Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2504 ggr
Jetaime
0

Vilken ras?

Vilken kattras skulle du inte kunna tänka dig att ha?
_
Tex. en väldigt aktiv katt för att man bor i en liten lägenhet eller en katt med mycket päls för att man inte tycker om att hålla på med pälsvård osv._

MonicaLagerquist
0

Perser är en ras som jag aldrig skulle kunna tänka mig att ha,

Stolt ägare till tre La permer

[Emma--]
0

Jag tycker bengaler är superfina, men tror dom är lite för aktiva. Av vad jag hört. Sen aldrig scottish fold pga hälsan. Heller inte någon ras utan svans, eller för korta ben. Också pga hälsans skull. Minns dock inte vad de raserna heter. Sen finns det säkert fler raser jag aldrig skulle kunna tänka mig utifrån vad det avlas på. Och såklart dessa hybrider som avlats fram, dom är stora och antagligen på tok för krävande för att hålla i fångenskap. Perser/exotic pga ansiktet samt perserns päls. (Jag är nog ganska låst på rexkatterna faktiskt. :P)

Mona22
0

Ingen perser/exotic. Mest pga pälsvården. Har inte det intresset.

Vill gärna ha en väldigt aktiv katt dessutom.

[Fröken P]
0

Perser, exotic, la perm, norsk skogkatt, rexar, sphynx, orientaler. pga utseendet helt enkelt.

[RMSLiners]
0

Perser/Exotic, saknar nos på katten. Sphynx/Rexar, vill ha gott om päls på mina katter. La Perm, vill inte ha en katt som ser ut som den gått genom kemtvätt. Bobtail, vill ha svans också. Scottish fold, vikta öron är inte min grej. Annars går nog resterande raser hem och jag gillar aktiva raser med framåtanda och en gnutta attityd. Siamesen är en klar favorit.

Mona22
0

#5 siames har inte heller mycket pälsFlört

EddaM
0

Ingen mer perser för mig, pga pälsen men gärna en exotic. Ingen skotte eller munchkin eller någon av de andra kortbenade raserna. Och ingen av naken raserna. En ras med väldigt unik look som jag skulle kunna tänka mig är American Curl, de är riktigt fina.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

sesam10
0

Nos, päls och svans tycker jag är vackert på en katt så därmed går perser/exotic, sphynx och manx bort för min del även om jag vet att de ofta ha en mycket trevlig personlighet.

viciouscircle
0

Flera av de katterna jag kommer nämna har modifierats på ett sådant sätt att deras livsvillkor har blivit klenare pga att vi människor ska ha nåt "fint" att kolla på. Jag tycker det är etiskt fel med tanke på de uppoffringar rasen tingas göra.. (kommunikation, förmågan att ta hand om sig själv, promenatik när de ska äta, lättare att få diverse sjukdommar osv) Därför vill jag inte stödja det. Sen tycker jag att många av raserna inte är fina heller..

Perser/exotic (för mycket päls för att katten ska klara upp den själv, trubbig nos), Manx(saknar svans), Scottish Fold(Öron), Munchkin (benen), Sphynx/andra varianter av nakenkatter (ingen päls).

Vad jag har förstått så är det även en risk vid parningar för vissa av raser. Om kattungarna får båda generna som ger de speciella dragen från sina föräldrar så kommer de att dö i fosterstatidet). Känns inte rätt.

Hybrid - Skulle inte heller vilja ha en hybrid. Jag vill ha ett husdjur. Jag vill inte ha ett vilt djur.. de är finast i naturen :) (återigen inne på etiska värderingar).

Ska man enbart få efter att katten helt enkelt inte tilltalar mig i utseende så skulle jag inte vilja ha en cornish rex eller en perser/exotic tycker dom är fula. :D

[RMSLiners]
0

#6 päls nog i mitt tycke. Mer päls än sphynx och tex devon rex.

Quincy
0

Jag skulle nog inte vilja ha en perser, MEN skulle kanske kunna överväga att ha en klassisk/traditionella perser… tycker de är SÅ mycket finare. Fast å andra sidan hårar perser så mycket.

Siameser är nog lite för pratiga för mig och utseendemässigt tilltalar inte den rasen mig. FAST återigen, den Traditionella Siamesen skulle jag kanske tänka mig att ha :)

Är inte heller något fan av nakenkatter, de är coola men jag gillar katter med mer päls.  

Generellt sätt så har jag nog en "konservativ" smak när det kommer till utseendet.

Niiinah92
0

Perser/exotic är väl den enda jag generellt inte skulle kunna tänka mig, annars är jag väldigt öppen för de flesta raser.

En liten OT fråga men vad har svanslösa för hälsoproblem? Då menar jag Manx eller bobtail osv. och inte inavlade.

[Highonbluetomorrows]
0

Dagens perser (utom chinchilla) hade jag aldrig velat ha, blir illa till mods av deras ansikten. Om det fötts en "klassisk" perser i kullen hade chansen varit större, men då går den nog bort pga pälsvården.

Sen hade jag inte velat ha en Maine Coon heller - för stora haha.

[sakring]
0

Samtiga långpälsade katter inkusive långhrig huskatt påga pälsvården som jag inte är särkilt intresserad av.

fvanilla
0

De raser som inte är aktiva som de thailändska kattraserna och helst inte långhåriga katter då jag inte är direkt så förtjust i pälsvården. Av de aktiva katterna tvekar jag på orientalerna som de har blivit då p.ga utseendet (jättestora öron som sitter på sidorna utav huvudet t.ex)

EddaM
0

#12: Det är om man parar två rumpy (totalt utan svans) som vissa missbildningar kan komma fram på kattungarna och tyvärr är det inget de kan leva med och är oftast döda vid födslen. Men nu har ju uppfödarna lärt sig detta och parar inte två rumpy med varandra.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Viccan92
0

Perser och exotic pga av utseendet.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Supinesophie
0

Perser och exotic pga att de är missbildade i ansiktet… Långhåriga raser som ragdoll, maine coon, skogkatt och birma, även om de är jättefina. Kortbenta raser, nakenkatter (för att de är känsliga och behöver badas), svanslösa raser, raser med muterade öron, bengal (om de är så vilda som det påstås)… Ja det var väl allt.

[Catteklina]
0

Perser och exotic bara för deras platta ansikten har blivit rent för platta tycker jag.
Scottish fold, manx eller andra liknande raser som saknar svans, vikta öron. Kortbenta katter.
Just nu för aktiva raser. Vill gärna i framtiden ha en Bengal, men då vill jag gärna bo så att vi har en stor rastgård ihop med huset. Bor nu i lägenhet, så det kan man ju bara önska ;)

Mvh,
-C

Lynxkissen
0

Över lag skulle jag nog säga att jag inte vill ha några "lata" katter hihi. Jag älskar när katter är aktiva, så mer aktiva och pratsamma och nyfikna katter ar vad jag vill ha. Sen raser som har mycket hälsoproblem vill jag inte heller ha…är inte så mycket för rexkatter eller spynx heller. Utom Devon rex, de gillar jag. Varför just dem vet jag inte. Nu säger jag raser jag skulle vilja ha, men bengal, abessinier, devon, mau och spmali är exempel på raser jag skulle kunna tänka mig :)

Jetaime
1

Jag vill inte säga att jag aldrig skulle velat ha någon speciell ras.. Det finns så klart dom raser jag tycker ser "hemska" (jag menar exotic är definitivt ingen favorit…) ut, men hade jag lärt känna en av dessa katter och den är helt underbar, så är det klart att jag skulle kunnat tänka mig att ha den ändå, oavsett :)

Kinne
1

#12 Jag kan inte tala för de andra Bobtail-raserna, men eftersom Kurilean Bobtail levt isolerat på Kurilerna & genom århundraden utan mänsklig inblandning utvecklat sin 'kroksvans' är den är väldigt frisk ras idag. Självklart kan alla katter bli sjuka, men ärftliga rasrelaterade sjukdomar finns ännu inte konstaterat. De lider inte av sin kortare svans & de har en otrolig balans & är väldigt muskulösa. Men som sagt, det är Kurilean Bobtail (: Manx, Cymrik & American Bobtail väljer jag att inte gå in på, då jag inte känner mig tillräckligt påläst om dessa (;

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

OberonsMatte
3

Jag kan inte tänka mig att aktivt välja en katt vars rasegenskaper innebär ett handikapp för katten. De ska kunna andas utan problem, kunna  springa, klättra och hoppa på katters vis, kunna vara utomhus utan kläder, kunna använda svans och öron för kommunikation, samt kunna sköta sin vardagliga pälsvård och hygien själva.

För min egen skull väljer jag även bort aktiva, högljudda och intensiva raser. Lagom är bäst (för mig som har skogisar, ragdoll och birma).

Sajtvärd Katter iFokus

[Fröken P]
6

vill bara inflika att det är trevligt att läsa en tråd med personliga åsikter om raser utan att någon tar illa upp och det blir otrevliga toner! Cool