inte vänta på. Antingen uvi eller urinsten. Åk direkt i morgonbitti. Täpper en sten till helt så är det väldigt akut.

Börja ge katten bara blötmat. Vad får den för torrfoder?

[Kajsa91]
0

#24 det har jag tyvärr inte.

#25 Mamma ringer vid 8 på morgonen och se om han har öppet, har han inte det åker vi iväg till närmsta djursjukhus.

Vanlig sån som finns i affärer, friskies..
Har köpt sån dyrare till henne med men hon är otroligt kräsen och gillar inte det.

EddaM
0

En katt kan dö av detta! Vänta inte tills på måndag, då kan det vara försent. Kolla hennes temp med, hon skall ha ca 38grader.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Jourhemmet
0

Friskis kan vara den stora boven då det är hemsk föda för en katt. Köp ett kvalitetsfoder istället. Ännu hellre enbart blötmat då det minskar riskerna för urinvägsbesvär. Släng Friskisen till fåglarna.

[Kajsa91]
0

#27 Nej, ska åka mer henne imorgon på morgonen.
Har ingen temp tyvärr, men ringer vetrinär klockan 8.

#28 Åh, hade jag ingen aning om.. Då är det ju mitt fel att hon blivit sjuk :(
Våra katter har alltid ätit det och aldrig varit något fel på dom förutom kli i öronen en gång.

Vad är kvalitetsfoder? Vad för blötmat är bra?
Nu äter hon dom små runda burkarna då maten blir äcklig om man öppnar större åt henne, då är dom perfekta för en dag.

Jourhemmet
2

Mjau tetrrorna är bra mat. Inte ditt fel att hon är sjuk, det handlar ofta om okunskap och du har väl inte huvudansvaret för katterna?

Blötmat innehåller bara sånt som är naturlig föda för katter och många tror att det är dåligt att ge men det är tvärtom. Vätskan som är i blötmaten ser till så att urinvägar och blåsan ständigt spolas igenom och minskar risken för sjukdomar där.

Katter är renodlade köttätare och Friskis innehåller endast 4% kött. Köp tex Eukanuba i zoobutiken, det är bra mat om du måste ge torrfoder. Torrfoder i mataffären innehåller en massa spannmål som gör katten sjuk.

[Kajsa91]
0

Mjau äter katten som bor hos mamma, men min katt gillar den inte så mycket. Hon verkar tycka det är för stora bitar så försöker del det och så till henne. Hon äter typ en tugga sen måste hon tvätta sig, sen äter hon lite, tvättar sig och håller på.

Jo, jag bor inte hemma längre så min katt som bor här är helt mitt ansvar.
Aldrig tänkt att man bör ha annan kattmat då våra katter sen jag var 5år alltid ätit sån där och alltid mått himla bra liksom.

Vet du om gourmet är bra? Dom små runda burkarna.. Dom är liksom helt perfekta för min lilla katt.

Ska ta och kolla in de torrfodret! Tack så jättemycket för informationen, hade verkligen ingen aning om att det var så dåligt med maten från vanliga affärer..

Borde jag ge henne kött med eller fisk? Finns aldrig här då jag är vegetarian men kan såklart köpa hem det för hennes skull.

Jourhemmet
2

Fisk är högallergent så ge inte det. Om du vill variera dig så ge en eller två råa kycklingvingar i veckan. Inte alla katter som gillar men det är bra för tänderna. Du får absolut inte tillaga kycklinvingen, inte ens tina i micron för då blir benen farliga. Har du provat att mosa bitarna. Mjau på tetra finns både som färs, med gele och med sås. Gourmet tror jag innehåller spannmål, titta på innehålldeklartionen. Men äter hon bara sådana brukar så är det bättre än ingen blötmat. Bozita blötmat finns på zoobutikerna och har samma svenska tillverkare som Mjau, prova den annars.

Alla stora fodermärken har smakgaranti så du kan alltid byta påse om hon inte äter. Tänk på att fasa in det nya fodret långsamt så att hon inte får ont i magen.

Titta på innehållsdeklartionen på foder du köper, animaliskt protein ska stå först, tex kyckling och helst inte innehåll något spannmål alls.

Lycka till i morgon.

[Kajsa91]
0

Tusen tack, ska kolla upp allt detta!

sagan
2

Häll på extra vätska i mjukmaten om du ska fortsätta ge torrfoder. Så kompenserar det upp det torra du ger. Försök om möjligt ge mjukmat som bas. Mjau, Bozita, Icas och Pussis konserver samt Portionsförpackningarna As good as it looks är att föredra då dessa inte innehåller spannmål. Dock innehåller Pussis burk och portionsförpackningar fisk. Skulle det vara så att din kisse vägrar äta någon av dessa märken är det bara att du ger det den tycker om. Det sämsta mjukmaten brukar vara 100gånger bättre än torrfoder. Ett litet tips, det går att frysa all mjukmat. Fryser du in i portioner om hur mycket kissen äter per gång så slipper det bli dåligt.

Hoppas det går bra med allt. Och försäkra kissen efter detta. Du får igen det med råge. Kostar inte så mycket per månad. Men är till bra hjälp när katten blir dålig. Det är 20 dagars karens och kissen kan få undantag om det är problem med urinvägarna.

[Anunnaki]
1

Kattmat ska definitivt inte innehålla spannmål och detta diskvlificerar de allra flesta torrfoder som finns på marknaden oavsett vem som säljer det och oavsett priset.

Det finns rätt många olika sorters blötmat som iaf inte innehåller spannmål men man får leta sig igenom hyllorna med kattmat för att hitta de sorter som är spannmålsfria. De ska också vara sockerfria.

Jag är också vegan men jag ger mina katter till nära 100 % rått kött.

Katter ska ha mycket ont innan de visar det för sådan är kattens natur, en överlevnadsstragegi. Den som ser svag ut blir lättare ett byte för någon som är hungrig ute i naturen.

Bra förslag att koka fisk eller kött och få en buljong som katten förhoppningvis dricker mer av än vanligt vatten.

Som du beskriver kattens kissbeteende har den helt klart ont och måste till veterinär för en bedömning av vad som är bästa behandling.

viciouscircle
1

35# Fast att koka fisk för buljong är nog inget vidare eftersom katter inte ska äta fisk heller :(

Josefa
0

#35 Nu är det ju i regel inte så att katten dör av att få i sig fisk någon gång då och då, så kan fiskbuljong få katten att dricka mer vid ett sånt här tillfälle så är det bara bra. Självklart ger man ju inte katten fiskavkok om man vet om att det inte tål fisk.

viciouscircle
0

#37 Självklart är det bra att få katten att dricka mer. Men finns det andra alternativ (koka buljong på något som katten faktiskt ska kunna äta) så är ju det bättre :) SKa man ändå använda fisk ska man vara noga med vad det är för sorts fisk också.. vissa har ju en väldigt hög halt av mineraler som ju biidrar till stenar. Känns ju dumt att "spä på" (klumpa ihop;)) problemet?

OberonsMatte
0

Hur har det gått?

Sajtvärd Katter iFokus

[Kajsa91]
0

Det har gått bra! :)
Hon fick två sprutor och sen ska jag hämta ut medicin imorgon på apoteket som hon ska få en gång dagligen i 14 dagar.

Köpt mjau med, fanns ju för kattungar så den åt hon :) Var ju inte så stora bitar i den så lättare för henne.

Sen köpte vi torrfoder vid vetrinären med. Så nu har hon ny mat och så! :)
Men herregud vad dyrt! 337 kr för 3 kg, vi ska dock gå ner till en billigare senare. Nu fick hon en som var bra om dom hade lite problem eller så.

Hur viktigt är det att dom får den mängden som står på påsen?
Vet inte vad hon väger helt 100 och har ingen våg så kan inte väga maten.. =/

Jourhemmet
1

Ge det fodret ni fick tills det är slut och byt sedan till tex Eukanuba. Jag gissar att ni antingen köpte Hills eller RoyalCanin. Ett bra foder är dyrare eftersom det innehåller det katten mår bra av.

Jag hoppas din mamma förstår att det oftast blir billigare i längden med ett kvalitetsfoder då katten åtminstone inte blir sjuk av just fodret. Och jag hoppas även att hon tycker katten är värd ett bra foder och inget torrfoder som köps i mataffären.

Tog veterinären blod/urinprov på katten?

[Kajsa91]
0

Vad är eukanuba?

Ja, självklart tycker vi båda det! :)
Vi har bara aldrig tänkt på att det i affären är dåligt då våra katter alltid fått det sen min första katt när jag var 5 år, och detta är första katten som blivit sjuk.

Nej, han kände på magen och ställde frågor.

Jourhemmet
0

Jag gissar att ni fick Metacam utskrivet, smärtstillande, det döljer ju isf bara problemet utan att behandla det. Jag som kattägare hade velat veta vad som var problemet, inte vilda gissningar från veterinären. Vid urinprov hade ni kunnat få veta om det är uvi eller urinsten på gång. Er katt har garanterat kristaller i urinen när den ätit så dålig mat. Kristaller är början till urinsten. Och blodprov hade kunnat visa om katten har en baktriell infektion och då är det befogat med antibiotika.

Tråkigt att höra om alla veterinärer som bara gissar utan att ta prover på djuren.

Ang. att ni givit alla era katter dåligt foder. Alla katter blir inte sjuka av tex Friskis men hur gamla blev era andra katter och vad dog dom av?

Det är dumt att chansa likväl som man inte ger sina barn dålig kost varje dag så ska inte våra djur heller ha det.

[Anunnaki]
1

Inget av Hills och RC:s foder har någon som helst medicinsk verkan utan allt är rätt tvivelaktiga foder och torrmat är torrmat med sina nackdelar oavsett pris och fabrikat.

Om katten har uvi kissar den ofta och det är typiskt vid uvi att det inte finns så mycket urin i urinbåsan vilket gör det svårt att klämma ut urin.Det kan varaförklaringen till att veterinären inte kollade mot ett urinprov.

Tar man ut urin med en tunn plastslang orsakas med stor sannolikhet en uvi som kräver antibiotika.

Vad jag inte fattar är varför så många kattägare som varit hos veterinären inte vet vad veterinären gjort och vad h*n kommit fram till. TS just i detta fall är inte ensam. Hos de veterinärer som jag anlitar framgår det av fakturan/kvittot diagnos och behandling.

Men som # 41 säger så kan ni förstås ge katten den dyra maten som ni köpte hos veterinären tills den är slut men ge också blötmat varje dag.

[Kajsa91]
0

Jag är mest glad att han tog emot oss fast han inte haft öppet, så vi slapp köra 12 mil då det skulle vara jobbigare för min katt.

En katt blev påkörd, en katt sprungit bort tyvärr och sålt.
Den katten som är son till min första katt är 11 år nu.

[sakring]
2

# 44 Det kan bero på att T.S inte är myndig att T.S inte vet vad om gjorts. Sedan ska du inte dumförklara vissa specialfoder för katter med urinproblem.

[Anunnaki]
0

# 46 Jag försökte att uttrycka mig så att det inte var riktat direkt till TS utan en mer allmän tanke.

Jag har planer på att gå igenom åtminstone en del av dessa specialfoder för att se t ex om det är någon större skillnad på innehållet i de olika sorterna fast egentligen ska man inte prata om sina planer utan vänta tills man genomfört dem.

Jourhemmet
1

Jag är också mycket skeptisk till dessa veterinärfoder då alla bla innehåller massvis med spannmål, det går inte ihop riktigt att ge en katt med urinvägsbesvär ett foder med spannmål.

Köp en vattenfontän till kissen också, det lockar till mer drickande.

[sakring]
0

# 47 och # 48 Men jag kan säga att en som arbetar på en veterinärstation och är djursjukvårdare säger att det har betydlse och dessutom har belägg för detta när det gäller just för njurarna och övriga urinvägar. Det är sammanstättningen som avgör det hela. Det är mindre med substanser som njurar och blåsa ska behandla och det bildas färre eller inga stenar.

Jag har själv haft en katt med njurproblem som fick RC renal pga dessa.

[Anunnaki]
0

Om dessa specialfoder skulle ha någon medicinsk effekt skulle de inte få säljas av veterinärer utan skulle finnas enbart på apotek, allt enligt Läkemedelsverket. # 49 Det skulle vara mycket intressant att få ta del av din kompis belägg för att dessa foder skulle ha någon medicinsk verkan.

[sakring]
0

# 50 Det är ingen "kompis" till mig utan en medlem på ett annat forum som jag är medlem på. Vill du veta vem det är dvs nick så kan jag pm:a dig detta. Men det är en som är mycket trovärdig vill jag påkeka.