Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2147 ggr
[Catteklina]
3

Färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade varit tacksam om någon kunde svara på vad dessa två kattungarna har för färg. Har så svårt att se om hanen är spotted eller tigre. Tycker nästan han är både och…

Hade en tråd innan om kattungarna och fick några tips på vad dom kunde vara för färg, men var inte riktigt säker på hanen, så jag lägger in här och hoppas att fler kunniga kan svara :)

Fick nya bilder på hanen idag:

[Catteklina]
0

Hanen:

[Catteklina]
2

Honan, fick inga nya bilder på henne från sidan idag, en väldigt lat och bekväm flicka det :)

[Catteklina]
0

En till på henne, någerlunda från sidan. Fick i andra tråden reda på att hon kunde vara Rödspotted, stämmer det?

IceJossan
1

Den röda är klart rödspotted tycker jag, och den brunmönstrade skulle jag nog klassa som tigré. Men håll honom utsträckt och be någon släta till pälsen och sen ta kort så ser man lättare.

[Highonbluetomorrows]
1

#4. Är de inte tigré om de har så många ringar på svansen, eller vad är det jag har blandat ihop det med :S?

Annars skulle jag också säga rödspotted hona. Och att guuuud vad hon var fin!

viciouscircle
1

Jag är helt förälskad i dom här missarna =) Underbart söta! (Kan inte hjälpa dig med teckningen tyvärr, men var tvungen att skriva ändå :D))

[Catteklina]
0

En till fråga:
Vad är ett rimligt pris för en huskatt?
Dom kommer att vara avmaskade x3, vaccinerade x2, ID-märkta (chip), veterinärbesiktigade (minst 1 vecka) innan leverans. Något mer man bör göra innan för dom? Försäkra? Våran veterinär gör inga tidiga kastreringar, har redan kollat upp om det.
Honan hade vi tänkt att behålla själv.
**
#4** Tack! Då är honans färg spikad.
Jag ska försöka klicka en ny bild på han så med. Kamerans batteri gav upp och laddaren är hos mina föräldrar, men ska se om det går att få en skaplig med mobilen istället :)

#5 Håller med dig, hon är verkligen vacker <3 :)

#6 Förstår dig, dom är helt underbara!

Mvh,
-Catarina

Lynxkissen
1

Gud, måste som #6 skriver säga att de är underbars söta! En fröjd för ögat, har bara lust att sno hem dem hihi :)

Eywa
1

Rimligt pris tycker jag är 600-800 kr. Det täcker inte alla kostnader, men det tycker jag är rimligt och folk kan överväga att betala den summan för en "färdig" kattunge, så dom slipper vaccinera och id-märka själva.

Var bara noga med att poängtera varför katten kostar som den gör i annonsen, så att folk verkligen förstår. Skriv som om du skulle skriva till ett barn. Låter kanske hårt, men annars verkar inte vissa människor fatta..

Berätta också vad du själv har lagt ut och poängtera att detta är summor dom själva hade fått lägga ut och att dom nu sparar en peng.

Thaeri
1

Jag tycker att han ser "spigré" ut, och eftersom han är såpass liten kommer mönstret nog spricka upp ytterligare, men jag är fortfarande inte helt säker.

Du kan ju fråga i avelsdelen i det här forumet: http://www.kattforum.se/, där finns många uppfödare som är vana vid att se skillnad på de här sakerna Glad

En "spigré" katt räknas som spotted förresten.

[Catteklina]
1

#9 Tack för svaret! Dock tycker jag själv personligen att 600-800 är billigt för en katt, vidgjord eller inte :)

#10 Just det, så kallade du det :) "spigré". Jo, han var mer randig från början när han var yngre, så det har ju blivit lite mer prickigt av det nu när han växt.
Ja, jag får nog ta och fråga där ändå, tänkte att jag kunde ta en chansning här igen, då inte alla kanske sett den tidigare tråden då det inte var det den handla om egentligen från början ;) Är inte medlem där inne, men får nog ta och blir det nu då :)

Mvh,
-C

Eywa
1

#11 Jag baserade priset på vad de flesta katthem idag tar för sina kattungar. Men visst är det billigt. Jag hade sett att huskatter kostade minst 1500 kr, men i dagens läge får man balansera priset lite. Man vill ju höja huskattens status, men tyvärr måste man ändå ta i beräkning vad folk är villiga att betala med det överflöd som finns.

Tar du "överpris" kan ju folk lika gärna gå till ett katthem och hjälpa en utsatt katt och då kommer du nog ha väldigt svårt att hitta nya bra hem till dina små.

[Catteklina]
2

#12 Okej :)
Det är inte "mina" kattungar, skulle aldrig få för mig att avla huskatter. Det är två kattungar som jag tog emot då dom skulle slås ihjäl och var underviktiga.
Vi får se vad det blir när det är dags :) Tack för svaret.

Mvh,
-C

cosmonita
2

#7 Vad kostar det för dig att att vaccinera, id-märka, veterinärbesikta och avmaska? Utgå fårn den summan och ev lägg till lite

Du bör iaf få dina egna kostnader ersatta och som #9 säger var tydlig med dina egna utlägg så att köpare förstår att det annars är något som måste göras i alla fall för katten

[Catteklina]
0

#14 Tack! Ja, jag hade i alla fall tänkt mig att få tillbaka det jag lagt ut sedan innan, så får vi hoppas att vi hittar ett bra hem med, det är ju det viktigaste :)

Bör jag försäkra honom innan också? Eller är det bättre att köparen själv gör det, där dom vill ha katten försäkrad?

Mvh,
-C

Thaeri
1

Det är bäst om du gör det, så köparen slipper karensen.

Lynxkissen
1

Jag tycker personligen att 600-800 egentligen är för lite… Jag skulle nog höja det priset lite eftersom de är vaccinerade och id-märkta och förklara mer för de blivande ägarna fördelarna med detta samt hur de hamnade hos er och att ni vill ha seriösa köpare som är väldigt måna om sina missar. Kanske (helst) ha lite mer kontakt innan köpet och kanske berätta lite om hur det ser ut. Vad vet jag… Men jag skulle känna mig trygg att köpa en kattunge då, och jag tror att säljaren med känner sig tryggare då. Kanske tar lite längre tid att hitta köpare doc, men allt kommer troligtvis kännas bättre eftersom man sållat bort en del oseriösa köpare…

Tycker doc egentligen att priserna skulle vara högre än så för katter eftersom det är ett liv man tar sig an, men utifrån hur det ser ut i dagsläget hoppas jag på att de blir dyrare i framtiden

Glad

cosmonita
0

#15 Visst är det bättre att försäkra innan men alla tillägg ökar ju priset för katten och om det handlar om större summor så måste man väga det med vad man tror att folk är villiga att betala. Du vill väl inte sitta med en svårsåld katt heller.

Det allra viktigaste är ju vaccinationen och id-märkningen (avmaskning när det behövs, om det är en utekatt som fått ungar). Veterinärbesiktningen är mest för köparens skull. Eg är väl i så fall försäkring viktigare än vet-besiktning för kattens egen skull. Skulle det vara något uppenbart fel på katten så ser du ju det själv och säljer inte antar jag.

[Catteklina]
0

#16 Så tänkte jag med… Men om köparen vill ha sin katt i ett annat bolag, blir inte det mycket klödd då?**

#17** Jo, det priset tycker jag med är för lite, varesig katten är vaccinerad/chippad eller inte. Helt sjukt att priserna är så låga för katter! Vi får se när han är "färdig" vad självkostnadspriset blir.

Såg ute på Blocket att dom tog 1500:- för en kattunge som bara var avmaskad och 3000:- för en annan, dock var dom inblandade Maine Coon och Norsk Skogskatt, så helt plötsligt blir dom dyrare för det…**

#18** Därför som jag är lite tvivelaktig själv till hur man ska göra.
Vill gärna att han är vet.besiktigad innan, bara för att själv känna att han var frisk innan han åkte här ifrån, eller hur man ska säga.
Vet inte vad en besiktning kan gå på, 100-200:-? Försäkringen går väl på 70:-/månad på ett ungefär.

Avmaskad har dom blivit & ska få den sista i helgen, då dom är födda utomhus.
Och än så länge har dom fått en vacc.spruta när dom blev undersökta av veterinären när vi tog hem dom och ska få den andra om 2 veckor ungefär & bli chippade då.

Usch, önskar att jag själv hade kunnat behålla raringen Kyss

cosmonita
0

Men om du kör hela rubbet så att säga, vad landar priset på då? Är det rimligt med tanke på efterfrågan?

[Emma--]
0

Personligen skulle jag betala 1500 med tanke på vad som är gjort. Men 1000-1500 nånting?

Thaeri
1

Man brukar kunna få paketpris för chippning, grundvaccinering och besiktning, ofta ännu förmånligare om det är mer än en kattunge Glad

cosmonita
0

Ja, 1500:- skulle jag gladeligen betala för den omsorgen.

[Catteklina]
0

#20 Nej, det är det jag inte vet, vad som är rimligt och antar att det inte är någon annan iheller som kan svara på det säkert.
Men en katt som var helt vidgjord skulle jag själv kunna betala 1500:- och upp för, beroende på vad som är gjort..

Har själv varit naiv och dum en gång och betalade 2800:- för en kattunge som bara var avmaskad, då jag ansåg hon var "värd" det, den sista i kullen om 7 stycken. Men i efterhand nu så förstår jag vilket överpris det var, även om hon var världens goaste.

[Catteklina]
0

#21 + #23 Då vet jag det :) Tack!

#22 Ja, vi får rabatt på allt där vid varje besök. Jag, min syster & mina föräldrar har alltid gått till henne med djuren :)

EddaM
0

Jag skulle säga att hanen är brunspotted, har mönstret redan spruckit upp så blir han nog spotted när han är färdig.

Det är tabby som skiljer sig mot tigre och spotted när det gäller ringar på svansen. Det är färre på en tabby och oftast bredare ränder på svansen hos dem.

1500kr tycker jag absolut att du skall ta o det är ju det man högsta kan försäkra dem i liv med.

Det finns tyvärr en hel del BYB där ute o hittar på egna raser och korsningar för att det skall låta att katten är något förmer än en huskatt och ta mycket pengar för dem. Väldigt tråkigt och dålig reklam för katterna.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Ruzicka
0

Jag kan ingenting om någonting, men jag tänkte bara bidra att jag, som inte är så insatt och som själv satt i köparrollen för bara ett par månader sedan, tycker att 1500 kr låter lagom. Mer än så hade nog inte jag betalat för en huskatt i nuläget, utan hade hellre valt en raskatt i så fall, eller en katt från djurhem. Dessutom är det som #26 säger, att man inte kan få ut mer än 1500 i livvärde av försäkringen, och att ta mer betalt än vad försäkringens livvärde täcker tycker jag inte är okej. Sedan att försäkringens livvärde är för lågt för huskatter är en helt annan sak..

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

[Highonbluetomorrows]
1

Långhåriga huskatter på katthem kostar ju upptill 1200, så det är ett fullt rimligt pris för vaccinerade och id-märkta katter. Härligt att det görs förresten. Egentligen kan man ta vilket pris man vill, vill din kompis sätta priset 2500 eller liknande så gör hen det, det viktiga är trots allt att katterna är vaccinerade och märkta. Finns ingen anledning till varför huskatter skulle säljas för minsta möjliga självkostnadspris… MEN! Inget trams om "det är den och den rasen". Huskatt ska det stå! SkrattandeHuskattens status höjs med ett högre utropspris och ordentligare säljare (som vaccinerar etc). Om en fullgod huskatt med dubbelvaccin säljs för 500 kronor typ, nä, det gagnar ingen utom köparen som kan göra ett spontanköp..

Jag adopterade hittekatt från katthem (långhårig) och han kostade 800 UTAN vaccineringar och/eller märkning. Var från kks i skåne som ändå ses som seriösa.

#26. Ok tack för det uppklarandet! (gällande tabby)

Thaeri
0

#28, det är många som inte ser KKS som seriösa alls, just för att alla katter oavsett ålder som de säljer inte är vaccinerade, och alla vuxna kattter inte kastrerade. Plus sättet föreningen sköts på.

Att de tar mer pengar för hårlaget än för omsorger höjer inte direkt deras anseende heller.

[Highonbluetomorrows]
0

#29. !! tack för den infon. Jag tyckte väl hela tiden att det var konstigt. Jag fick i princip tvinga mig till att katten skulle bli vaccinerad, och då fick jag ändå bara en vaccination (som jag betalade själv såklart). Men så hade jag läst av flera att "kks finns ju i skåne", då de inte ville att jag skulle sponsra en viss annan katthemsförening i Malmö… Nåja, nog med OT, men nu fick jag i alla fall äntligen någon som verkade tycka detsamma som jag i denna fråga. Ingen har vågat säga något negativt om kks annars..

Lynxkissen
0

#19 Ja, det är helt otroligt hur billigt man kan få en katt egentligen. Tydligen är ofta långhåriga huskatter "mer värda" i säljarnas ögon har jag märkt. Ofta när man tittar på blocket kan kattungar ur samma kull ha olika priser beroende på om kattungen är långhårig eller ej. Jag själv skulle köpt en kattunge runt jul, en korthårig som jag skulle betalat 1500kr för endast avmaskad. Den blev tingad trots att jag skulle fått komma först och kollat. Då frågade hon om jag inte var intresserad av den andra brodern. Denne var långhårig och kostade 2500kr, även den endast avmaskad(!)

Sen är det ofta säljare hävdar att det är "norska skogisar utan tavla" eller korsning med norska skogskatter och tar ut högre pris för det. Dock är det inte ofta jag läser att dessa kattungar är veterinärbesiktade eller ens vaccinerade trots detta priset hos mer oseriösa säljare.

Självklart är ju missarna värda mer än vad man ofta betalar idag, men jag tycker att de borde ha samma standard ungefär som en raskatt när de säljs, vilket då menas att göra som ni gör, det är ju kanon anser jag. Dock kanske man som sagt får förklara mer om varför priset är högre och vad man faktiskt "tjänar" på det och att det är bättre för missen

Lycka till! Skrattande

[Highonbluetomorrows]
0

Jag tror inte man måste förklara så mycket, det finns ju så många kattungar (som ni själva säger) på blocket som inte ens är vaccinerade och som säljs för 2000-3000 kronor. Diverse blandraser eller "raskatter" eller tja, snygga långhåriga huskatter. Kattungarna på bilden ovan hade lätt kunnat säljas till samma pris, med skillnaden att ägaren ju faktiskt lagt ut någon tusenlapp styck för dem. Folk som söker vaccinerade katter är ju oftast mer vetande och seriösa än andra också, så det finns helt enkelt inget särskilt negativt med att sälja dem för, säg, 2000 kronor styck. "Vaccinerade långhåriga (?) kattungar" kommer locka till sig folk i sig, och att kattungarna är supersöta gör det ju inte svårare direkt.

Men ser jag annonsen och det står typ "norsk skogSkatt 3000 kr" så kommer jag ta tillbaka varenda ord jag sagt, då är uppfödaren lika vidrig som resterande. Huskatter. Är. Det. Och sådana får också lov att kosta pengar.

[Catteklina]
2

Ja, långhåriga huskatter är det och inget annat :)

Tack för alla svaren! :) Då återstår det bara att hitta ett bra hem till lillkillen lite längre fram :)

Dom är nu 10 veckor och honan vägde igår 795gr och hanen 850gr, så vikterna går uppåt :) Så på dom 2 veckorna dom varit här har honan ökat nästan 275gr och hanen 235gr! Man blir så glad när man ser resultat, speciellt när dom nästan stod stilla i vikt innan dom kom hit <3

Tack igen för hjälpen!
Mvh,
-C

[Highonbluetomorrows]
0

Skulle du behålla honan sa du? Jag hoppas vi får se fler bilder på henne så småningom då, hon var helt bedårande. Även killen var skitsnygg men jag är lite extra förälskad i röda katter. Glad

Edit: jag såg nu att du tagit hand om ungarna för att de skulle slås ihjäl. Duktigt!! Skönt att de fick en bra start i livet ändå. Av någon anledning hade jag förstått det som att det var din kompis kattungar, därav jag pratade om "uppfödaren" i mina tidigare inlägg. Nåja. Lycka till!

[Catteklina]
1

#34 Ja, vi blev själv helt förälskade i henne! Hon är så mysig :) Så fort hon ser en så spinner hon och börjar småprata :) Man kan inte släppa en sån pärla :)
Jodå, fler bilder kommer att komma på henne, hon är jätte vacker! Röda katter är lite speciella :) Är själv helt såld på dom.

Ingen fara, sånt som händer :) Tack så mycket! Känns skönt att dom får sig en andra chans i livet! Har aldrig sålt en katt innan, så därför känns det lite extra jobbigt nu när man måste hitta ett bra hem till pojken :) Men det ska nog gå bra, vi får hoppas att rätt hem dyker upp!

Mvh,
-C