Magra kattungar
Hej!
Jag har tagit emot 2 kattungar som inte var önskade på sitt förra ställe och skulle avlivas.
Fick hem dom lite tidigare än planerat pga. andra omständigheter.
Grejen är att dom behöver gå upp i vikt!
Dom är magra, man känner revbenen, höftbenen, ryggraden osv.
Igår var dom hos veterinären som undersökte dom och dom är friska, men magra sa hon.
Båda är avmaskade 2 ggr med Banminth än så länge.
Fick med Specific kattungemat från veterinären som vi börjat blöta upp med vatten & dom får Mjau mjukmat - fritillgång. Veterinären tyckte inte att dom behövde någon ersättning.
Vad jag fick veta är dom ca: 8½ veckor.
Honan väger: 597och hanen: 667 efter mat. Innan mat vägde honan 25g mindre och hanen 40g mindre.
* Är det en bra vikt?
* När ska man väga dom innan eller efter mat?
* Några tips?
Jag vet om att dom ska vara minst 12 veckor och hade gärna låtit dom vara kvar hos mamma och det hade känts tryggt för dom.
Dom har bott här i ca: 5 dagar nu och har gått upp ca: 50g vardera.
Tacksam för svar!
Mvh,
Catarina
Det är en mycket låg vikt för kattungar som är 8-9 veckor. Jag har samma problem här hos mig. Två kattungar på tio veckor som väger lite för sin ålder. De har båda varit svåra att få att äta annat från mamman. Nu äter den ena rätt bra men den andra är mycket noga med vad hon äter. Kattmat är inte att tänka mer än att hon slickade i sig en del Gourmet laxmousse härom dagen men andra sorters Gourmet vill hon inte ha. Kycklinghjärtan, kokt kyckling, fisk och en del köttfärs duger men sedan är det stopp.
Så jag tar också gärna emot tips om vad jag ska ta mig till med speciellt den minsta. Båda är honor.
Det är Katitsi som är deras mamma. Det står mer om henne under insamlingar.
#1 Jag antog nästan att det var det.
Usch då, stackarna :( Då hoppas vi att vi kan få lite tips :)
Våra här hemma älskar maten som serveras, problemet är att dom nog inte fått tillräckligt av det sedan tidigare. Vill vara säker på att det är rätt som jag gör i matväg för dom :)
Mvh,
-C
Royal Canins babycat 34 och RC babypasta är mycket populära. Torrfodret blötlägger jag med varmt vatten. Hills A/D blötmat som verkar smaka mumsfillibabba också.
Skippa Specific, har inte haft någon kattunge som gillat det.
#5 Ja, jag blötte också upp det med varmt vatten. Dom har faktiskt ätit av det i natt. Fick det gratis av veterinären så tänkte att jag kunde testa det i alla fall.
Annars har vi Porta 21 här hemma, men det är väl inte riktigt bra för kattungar?
Ska kolla på RC Babycat åt dom då också!
Tack för svar!
Mvh,
-C

Hanen är svårt att se exakt med tanke på vinkeln, men bruntigré eller brunspotted tycker jag det ser ut som alla fall, det beror på om han har ränder eller prickar.
Honan är rödspotted.

Ge lite mer rå mat som köttfärs, kyckling och klyngvingar med skinn kvar, hjärta och även lite lever. Hoppas du lyckas få upp ungarna i vikt dom är verkligen jättesöta =)
#9 Tack! Köttfärs ska dom få testa idag då :)
Honan har blivit dålig i magen, men det är inget färsen kan påverka så det blir sämre? Antar att det blivit stressigt för dom med allt dom senaste dagarna med flytten, veterinären & att dom har massa mat, vilket dom inte varit vana vid innan…
Tack! Hoppas dom ska gå upp stadigt i vikt nu :) Ja, dom är hur söta och mysiga som helst! :D
Mvh,
-C

Tror inte det, kan vara som du säger allt nytt och att de får mat igen som gör att hon blev dålig i magen.
Ge Forti Flora eller ProKolin, finns på apoteket. Jättbra för oroliga magar.

#8, jag tycker han ser ut att ha uppspruckna ränder, sådant som lite skämstamt kallas "spigré", och i så fall är han formellt spotted.
Såg att vi hade Bene-Bac hemma sedan tidigare, den borde ju också funka? Ska vara samma effekt.
Annars får sambon gå inom Apoteket nu efter jobb :)
Behövs vätskeersättning tror ni, tänkte mest fall i fall? Eller det är dumt att klödda med? Hon dricker & äter i alla fall som hon ska här hemma, tänkte mest då hon är så liten… Pigg och leker gör hon med.
#13 Då är båda spotted alltså - Tack så mycket för hjälpen :)
Mvh,
-C

#14, ja jag tycker det, men jag är inte helt säker. Uppfödare av långhåriga raser får gärna bekräfta.
Du kan kolla på http://www.kattforum.se, det finns många bra och erfarna uppfödare där. Se bara till att du gör klart att det handla om räddade kattungar, de är mot planerad huskattavel där också.
Sambon har nu varit inne på Apoteket, men kunde bara se Pro-Kolin för hund & söker jag på deras hemsida så är det också bara för hund som jag hittar, enligt dom:
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=239641
Är det samma till katt? Eller finns det en speciell pasta för katt?
#15 Tack för tipset! Är alltid skoj & bra att veta vad dom är för färger när dom ska märkas/försäkras :)
Mvh,
-C
*putt*
- Någon som vet om Pro-Kolin är samma till hund som katt?
- Vad bör 9 veckors kattungar väga på ca?
Mvh,
-C

Det som jag minns av Pro-Kolin när jag frågade hos vet skulle man ta samma dos som till en liten hund. Men det var för en fullvuxen katt.
Vi brukar räkna 100 g/v +100 från födelsen, men gärna mer såklart
#18 Tack!
Så då måste det vara samma som till hund? Läste på någon hemsida att den lilla förpackningen rekommenderades till katter eller småhundar. Men samma förpackning på Apoteket stod att det bara var till hundar, därför som vi blev förvirrade.
Då borde dom ligga på ca: 1kg i vikt?
Idag vägde Selma: 668g & Sigge: 711g & båda ca: 30g mindre innan mat, så dom öka i alla fall :) Bra att ha någerlunda koll på vad dom bör väga :)
Mvh,
-C

Jag vet inte om det finns två sorter, jag köpte den som fanns hos vetten.
Ja, det tycker jag är bra vikt, men det är självklart individuellt och olika för olika raser.
Det låter bra att de går upp i vikt och kommer säkert att kicka igång nu när de får mat regelbundet =)
#20 Nej, jag vet inte iheller, får se om någon annan här inne kan svara på det då :) #12 Tipsade om det på Apoteket, så h*n vet säkert :)
Ok, tack!
Det är ju vanliga huskatter, men föräldrarna tyckte jag inte såg direkt små ut och med tanke på att dom känns väldigt tunna, så ska dom väga mer i alla fall :)
Bara så skönt att se resultat på vågen varje dag :)
Mvh,
-C
100 gram i veckan är en normal Viktuppgång och en normal födelsevikt är runt 100 gram. Så kattungarna ska ligga på ca: 1 kg om dom är nio veckor.
#22 Tack, då vet jag :) Du tipsade dom Pro-Kolin på Apoteket, är det samma som dom säljer till hund? Finns bara till hund på dom Apoteken vi kollat på.
Mvh,
-C
Det är samma, har också sett att det bara står för hund men det stämmer inte. Fick in en mammakatt här för ett par veckor sedan med en urusel mage. Brukar variera med ProKolin eller Diarsanyl, denna gång blev det Diarsanyl och magen var bra på två dagar.
#24 Tack så mycket! :) Då vet vi att det är samma om vi skulle behöva köpa mer.
Dom har inte varit dåliga i magen dom senaste 2 dagarna, så det är skönt :)
Mvh,
-C