hur gammal ska honan vara
för att få ungar den är född i augusti när ska man para den?
alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år
Personligen skulle jag vänta tills katten är minst 1 år för vissa saker går väl inte att testa för innan 1 års ålder. Och sen skulle jag kolla alla tester på både honan och se till att den tilltänkta hanen också testas. Och sen om allt ser bra ut så får man planera vidare om man ska para :)
mm.. ägaren tänkte ta en kull nu till maj ska jag förklara att hon inte ska?
Vad äär det för ras?Varför ska hon ta kullen nu?
Kattutan men stolt Plåtis ägare
en korsning mellan bondkatt och bengal riktigt fin
hon har börjat jocka på andra katten hemma hon ska ta kullen nu för i maj är det många som vill köpa och andra anledningar har jag inte pratat om
Är det en huskatt så finns det öht ingen anledning att avla på honkatten.Hoppads att du lyckas övertala din kompis att låta bli.
Ett snitt kan kosta 18-tusen har hon tänkt på det?

Håller med #5. Det finns absolut ingen anledning att avla fram ännu fler huskatter sålänge katthemmen dignar under alla dessa hemlösa, för att inte tala om alla små stackare som springer ute utan möjlighet till mat och värme!
Tala om detta för din kompis!
ska prata med henne men varför ska man inte avla på huskatt? dem är ju lika snälla som andra katter ev. ska jag få en unge
#5 Det är en svår månad att ha kattungar levklara vid aug…efter sommarmånader har folk slut pengar och inte tid med katter. Dessutom har de flesta redan skaffat sina "sommarkatter" om de är intresserad av en billig katt.
Sedan är 9 månader tok för tidigt för en kull :( Det är ju som du/ditt barn/din syster skulle bli gravid som 13 år ålder…är det ok tycker du? Om du inte tycker de är ok be henne vänta med kullen.
Skulle vilja veta vad de andra anledningarna är men antar att de är det vanliga:
1. hon är så fiiiiin
2. det är så gulligt med kattungar
3. mina barn ska få leka och pyssla med dem
4. Blir en extra slant i kassan
5. mm
#7 Visst att huskatter är lika snälla och fina som raskatter, men saken är den att majoriteten av alla hemlösa katter är just huskatter. Även om hon hittar hem till alla ungarna, så betyder ju det att hemlösingarna får konkurrens om hem. Sedan vet man inte heller vad ägarna är för några. Om dom vill ha en sommarkatt bara, eller vill ha katten livet ut, men går och tar kullar på den.
dom här kommer inte hamna på katthem jag vill ha en och en annan vill ha sen vill dem ha minst 1
Det är inte att vi misstänker att just dom ungarna kommer att hamna på ett katthem, men att det är mindre chans att katter som redan finns på ett katthem, får ett permament hem.
Och kommer alla katterna att kastreras, och att det här blir den enda kullen din vän tar?
9# jag har den inte som sommarkatt och den andra är sälgarens dotters pappa
Det bästa vore att katten kastrerades så fort som möjligt. Ska din kompis tvunget ta en kull så kastrera katten efteråt. Det är jobbigt att vara dräktig, jobbigt att föda och jobbigt att dia och uppfostra en massa ungar. Vilket är hanterbart om katten har en påläst ägare som
1) Inte tvekar att ta katten till veterinären om något går fel och har råd att lägga ut de tusentals kronor som detta kan kosta.
2) Har möjlighet att stanna hemma stora delar av dygnet innan under och efter förlossningen för att hjälpa kattmamman att ta hand om de små.
3) Vet vad denne ska göra under en förlossning, vet hur man räddar en kattbebis som inte andas, vad man gör om mamman förlorar för mycket blod osv
Övrig info: En katt får ABSOLUT inte avlas på varje löp. Det är djurplågeri och mot lagen. En ägare får max ta två kullar per år på alla sina katter, så har ägaren fler katter så får endast en av dessa gå i avel detta året. Ett kejsarsnitt kan kosta 18 000 kronor som sagt, och gör man inte det då det behövs så dör katten. En katthona kan föda jättemånga kattungar och det är inte säkert att alla får köpare på en gång - vad gör säljaren med kattungarna då? Kattungar får säljas tidigast vid 12 veckors ålder. Kattungar kostar pengar, de ska äta ett bra foder och gärna vaccineras och veterinärbesiktigas innan försäljning - för du vill väl inte köpa en sjuk katt? Det kostar pengar att göra - har säljaren dessa pengar? Det finns även 100 000 hemlösa huskatter i Sverige idag. Genom att adoptera en huskatt från ett katthem räddar du alltså liv.
Är det bengal så bör hon testa för hcm och det ska göras efter 1 års ålder, rätta mig om jag har fel. Sen kolla för fiv och felv. Samma gäller pappan och beroende vilken ras så kan det krävas fler tester för att göra allt dom kan för att få fram friska kattungar. Blodgruppera både mamman och pappan. Är det något mer katterna bör testas för ni som har bättre koll på avel? Sen bör din kompis tänka på riskerna vid en kull. Och det kostar pengar också förstås även när ungarna fötts. Vaccin x2, idmärkning, avmaska vid behov och besikta innan leverans. :)
#7 Du skriver att du ska få en kattunge.
Hur har din kompis råd att dela ut kattungar till höger och vänster?Det kommer ju att kosta din vän många tusenlappar att få fram kullen.minst 1000 HCM scanning en tusenlapp till för blodprovstagning och lika dant på hankatten.Sen ska kattungarna vaccineras X 2 ID-märkas och besiktigas innan de får flytta.
mat och sand plus Kolla masken kostar också pengar.
#10 ni vet väl att de kan bli både fler och mindre antal i en kull än vad ni önskar. Blir det en enda, ska ni slåss om kattungen? Har ägaren tänkt på om vad hon ska göra om det blir 6 kattungar å flera blir osålda…
vet inte vem det var som skrev detta suveräna, men det är bara sååååå bra…
Åh vad irriterad jag blir när folk har så svårt att förstå. När folk inte lyssnar och tar till sig andra människors erfarenheter och fakta. När folk inte tror på fakta(?)! Hur kan man inte tro på fakta?!
Det jag talar om är naturligtvis dessa huskattsägare här i Sverige. Jag träffar dagligen människorna som ville para sin huskatt med en annan huskatt. Men jag kallar inte dem korkade, eftersom de inte VET.
Jag vet hur många hemlösa kissar det finns ute och att medvetet para katten är idioti.
Nu ser jag så många dumma människor (ja de är dumma)som inte låter sig övertalas, de vägrar ta in fakta. Vad är det som gör det så svårt för de att förstå?
-Jag måste para min hona innan kastrering. (Myt!)
-Hon har haft ungar förr och hon mådde så bra då. (Hon sa det åt dig?)
-Mina ungar kommer självklart avmaskas innan leverans (för det är det enda viktiga?)
-Ungarna kommer bara komma till seriösa hem. Jag vet redan folk som är intresserade. (har du en lista på seriösa (hur du nu ska veta det?) folk som vill köpa kattunge så ge den till katthemmen i Sverige och hjälp ungar som behöver hem först och främst!)
-Jag älskar katter av hela mitt hjärta. Och ungarna, åh de är ju söta! (Och vilka ungar är INTE söta?)
-Jag vill skaffa mig erfarenhet genom att föda upp en kull. (Ta hem en familj som behöver tak över huvudet)
-Jag kommer ju utan tvekan bli av med ungarna eftersom jag ska ge bort de gratis (tack för att du hjälper till att försämra huskattens värde. Gratis?! Är de inte värd mer för dig, kattälskare?)
Ni "kattälskare" där ute; tänk om!
Om man anser att man älskar katter så spär man inte på antalet hemlösa katter genom att para sin huskattshona. Det FINNS redan ungar till de som vill köpa, så det räcker och blir över.
Sen tycker jag att om man anser att man är en kattälskare så borde man vara mer öppen för tips och råd från människor med erfarenhet. Att ta till sig och inte gå till nån idiotisk attack(?!).
Man behöver inte vara speciellt öppensinnad för att förstå. Bara lagom.
Slutligen, det finns inga bondkatter. Alla katter, oavsett hårlag och ögonfärg utan stamtavla är HUSKATTER.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#15 tyvärr tror jag ej de kommer kosta på de på kullen.. :(
till dig TS om du ska köpa en huskatt välj en som id-märker, vaccinerar, avmaskar och inte säljer kattungarna före 12v ålder
#17 Tyvärr är det många veterinärer som uppmanar folk att ta kullar på sina huskatter. När jag skulle lämna in min yngre katt Viktoria för sterilisering, så frågade vet. rakt ut "Du säker på att du inte vill ta en kull på henne? Hon är ju så fin!"
Jag sa att jag var säker och fick det gjort. Kan nämna att jag adopterade Viktoria gratis från en familj som låtit sin osteriliserade katta gå ute och fått en oplanerad kull.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
# 17…..Otroligt bra skrivet….du fick ord på alla mina tankar.
Jag vet av erfarenhet att man ALDRIG kan vara HELT säker på att man får ett seriöst hem till sina katter. Den erfarenheten har kostat mig enormt med tårar, ilska, förtvivlan och stora skuldkänslor.
Jag har haft en huskatt som fått ungar p.g.a okunskap, tillit till veterinärers uppgifter om att p-piller var garanterat hinder för dräktighet. Ej påläst, inga som helst kunskaper, hade aldrig sett en nyfödd kattunge.
Allt slutade nu bra….3 kattungar varav den första dödfödd och gravt missbildad, dom andra 2 stannade hos mig. Men den paniken och skräcken jag hade kommer jag aldrig att glömma. Kommer aldrig att vilja uppleva det igen.
http://katter.ifokus.se/discussions/4f3cef3fd3b4fd526301afab-vill-du-ta-kull-pa-din-hona
Läs gärna denna länk.
kan någon kortfattat säga tips till hur hon ska göra för mycket att läsa typ börga ta tester osv..
#22 Boka tid för HCM scanning är ju en början.Både honan och hanen bör scannas.Sen ska FIV FELv och blodtypning tas på båda katterna.
Om katterna håller i test så kan man ev börja fundera på parning.
Men man bör i all avel göra en avelsutvärdering.Varför ska just de här två katterna paras.Vad tillför de aveln?
#22 och i allmänhet, så får man då uppsöka de stora djursjukhusen. De små husveterinärerna har sällan den utrustningen
Tack Delfinen… JA jag eftersöker författaren till denna lilla skrift. Hoppas någon kan hjälpa mig….
jag visade detta för dem dem sa att - det blir ju bara bondkatt så då behöver man inte och kan hon inte få ut ungarna kan man bara trycka på magen
Bara bondkatter?Vad menar du med det?Är de inte lika mycket värda i liv?Att de inte har samma avelsvärde är jag helt med på men livvärde har de.
ja mycket dumheter får man höra.Jag fick nyligen höra att när det gäller blodgrupper så gäller det bara raskatter.För om huskatter har olika blodgrupper så gör det inget.
Självklart är det fel.Lika fel som att snitt aldrig drabbar huskatter.
Din vän låter inte alls mogen för att ta kattungar på sin katt.

#26 Såna som de borde inte få ha katt :(
#26 vill du verkligen ta en katt som inte verkar bry sig om katten då hon/han bara anser att det är en bondkatt? Köp från en som ger kattungarna en bra start i livet i stället. Kännrt på mig att din vän avlivar kattungarna som inte blir sålda fort. :(

Med den inställningen ska de inte ha katt överhuvudtaget! Så du menar alltså att för att det "bara" är en huskatt så är det helt i sin ordning att kanske trycka sönder magen på honan, och därmed skada/döda både henne och ungarna??
#26…. det sista de sa var ju hemskt……. Vad F*N tror de att ett levande väsen är? En kaviartub????
Dessutom, praktiseras det, så är det DJURPLÅGERI och kan anmälas…..
dem tänker vaccinera och id märka och det brukar vara bra ungar ändå och får hon inte ut ungar då trycker man på magen och sen får hon ut dem hennes ord inte mina -_- och hon har haft kattungar förut
ja jag lastar inte dig…. Herregud………Man kan bli mörkrädd för mindre…….

#33 skrämmande… tycker ändå du borde köpa katt från nån annan
Mitt tips är att om det går, anmäla personen. Finns det ingen som hörde orden sägas förutom du?
det är min pappas tjej så det blir lite svårt och hon kommer bli sur om jag inte köper katt men hon kommer behålla alla utom 3 vet att dom inte avlivar dom vill katterna väl hennes barn vill ha kattungar och hon vågar inte riktigt säga att hon inte har råd kan jag göra anonym anmälan pinsamt om dem är hos oss 5 gr i veckan och jag har anmält dem jag ville anmäla mamman för att hon lät sitt barn sitta i bakluckan på pappas bil när vi körde i en timme gör jag nått kommer pappa bara vara på hennes sida exakt vad kan jag anmäla ? för nått ifall jag gör anmälan typ att hon inte gör tets eller nått? är bara 13
#17 Texten är riktigt bra!
Många tror att katten måste ha en kull innan sterilisering.. Fattar inte varför. Min mamma undrade flera ggr om vi skulle ha det på våran katt men jag sa nej, eftersom hon inte var tillräckligt gammal och att vi ändå inte skulle ha henne i avel sen + att det är mycket jobb (med tester, vaccination osv)
#37 Om katten bara är 9 månader ska den inte avlas på, säg det till dom. Tycker inte heller att dom bör skaffa kattungar eftersom dom inte verkar det minsta erfarna eller bry sig speciellt mycket om kattens/kattungarnas välbefinnande.
#37 om din pappas tjej haft flera kullar borde hon veta att en katt inte är vuxen vid 9 månader… Blir hon sur om du inte vill köpa/ta hand om visar de hur ogenomtänkt kullplanen är…
hon är inte 9 månader hon är 5 månader hon är född i augusti och nu i mars tänker dem para henne
Hej Saga! Jag tycker att du först och främst ska försöka prata med en förälder (din pappa) om att hon ibland agerar oansvarigt. Du behöver inte känna något ansvar för att anmäla henne, det är de vuxnas ansvar, och inget du ska behöva gå runt och tänka på så länge du inte bevittnar djurplågeri själv. Det finns heller inget som säger att katten och dess ungar tvunget kommer att lida, men tyvärr ökar risken desto mer okunskap som ägaren har och tyvärr verkar din pappas tjej rätt okunnig.
Prata i första hand med din pappa om att du orolig för kattens välmående vid en dräktighet. Och bestämmer sig tjejen för att ta en kull så är det inte så mycket att göra åt, förutom att be henne att vänta eller kastrera i stället. Ibland vet barn mer än sina föräldrar (!), men det är ändå föräldrarna som bestämmer och då får man göra det bästa av situationen.
#40 först skulle de para enne i maj och då skulle hon var ca 9 månader..paras hon i maj är hon runt 7 månader!! ännu värre!! Försök att prata med dem för en sådan ung katt som blir mamma är det ej säkert att hon kan ta hand om dem. Då sitter din pappas tjj och måste stödmata dem varannan timme. Har hon tänkt på de?
Du kanske kan få din pappa att förstå om du säger att du är gravid… vad blir hans reaktion? förklara sedan att de är samma sak.
Ok katten är född i augusti. Vilket betyder att katten är ca7 månader NU. För att vara 5 månader, så skulle kissen vara född i oktober. Nu blir hon 9 månader ca i maj. Fråga din pappas tjej, som tydligen har barn själv, om hon skulle vilja, att hennes barn blev förälder när den var 12-13 år gammal.Av omdömet om sina barn, när du nämner, att hon låter sina ungar åka i bakluckan om än aldrig så liten bit, så verkar hon ju inte bry sig. Förstår din ångest, det där är INTE bra. Det som skrämde mig mest, var ju kommentaren att man klämmer på magen om ungarna inte kommer ut….Hon kan ju klämma sönder hela magen och ungar och allt! Fattar hon inte det? Highonbluetomorrows svarar dig väldigt bra, tycker jag.
hon betraktar mig som ett litet barn som inte vet ett skit om katter och jag har pratat med pappa och han bara " men så gör ju alla det intresserar mig inte så gör dem ju i det vilda" man såg på honom att han inte gillade det men hon förblidar honom JAG BLIR TVUNGEN ATT TRÄFFA DJURPLÅGARE VARJE DAG!!!
det står imot allt jag står för
är det nån som vet vad hon gör för olagligt hon ska para henne så fort hon börjar löpa nu i mars
Gör en anonym anmälan till djurskyddsinspektörerna. Jag har själv haft sådana hos mig, och de sade att de måste kolla upp alla anmälningar som kommer till dem.
OK, ja ska be mamma genomföra en anmälning kan nån säga ungefär vad ja ska skriva typ bryter mot lagen hur gammal en hona ska va osv,
Fast det finns väl inget att anmäla. Det är inte emot lagen att para en hona så tidigt.
Du kan anmäla om hon tar fler än två kullar per år, inkluderat alla hennes katter.
det är hennes första kull så det går nt
Nä, tyvärr, så kan du inte anmäla förrän det händer då hon tänker leka kaviartub med katten. Annars så stämmer det som #48 säger. Hon får inte ta mer än två kullar per år, oavsett om hon har 100 honkatter. För då måste hon ha §16tillstånd. MEn just detta, att hon tänker klämma ut ungarna om det inte går att få fram dem, det är djurplågeri. Man kan fösiktigt försiktigt hjälpa till och greppa om kattungen med en ren frotteduk och följa med krystningarna. Det är tillåtet. Inget annat…..
Man kanske kan rota igenom djurskyddslagen om hållande och uppfödning av katter (och tillsynslagen om katter och hundar) och se om det finns något de bryter mot. 
Kattnappa och kastrera henne 
Annars kan du ju försöka skrämma henne med de stora kostnader som kan uppstå om det blir komplikationer med födseln eller dräktigheten. Saker som kan gå snett: livmoderinflammation och missfall, missbildade ungar, gravt missbildade ungar som måste avlivas direkt när de kommer ut, ungar som måste stödmatas för att mamman inte vill/kan ta hand om dem, blodgruppskrock, någon unge fastnar vid förlossningen, någon une blir kvar efter förlossningen och måste opereras ut osv osv
JA HAR PRATAT OM DE DÄR MED MISSBILDNINGAR DEM SÄGER : JAHA MEN DET HÄNDER INTE ALTID : MEN DET KAN HÄNDA : OCH!? SEN HÖRDE JAG IMORSE SA DEM - SAGA TROR HON VET ALLT OM KATTER HON HITTAR JU PÅ DE DÄR MED TECKNINGAR ELLER VAD HON SÄGER HON VET INGENTING . JAG BLIR MOBBAD AV DJURPLÅGARE !!! *SUCKS* -DOM OCH SITT AVEL DEM KÖPTE SINA FÖRSTA HAMSTRAR EN TJEJ OCH EN KILLE DEM KÖPTE DEM BARA FÖR ATT FÅ UNGAR MEN VARJE GÅNG DEM FÖRSÖKTE BLEV DET BARA BLODBAD DEM VISTE INTE ENS HUR MAN GJORDE SEN VILLE HON INTE HA HAMSTERN FÖR DEN FICK INTE UNGAR ! NÄR JAG HADE KANINUNGAR VILLE HON HA EN FÖR ATT SKAFFA EGNA UNGAR!! PAPPA TAR ANSVAR FÖR MINA DJUR I ALLA FALL NÄR JAG ÄR BORTA FÅR INGEN HÄLSA PÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag förstår att du är väldigt frustrerad. Min pappa var gift ett tag med en liknande kvinna när jag var i tonåren och det var verkligen inte kul. Man kan inte göra så mycket och ingen lyssnar på en. Tyvärr är det enda du kan göra är att uthärda och lära dig av deras misstag.
Och hur skall hon para katten? Bara släppa ut den?
Stå på dig!
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Tyvärr finns det folk som inte lyssnar.
Men allt går inte bra varje gång en katt ska föda. Min honas andra kull fick födas med kejsarsnitt då en låg fel, hade man då tryckt på magen som hon säger så skulle alla dött+ säkert mamman. Dessutom fick jag vara hemma 2 veckor och stödmata dessa bebisar dygnet runt. (inte speciellt ovanligt om det är många)
Det kan alltså bli väldigt dyrt med kattungar. Med försäkring gick snittet på 3000. utan runt 15000. Att vara hemma 2v från jobbet är ju halva lönen.
Har hon verkligen råd med det?
Synd att folk kan vara så tröga!!
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
saga 97, mina varmaste medkänslor och kramar till dig.
Fy attan vad jag tycker synd om dig, som ska behöva stå ut med detta utan att kunna göra något. En stor eloge till dig, som trots dina troligen få år här på jorden ännu, har insikt och empati för de djur som omger dig, de tysta vännerna. Det kanske inte är till någon hjälp rent praktiskt, men det är allt jag kan erbjuda dig….
56# tack ska göra allt jag kan för att göra detta bra hon tänker ialla fall vacinera ( har hon sagt
Stackarsstackars katt :/
Och "bara att trycka på magen om hon inte får ut ungarna" var det dummaste jag hört :/ Usch för såna människor!
Jag hade aldrig tillåtit sådan snack eller att dem hade gjort det eller att hon tänker para en 7 månaders katt heller :/
Grr koker av ilska för såna människor :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
TS.Det är så hemskt att läsa om *uppfödaren* och hennes förfärliga okunnighet. Trycka på magen om inte ungarna kommer ut!! Jag blir inte stum,men så arg! Vet kär…..n ens att livmodern kan spricka om hon försöker tvinga fram en unge!!Det mest makabra jag läst på länge.
Ta ingen katt därifrån!! Stå på dig och berätta det. Blir hon sur så är det hennes problem inte ditt. För hon verkar inte ha alla chips i påsen.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
kattungar är nu födda 4 st blev de de gick bra hon säger att hon vill vaccinera men kärringen är ju nog galen helt enkelt varje gång man säger något roligt och hon kan sista ordet tex. jag tyckte de va roligt på gröna.. och så säger hon gröna lund elller hur jätteroligt som om hon vet hon fuskar i spel och köper p-piller fast hon säger att hon har sterilerisera
Stackars katt, bara kattunge själv och redan mamma. Det borde vara körkort på att få äga djur.
Nä den värkar vara född i maj och dom fick den i augusti