Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2522 ggr
Omie91
0

Hyperaktiv katt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min älskade katt Roger har för några veckor sedan återigen blivit innekatt, efter att jag flyttade till en lägenhet med min pojkvän. Vi har vägar utanför så jag vill helst inte att Roger springer ute. Samt att vi bor på andra våningen så han kan inte heller komma och gå som han vill.

Hur som helst har han börjat bli mer och mer hyperaktiv. Han är jättemysig och glad, men att han river ner saker och jamar hela nätterna börjar bli irriterande.

Som några antagligen vet så byggde vi ett klätterträd åt honom, men han verkar inte tycka att det är så roligt. Jag har börjat ge honom godis när han är i trädet så nu verkar det dock gå bättre.

Jag har också sytt leksaker med kattmynta i och hängt upp i trädet. Kan också tilläggas att han började bli mer hyperaktiv när jag började så kattgräs och köpte hem kattmynta. Jag har försökt lägga undan dessa mot kvällarna för att se om det är det han blir knäpp av, men det verkar inte fungera.

Han har blivit som när han var kattunge eller ungkatt igen. Han gömmer sig bakom saker och hoppas fram när man går förbi och "boxar" till en. Det är visserligen väldigt sött och jag skrattar många gånger, men när man t.ex. kommer med en varm kopp kaffe i trappan och katten "attackerar" en är det inte lika kul…

Jag försöker för övrigt sakta men säkert lära honom att gå i koppel, så att han kan få följa med ut i friska luften.

Jag har leksaker åt honom runt i lägenheten, men han gillar dem inte alls, om det då inte ligger kattmynta i. Som sagt, han jamar hela nätterna också vilket är myyycket frustrerande. Speciellt för min pojkvän som måste stiga upp innan 06 för att ta sig till jobbet…

Vad tror ni, är Roger understimulerad? Vad mer kan jag göra åt detta? Hur får man stopp på jamandet?

"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens

“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
Christopher Hitchens

Omie91
0

Haha, nu ser han lite skelögd ut på bilden! Ignorera det xD

- Christopher Hitchens

“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
Christopher Hitchens

viciouscircle
0

Skaffa en kompis till honom kanske? :) Uppenbarligen kräver han ju mer uppmärksamhet och aktivering än vad ni kan ge honom.

(skulle nog ta ner det du hängt upp i trädet för övrigt. Saker som hänger i snören är livsfarligt för en katt att leka med.. Kan gå på bara några sekunder så kan katten ha trasslat in sig och stryper sig själv:( )

MonicaLagerquist
0

Han låter helt klart understimulerad.Jag skulle skaffa honom en kattkompis så att han har någon att busa med.Leka massor med honom innan sovdags.Servera en stor portion blötmat straxt innan läggdags på kvällen.

Stolt ägare till tre La permer

Omie91
0

Vi har redan två sköldpaddor och två råttor här i lägenheten, så vet ej om vi får plats med en katt till, men ska definitivt prata med min sambo om det! 

Okej, jag ska plocka ner leksakerna :)

Tack för tipsen!

- Christopher Hitchens

Christopher Hitchens

fvanilla
2

Jag kan säga att jag började med en katt. Jag fick snabbt lära mig att det absolut INTE var tillräckligt. Visst försökte man leka med honom men det var inte nog och t.om ibland ignorerade en och gick runt och jamade och slet ned saker hela tiden. Han ville inte ens ut på balkongen!

När katt nummer två kom hit försvann problemet, för nu har han ju en KATTkompis att leka med som leker på hans nivå och sätt. Aldrig mer en ensamkatt för mig efter man har haft två.

Omie91
0

Mjo, jag förstår att det absolut kan vara problemet här. Dock har han varit ensamkatt i snart 3 år. Han har varit ensam & innekatt förr när jag studerade i Lund och det gick hur bra som helst för honom då, men så klart förstår jag ju att katter antagligen, liksom vi människor, kan förändras med åren.

- Christopher Hitchens

Christopher Hitchens

Thaeri
0

En innekatt stimulerar ju inte sig själv på samma sätt som en utekatt, så det kan mycket väl vara det som gör skillnaden.

Jourhemmet
0

Är han kastrerad?

Omie91
0

Ja, han är kastrerad.
Som jag trodde behöver han ingen kompis, han behövde bara få röra på sig mer. Jag har varit lite upptagen för att leka med honom, men nu har vi lekt flera gånger varje dag och han är en mycket lugnare katt :)

- Christopher Hitchens

Christopher Hitchens

Supinesophie
0

#9 så bra :) Många tänker inte på att katter måste aktiveras och säger att katten är tokig och måste föytta ut till landet. Tur att du inte är en av dem och hoppas ni har många trvliga lekstunder tillsammans :) (tips: lek som mest på eftermiddan och kvällen så han sover på natten)

Omie91
1

Ja, precis. Jag erkänner att i början när Roger var kattunge för tre år sedan (fyller 3 år idag :3 ) så trodde jag med att katter skötte sig mycket själva, så länge de hade leksaker, men jag upptäckte ju snabbt att det var inte så mycket leksakerna han ville leka med som med mig. Leksakerna var nästan ointressanta om inte jag var med i leken.

Nu när vi leker ofta så tar han mycket initiativ att underhålla sig själv med leksakerna också :)

Det ska jag göra! :) Tack för tipset :)

- Christopher Hitchens

Christopher Hitchens