Vad betyder detta?
Hittade en väldig massa ordspråk och gamla ordseder i en gammal bok. Innehållandes katter förstås - se även här och här. Tänkte det kunde vara lite roligt om någon visste vad de betyder, på rak arm, i kontakt med äldre släkting eller genom att resonera sig fram till, inte fuska alltså…:)
Här kommer det första, vi börjar med en mjukstart, två liten enklare ordstäv:
1. Katten blir gärna hos den som smeker honom
2. Katten vet nog vems sked han skall slicka
Någon som vet vad de betyder?

Är det verkligen ingen som vågar sig på en kvalificerad eller okvalificerad gissning??
Jag tycker den första låter självförklarande, nejsägare undanbedes ungefär. Vi föredrar dem som stryker oss medhårs?
Vems sked katten ska slicka var värre, någon som har guldgrävarintuition kanske, eller ser vem det lönar sig att smöra för?
Äh, det var svårare än jag trodde! Jag skulle lätt använda dem själv utan att tänka närmare på saken…
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

När jag ser ordspråken blir min första tanke:
Man stannar gärna och umgås med människor som bryr sig om en. kanske delar med sig av saker som tilltalar en själv man trivs helt enkelt i deras sälskap.
Katten vet nog vems sked han skall slicka:Det påminner mig om dem vi kallar rövslickare -ursäkta uttrycket!

På nr 1 har ni så rätt så; man trivs hos dem som smickrar en
På nr 2 likaså rätt; man håller noga reda på vem det lönar sig att ställa in sig hos…
Vad duktiga ni är:)
Här kommer två till, lite svårare.
3. Katten måste ta till klorna, om han skall upp i trädet
4. Om man för katten till England, så jamar han ändå
Någon som kan gissa betydelsen?
3. För att komma någon vart i livet, får man lägga manken till.
På fyran har jag ingen aning.

Nr3. tror jag samma som #5
Nr4. kanske är en variant på:Gräset är inte grönare på andra sidan?

Nr 3, ja det är rätt: för att komma någonstans i livet får man inte vara beskedlig:)
Nr 4, nej…
Gissa gärna vidare:)
4. Det spelar ingen roll hur man än försöker med vissa, så gnäller de ändå?

#8, jo så tror jag man kan tolka detta = vanan och naturen går inte att ändra. Grattis:)