Ny kattunge, 2 äldre katter
Hejsan!
Jag har en liten fråga..
Det är nämligen såhär att igår
var jag och sambon och hämtade en ny liten familjemedlem. Vi har 2st katter
sedan tidigare, två honor på 7månader som är kastrerade och vart med varandra
tillsammans från början (ej syskon.)
När vi tittade på kattunge och
körde hem med henne så gick det hur bra som helst, hon var lugn och mysig. Men
när vi kom hem med henne så började det.. Våra tidigare katter fräste lite sådär
tufft men gjorde inte mer än så, höll avstånd men var ändå väldigt nyfikna och
följade efter på avstånd. Kattungen därimot fräste, gnällde, morrade mm i
princip hela tiden.. Nu idag så har situationen inte ändrats särskilt mycket..
Kattungen låter dom inte komma fram och hälsa, utan bara morrar och fräser
vilket gör att de äldre katterna fräser tillbaka. De äldre har börjat
respektera situation lite grann, eller dom springer inte efter henne lika mycket
och det verkar som dom vill hälsa, men kattungen bara fräser, gnäller, morrar..
Det är inte bara emot katterna hon beeter sig såhär utan även åt oss. Om
det har gått en stund utan att de andra 2 har synts till och vi leker med henne
så är det lugnt och fint men så fort hon fått syn på någon av katterna så blir
hon arg, även på oss. Hon vill inte att man håller i henne utan att hon
''morrar'' och gnyr.. Detta var inget problem när vi hämtade henne. Är detta
normalt beetende? Jag har aldrig varit med om detta innan, utan det har alltid
fungerat bra.
Man blir ju orolig, hon har inte heller ätit sedan igår vad vi vet.. Ska man bara avvakta och se?
Blir mest ledsen då sambon börjar säga att det är fel på henne osv :/
Ska man ge dom tid? Vad kan man göra för att göra det
bättre?
Finns det något tecken på att det aldrig kommer funka? Måste jag
göra mig av med henne? :(
Det är innekatter föresten :)
Tacksam för alla
svar, tips och tidigare erfarenheter!
Mvh // Amanda
Först främst trevligt med att du har innekatter =)
Katter är individer och ibland så är det katter som är mer individualistiska än den generella normen, likväl är de katterna fortfarande normala =)
Våran första katt är klart en ensamkatt och har inte uppskattat att vi skaffat flera katter, dock accepterar hon dom om dom låter henne vara ifred.
Mitt tips är att försöka trygga upp miljön för den nykomlingen så gott ni kan. Förslagsvis kanske ha kattungen i sovrummet på natten med dörren stängd, naturligtvis med tillgång till mat vatten och låda (mat/toa/klösmöbel separerade med minst 1 m från varandra, ju mer desto bättre).
Utmärkt att ni leker med katten men tvinga er inte på (insinuerar inget *ler*) katten, skäm bort lite extra med något som kattungen gillar. Här hemma så har vi rökt kalkon skivad till våra egna smörgåsar och det älskar våra katter. Vi brukar använda kalkonen vid namnträning så katten lär sig, sambon tar en skiva och jag en så delar vi upp oss i lägenheten på olika avstånd. Kort i början sen ökar man avståndet. Rökt kalkon är kanske inte superbra men funkar och är ok som lite extra godis. Så det räcker med att ropa utvalt namn sen när den kommer får den direkt en kalkonbit vilket inte behöver vara större än en tumnagel eller så. Sen ropar man varannan gång. Denna övning innebär förhoppningsvis flera saker; ett katten lär sig associera er med något positivt och blir tryggare, två den lär sig sitt namn vilket är trevligt och kanske praktiskt ibland, tre det är en trevlig lekstund och det värmer i hjärtat när man ser hur glad katten är när den har förstått galoppen och springer mellan för att få sin belöning.
Sen kan man kanske stänga in en av de äldre katterna en kortare stund på morgonen så kattungen inte blir överumplad av båda katterna samtidigt vilket kanske den upplever som lite för intensivt. Förhoppningsvis går interaktionen mellan katterna bättre då, sedan byter man ut den äldre katten så kattungen får upprepa det med den andra katten för att sen resten av dagen ha öppet överallt om det nu gått bra. När jag skriver temporärt så menar jag typ 5-15 minuter men det märker ni själva när som är ok typ man får läsa av katterna lite.
Ibland tar det tid innan de blir kompisar, visst man har läst lite här och var att det gått hur snabbt som helst för vissa. Men ibland tar det längre tid helt enkelt. Katterna försöker ju lista ut hur hierarkin är och kommer därmed att testa varandra.
Här hemma så accepterar våran första katt de andra katterna men hon är inte kompis med nr 3, nr 4 eller nr 5. Katt nr två är hon inte bundis bndis med heller men de respekterar varandra.
Oj mycket text =/ =)
Gör ert bästa och låt tiden gå, så länge de inte gör illa varandra så kommer det bli bra. glöm inte bort att utöka antalet kattlådor nu när ni har flera katter.
Lycka till!
/Fridaybrew
När jag tog in en jourkatt till min misse så va hon inte glad alls, dom fräste å morrade på varandra i en vecka innan dom började acceptera varandra. Det va samma här att om man bar henne å den andra katten kom nära så började hon morra å skulle ner me en gång, tror det var för att på marken e hon ju säker å kan fly om det behövs, det kan hon ju inte i ens famn. Så sålänge dom inte gör varandra illa skulle ja säga att låt dom sköta det själva, men om missen inte äter så kanske ni kan stänga in h*n när det e matdag så att ni vet att missen får äta lite iaf. Annars så e det helt normalt beteende.
Lycka till nu!
Hon har ju precis kommit så det kan ta tid. När vi fick hem våran Sotis var hon likadan. Hon var runt en vecka när hon själv tog kontakt och började leka med våra andra katter. Låt det ta tid. Hon kommer själv ta kontakt när hon känner sig reda och säker.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Det kan ta några veckor. Stäng in nykommlingen i eget rum så att hon får koppla av, få i sig mat och gå på lådan i lugn och ro.
Hälsa sambon att det absolut inte är något fel på katten. Hon har precis fått lämna sin mamma och syskon och kommit till ett helt nytt främmande hem.
Tack så jättemycket för alla svar! :)
Det går mycket bättre redan :D *överlycklig*
Nu kelar, kurrar och leker hon för fullt och det går mycket bättre ihop med de andra katterna också :) Kan bli något fräsande imellanåt men knappt märkbart. Underbart!
Tack återigen! :)
Mvh // Amanda
Härligt att höra :D