Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2114 ggr
[RMSLiners]
0

Falsk marknadsföring. Ska man anmäla?

Varför använder en del personer bilder från google när de lägger ut annons på katt? Har hittat annons där en klassisk bild som finns att hitta åter på goggle och många andra sök sajter används vid försäljning av katt.

Är det ens tillåtet och bör man som läsare anmäla det? Dum fråga kanske men jag vet inte vem som äger bilden bara att den går att hitta på google och många Cat Jokes sidor mm.

Lynxkissen
0

Tycker inte det borde vara okej heller, eftersom om man lägger ut bild på sin kisse som man ska sälja så ska det ju visa köparen vad det är för katt (eller annat). Känner igen det med att använda vanliga googlebilder i annonser, men de jag har sett är utländska annonser på svenska sidor då…höll själv på att bli lurad…

Sen får man ju inte publicera bilder som inte är ens egna hur som helst (rätta mig om jag har fel) så det borde ju gå att anmäla tycker jag. Vad var det för någon annons?

Thaeri
0

#1 Man kan få använda andras bilder utan att fråga, det beror på under vilken licens de är publicerade från början, men står det ingenting så ska man egentligen räkna med att det är den striktaste.

Men det handlar ju bara om publiceringen i sig, och man får aldrig hävda att bilden är ens egen.

[RMSLiners]
0

#1 En annons som en uppfödare lagt upp om raskatter.

Lynxkissen
0

#2 Okej, jag kan som sagt inte mycket om sånt så tack för rättelsen Skrattande

Hävdar uppfödaren att det är hennes egna katter?

ingann
0

#3 Det kanske är den uppfödarens bild som ligger på google.. Eller vet du att bilden tillhör någon annan?

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[RMSLiners]
0

#4 Nej, inte vad jag fatta annonsen som. Kan skicka länk till den om du PMar.

#5 Minns jag inte fel så är bilden japansk men jag ska inte säga för mycket där.

cosmonita
0

Kan du inte lägga länken i tråden?

[RMSLiners]
0

#7 Får man det? Trodde inte det var tillåtet. Tredje bilden reagerade jag på. Ramla in på den annonsen på måfå.

*länk raderad*

Lynxkissen
0

PM:at men kollar in länken då ;)

cosmonita
0

Frågan är ju om det är annonsskaparen som tagit bilden eller inte alltså om han är fotograf. Förmodligen inte som det ser ut.

Då är den andra frågan om han tagit bilden från en sida för fria foton. Dvs där det uttryckligen framgår att fotona får användas av vem som helst även i kommersiella sammanhang.

Annars är det INTE tillåtet.

[RMSLiners]
0

#10 Bra fråga men det går att hitta bilden lite överallt.

Sida 1

Sida 2

Sida 3

Ja det går att fortsätta.

[Emma--]
2

Kontakta säljaren och fråga. En vänlig fråga skadar ju inte :) Dom andra bilderna är det ju inget fel på. Och den där bilden syns ju att den är en fejk bild eller vad man ska säga :P

cosmonita
0

#11 Alltså är det förmodligen inte annosskaparen som tagit fotot.

Om du kan anmäla det så gör det. Men bryr sig Blocket om sånt? Eller var hade du tänkt att anmäla?

Jag tycker dock att man bör påpeka för annonsören att det inte är ok att ta bilder hur som helst. Man kanske helt enkelt kan maila och fråga om fotot är taget av annonsören för att höra.

Jag har själv blivit bestulen på ett fotografi som någon lagt upp på sin hemsida som sin egen och jag blev ganska förbannad och redde upp det.

Men i det här fallet handlar det inte om copyright utan om falsk marknadsföring så Blocket kanske är intresserade av att rätta till det.

[RMSLiners]
0

#13 Ja eller så gör de inte det eftersom, vad jag fattar det som av annons texten, så ligger bilden där bara som en kul grej från uppfödarens sida även om det inte ses som direkt seriöst enligt mig.

Jourhemmet
1

Det är inte annonsörens bild och jag har faktiskt mejlat henne och berättat att det är fult att sno andras bilder Flört

ingann
0

Jag har tittat på annonsen och jag kan inte se någonstans att det är en uppfödare. Det är en privatannons från en som säjer att hon har för många katter och därför ska sälja 3katter. Katterna är i olika åldrar, 1 år, 1,5 år samt 6 år.

Den 4e bilden har hon tydligen lagt ut som skoj då hon skriver " bild 4 datorn tyvär upptagen"

/Ingalill

EddaM
0

Vi var ett gäng som anmälde en sådan annons på Blocket för ett tag sedan, tyvärr tog de inte bort annonsen. Hon var oxå väldigt otrevlig emot mig.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[Catteklina]
0

#16 Googlar du länken i annonsen ser du att hon är en uppfödare Glad

Jag tror dock inte att hon menat något illa eller rent av inte visste att det var fel?

Mvh,
-C

ingann
1

#18 Även om hon har en uppfödning så är det ju inga kattungar hon säljer. Hon namnger ju faktiskt de 3 vuxna katter hon säljer och skriver att sista bilden föreställer "datorn tyvärr upptagen". Så ska man tolka in bilden som allvar så är det datorn hon säljer men den är upptagen redanFlört

Sen är det ju en äldre dam (i min mammas ålder) och de brukar inte ha så stor koll på vad man får och inte får göra på nätetFlört

/Ingalill

MonicaLagerquist
0

Jag anmälde en annons för ett tag sen och den gjordes då om.

Annonsören skrev att h*n sålde en La permkorsning men katten var rakhårig och oregistrerad så någon la perm var det ju inte.

Stolt ägare till tre La permer

[Catteklina]
1

#19 Ungefär min tankegång :)

Mvh,
-C

[RMSLiners]
1

#19 Copyrightlagen borde väll vem som helst fatta, att man inte lägger upp bilder i kommersiellt syfte eller dylikt som man inte äger själv. Min farmor på 86 fattar till och med det så skylla på åldern är inget bra argument. Och som uppfödare bör man ändå veta att man inte tar andras bilder vid försäljning även om jag nu tolkar denna bild enbart som en rolig grej vilket i sin tur inte gör uppfödarens annons speciellt seriös men det är då dess problem. Flört

ingann
0

#22 nej, alla fattar inte det. alla vet inte ens vad det ordet betyder.

en privat fråga: är det ett kryssningsfatyg på din sida? *letar nån bra kryssning i varmare breddgrader utan för mycket svenskar ombord*

/Ingalill

[RMSLiners]
0

#23 Queen Mary 2 är det på bild, oceanångare, och går från Southampton till New York om man har tjock plånbok.

[RMSLiners]
0

#23 tillägg: vill du har varma breddgrader kan du resa till Florida och därifrån ta Oasis of the Seas, världens största kryssare, till Bahamas men det kostar en del.

ingann
0

#24 hmm, tjock plånbok är det ju inte men jag har sagt att när ungarna flyttar hemifrån så ska jag ta mig en drömresa nånstans.. har ju inte varit barnledig på snart 20 årFlört

/Ingalill

[RMSLiners]
0

#26 Det är man nog värd då. Jag har som dröm att segla med Queen Mary 2 men jag har knappast rundatal 20 papp att slänga på en hytt.Flört

ingann
0

#27 Precis! Men jag har ett par år på mig att spara;) den yngste sonen fyller 16 på lördag…

Vi får spara bägge 2 så kanske vi blir hyttgrannarFlört

/Ingalill

[RMSLiners]
1

#28 Ja, njuter av modellen av QM2 här hemma till dess.Flört