Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1091 ggr
[RMSLiners]
0

Gammal katt och hund

Går det att vänja en katt på nästan 10 år vid hund? Vi letar som tidigare nämnt kompis till våran herre och har hittat en gamling. Men problemet är att vi har en hund och denna katt är inte van vid hundar sen tidigare.

Jourhemmet
0

Be att få provar och om det inte går kunna lämna tillbaka katten. Men kolla så att du känner dig 100% säker på att få lämna igen katten.

[RMSLiners]
0

#1 Det kan bli svårt eftersom den som har den är allergisk och måste få iväg katten omgående.

Jourhemmet
0

Hmm, då skulle jag nog låta bli. Risken är att du står där sen med en katt som inte accepterar din hund. Om katten är så pass gammal och aldrig träffat en hund kan det bli svårt.

Varför inte köpa från ett katthem, du räddar inte bara en utan två katter då den du köper lämnar plats för en annan katt att få komma in.

Du har alltid garantin att kunna lämna tillbaka katten till katthemmet om det inte går.

[RMSLiners]
0

#3 Denna katt kommer från ett katthem ur ett annat län men bor hos en person just nu som visa sig vara allergisk. Men just hunden är ett problem. Min hund gör inget mot katter men problemet är om katten skulle acceptera hunden.

Överväger, som du säger, att avstå. Bara så synd eftersom det annars var perfekta katten med helt underbar personlighet men det kommer säkert fler.

Henrika85
0

Hur stor är hunden och vilken ras är det? Mina två kattdamer klarar bra att samsas med min toypudelvalp samt andra mindre hundar, men stora hundar tycker dom är jobbiga och håller sig undan om någon sån hälsar på. Det är naturligtvis inte så för alla katter, men kanske kan en stor hund uppfattas som mer hotfull än en liten?

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[RMSLiners]
0

#5 Alaskan Husky så hon är garanterat större än en toypudel.

Henrika85
0

#6 Brukar inte huskies ha en ganska stark jaktinstinkt dessutom som gör dem inte så lämpliga att ha med katter och smådjur?

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[RMSLiners]
1

#7 Det var det löjligaste jag hört och jag vet inte hur du tänkte då eftersom vi har en katt redan, grannarna har katter, släktingar har katter och inte jagar hon dem. Jaktinstinker finns men det finns det även i de mest präglade jakthundsraser som tex Drever eller Stövare men dessa går även de att ha med andra djur. Det är skillnad på vad en hund får jaga och inte får jaga. Fåglar och älg funkar inte min med men det beror på att hon är lärd att spåra älg och har fågelhund i sig och jag tror inte jag kommer ha en älg som husdjur. Flört

indra-bus
1

Jag brukar passa en älg hund som har andvänds i jakt i 8 år. Har en kanin 1 katt o fyra marsvin. O en schäfer. O de är kompisar allihop. När jag är ute med katten eller kaninen. Brukar han komma fram o hälaa på dem.

Så jag tror inte de är omöjligt. Om hunden är upfostrasd. O dessutom kattvan. O man har lite djurkänsla o kunskap om de olika arterna.. O kan läsa deras kropsspråk.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.