Kattlådan
Vad skulle du tycka om att gå på toa och märka att någon inte har spolat???
Precis det tänket jag på när jag ska rengöra min katts toalåda, det kan inte vara så kul att gå på toaleten och där ligger det en massa bajs och kiss sedan länge, uch. Jag rensar lådan efter varje gång hon bajsat och sedan varje morgon och kväll, Mycket tycker kanske vissa men jag tycker bara att det ska vara rent och snyggt även på kattens toa. Även runt om lådan ska det ju vara städat, inge sand och sådant. Tänkte att ni kunde ta ett fotto och vissa hur det ser ut på erans katt/katters toa och sedan skriva ETT bra tips om just kattlådan. Här kommer mitt tips
- Ha en matta utanför kattlådan, så stanar den mesta sanden katten har under tassarna på mattan. Så sliper ni sand i hela huset/lägenheten. Det ser även fint ut

Så här ser det ut på sagas toalet :)

Har du toaletten i hallen?

Japp, sagas toalet står i hallen. Något konstigt med det???
#3 Inget konstigt alls. Men skulle själv föredra toaletten. Bajs luktar ju lite även om man tar bort det så fort katten lämnat lådan. Men det är kanske annorlunda med en täckt toalett som du har. Men absolut inget konstigt, var och en gör som de känner funkar bäst för dem. Tycker bara det skulle vara lite mer praktiskt kanske att ha den på toan. Men man kan ju inte alltid spola ner allt ändå, kan bli stopp. Lägger du det i hundpåse typ eller? Söt katt föresten!

Just nu står katternas toalett i vardagsrummet för det är där kattungarna håller till. Med fem små gryn som lärt sig gå på toa så blir det massor med kiss och bajs. Rengör lådan ett par gånger om dagen och försöker att hålla rent från sand på golvet.
Bra tips det där med mattan framför, ska fixa det i morgon.
Då vi inte har kattungar så har vi ingen kattlåda eftersom vi har utekatter som gör sina behov utomhus.

Sä här ser mina katters kattlådor ut. Dom står i hallen. Har inte så mycket plats för dom inne på toaletten eller badrummet. Man får ju ställa dom där det finns plats till dom.
Har dessutom en matta framför så katterna kan skrapa av sig sanden när dom kliver ut från lådorna.
Jag gör rent till dom så ofta jag kan. Minst tre gggr/dag.
/Sessan1

Har våra lådor utplaserade lite överallt i huset en i vardagsrumet i ett hörn och två st i en liten skrubb i köket och en på övervåningen i halen,att ha en matta framför var en bra ide ska ta och skafa några nu i helgen.Mina katter är utekatter men dem gör i från sig på låderna i allafall det blir inte så mycket i varje låda men jag rengör minst en gång om dagen.

Mina kissars låda står i badrummet. Jag har alltid en matta framför för att slippa sand i hela lägenheten, men nu senaste veckan har den ena katten, Stina, börjat kissa på mattan, så för tillfället ligger där en reservmatta som inte fångar upp sanden lika bra.. vet inte varför hon helt plötsligt har börjat kissa på mattorna, hon har alltid varit rumsren innan och jag rensar lådan både morgon och kväll så att det ska vara fräscht.. det är ju lite jobbigt att tvätta mattor flera gånger i veckan..

När den tredje katten flyttade in så köpte jag ett andra toahus, men dom vägrade att använda den nya..Då köpte jag ytterligare en annan ifall det var utformningen på lådan(hörntoa) som inte föll i smaken, men icke.. Alltså använder 3 katter en låda vilket innebär rensning flera ggr/dag. Den står på toaletten, mest av utrymmesskäl.
Min låda står med på toan, vilket är bäst plats hos mig. Att städa undan kristaller är själklart för jag vill ju inte kliva i dem själv om jag ska duscha o så;) Så jag märker snabbt när det e dags. Måste säga att jag tyckte Saga har en mysig toa i #0 En egen plats med blomma o allt, inte illa:) riktigt mysigt.
//Pia

vi har två toor en på toaletten en i vardagsrummet. fast det beror på att vi har 5 katter tror inte de skulle vilja stå i kö för att gå på toan, sen gör jag i ordning dom varje dag samt stora orningen 1 gång i veckan typ då jag byter alla sand inte bara tar bort och fyller på

#3, Tack så mycket. Jag har hennes toa i hallen eftersom det inte finns någon plats någon annan stans, och det funkar bra för mig.
#12 vist är det en myssig toa hon har fått:) och trivas där värkar hon också göra.
Jag har också kattlåda i hallen, en som inte är täckt dessutom, men det är en extra hall lite vid sida av, så den stör inte så mycket. Och jag tömmer så fort jag ser att där hänt något. Har en till i ett allrum också, en med huv. Har också mattor framför mina lådor. Tyvärr har jag aldrig tänkt på att fota mina kattlådor.
Ni som har era katters toalådor på toaletten, har ni alltid dörren öppen då? Tänk om man glömmer det?
Susanna
Jag bor ensam med min så här är det jämt öppet även när jag duschar eller är på toan. Har även en skyllt på dörren för de som inte tänker sig för där det är en bild på min Thindra o sen står det stäng inte dörren annars kanske jag kissar i dina skor.
//Pia
Sigrid hälsar att hennes ser ut så här =) Hon hälsar vidare att matte satt en hasp på dörren som är lagom stor för att katterna tar sig in och lagom liten för att hunden inte ska kunna länsa lådan ;)

Jag har en kattlåda på toan och en i sovrummet. Har matta utanför den i sovrummet, vilket funkar bra. Gör rent varje dag och skurar lådorna 1 gång/vecka. Sopar eller dammsuger ofta runt så det slipper bli en massa sand. Ibland tror man att kissarna är i Sahara eftersom det blir stora sanddyner utanför lådan 

#16, bra ide att sätta en sådan rolig skylt på dörren till toan:)
#17, det var en väldigt sött kisse du har där.
Kramar naomi och Saga
jag har kattlådan inne i badrummet i ett hörn bakom en dörr så att de alltid kan sitta ifred. Vi två rum ett för badkaret och ett för toalletten så att dörren är alltid öppen. Har också beställt en skyullt att sätta på dörren så att alla förstår att den måste vara öppen.
Jag gör rensar lådan varje gång de har varit där och så byter jag sand ca 1ggn i veckan eller oftare beror på hur deras behov har sett ut.
Min mamma satte en sko för dörren så att den inte gick att stänga helt. Då kom kissen alltid in :)
Finns ju dörrstopp annars.

någon mer än jag som har problem med att katten skvätter sand som en tok? lådan står bredvid toaletten och när hon är klar verkar hon hoppa upp på toaletten och sen ner i badkaret så jag har sand på toaletten, i toaletten, i badkaret och över en stor del av golvet. Jag har en matta framför lådan men den hjälper inte så bra.
Jag använder Everclean multicrystal men läste på deras hemsida att de har en sand som ska "sprida" sig mindre (less track), är det någon som har provat den? Jag gillar multicrystal för att den inte luktar något och för att det blir så bra klumpar; viktigt när katten vill gräva ner till golvet på lådan och kissa på plasten och inte på sanden…
Min enda lösning är en inbyggd låda med lock o lucka. Ditt problem skulle säkert vara vardagsmat här hos mig annrs.
Annars har jag ingen aning.
//Pia

mina katter vill gräva ända ner till kina så här skvätts det sand till tusen. Fick en swivel sweeper av min kära mor och den funkar utmärkt :) min sambo ska även bygga en mindre vägg att ha för lådan så att sanden inte ska skvätta för mycket

#23 jo absolut, men jag har inte plats för en sån någonstans förutom vardagsrummet och där vill jag absolut inte ha den…jag får kanske försöka klämma in en handdammsugare någonstans, nu sopar jag toalettlocket varje gång jag behöver gå på toa…(jag bor på 39kvm, utrymme är det dåligt om, särskilt väggutrymme)
Jag håller med där virvla. Utrymmet kan vara lite svårt. Jag bor på 42 kvm o har tack o lov plats med en stor låda med lock på toan. Ja kanske en handdammsugare skulle fungera.
//Pia

putt

Har inga bilder på mina katters lådor. Men har en stor förvaringslåda från Ikea som kattlåda i tvättstugan, och en vanlig låda med tak av större modell, med luckan avtagen, i sovrummet. Har fyra katter, så båda lådorna behövs, och i sovrummet kan vi stänga in Grizzly vid behov och då är det smidigt om lådan redan står därinne.
Mitt bästa tips är nog att om man använder klumpande sand, se till att fylla på tillräckligt så klumparna inte kladdar fast i botten.