Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1670 ggr
ladycats
1

Eukanuba gav problem

Detta kan låta konstigt men mina katter blev mjälliga och dåliga i samband med att de bytte foder till Eukanuba. Innan var det inga problem, men efter att ha blivit tipsad om att Eukanuba var mycket bättre än andra så valde jag att under en övergångsperiod byta till det.. Och nu när dem enbart har det så märks det att de inte helt klarar av detta foder.

Har någon mer varit med om detta?

Jetaime
0

Är du säker på att det var fodret som orsakade detta? Vilket foder hade du innan och på vilket vis blev dom "dåliga"?

Jourhemmet
0

Vad är symtomen? Du måste fasa in det nya fodret väldigt långsamt med några kulor till att börja med. Jag tror inte att det beror på fodret faktiskt.

ladycats
1

Som jag skrev så tog jag det väldigt försiktigt när vi bytte, tog flera veckor innan det nya fodret blev ensamt i matskålarna.

Jourhemmet
0

Vad menar du med dåliga? Vad hade du för foder innan? Har aldrig hört någon som haft problem med Eukanuba.

oh-la
2

mina katter fick också problem av Eukanuba. magen knasade på båda, de började fälla något helt förskräckligt, pälsen blev matt, frissig, väldigt elektisk och torr. den ena började rasa i vikt, och den andra började gå upp.

mina föräldrars katt testade också eukanuba på sin, och han fick en allergisk reaktion på något och började slita sin päls. till på köpet gick han upp något kopiöst trots att han fick foder enligt dos.

de flesta katter verkar ju må bra på det, men jag vad det ett halvår innan jag bytte till annat foder eftersom mina katter inte mådde bra på det. mamma och pappa bytte på veterinärs inrådan och slutade slita i pälsen ett par veckor efter foderbytet.

även jag tog det väldigt försiktigt med bytet och försökte ett längre tag.

fvanilla
0

Tyvärr kan det ju ha varit något i innehållet som fodret har som katten inte tåler. Det som är ett utav de stora problemen med torrfoder; det brukar innehålla så många allergener.

Lusthan
1

Om du ska byta till nått så byt till blötmat. Mjau eller bozita blötmat, inte torrfodren. Är det allergi så är min gissning fisk eller spannmål men det är inte säkert att det är så. Vill du ge torrfoder så leta efter sånt utan spannmål, socker och fisk. Fiskolja brukar vara okej. Just mjälla vet jag dock inte om det beror på allergi, grannens perser gjorde det för ett tag sen och jag vet inte vad det berodde på riktigt..