Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3010 ggr
NadiaD
0

Four Friend vs Portia 21 sensitive

Vilket av dessa foder rekomenderar ni.

Angående Four Friend så tänker jag på de sorter UTAN fisk

Velar angående vilket foder mina små ska få, och nu är det knappt 2 veckor kvar tills vi får hem dem.

Hawknestgrove
0

var köper man Four Friend>?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sarah-S
1

Första tiden ska du ge samma foder som de ätit hos uppfödaren, avvakta med byte de första veckorna minst

Sen skulle jag inte rekommendera något av de foder du nämner utan istället föreslå Eukanuba eller Applaws som har mycket högre animaliskt innehåll

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Destany
0

Jag använder porta21 sensible till mina tre katter o de mår riktigt bra av det:) pigga o glada med fin päls

NadiaD
0

Eukanuba har alldeles för mycket spannmål

Jo jag är fullt införstådd att man ska använda samma som uppfödaren första tiden…

Sarah-S
0

#4 Mer spannmål än FourFriends?

Thaeri
4

Porta 21 Sensible ligger lite väl högt i magnesium, vilket kan straffa sig rejält om man har en katt med minsta anlag för att utveckla struviter, som är en sorts urinsten.

Sarah-S
0

Det jag kan hitta är iaf att Eukanuba ligger högre i ankmaliskt protein än FourFriends Porta 21 är jag skeptisk mot pga det Thaeri skriver Allra bäst är däremot Applaws som är helt spannmålsfritt

NadiaD
0

#7 Var köper man det?

Sarah-S
0

Man beställer från zooplus.com

sandstorm1
0

Har Applaws skrivit ut sin magnesiumhalt någonstans? Om inte tvivlar jag på att den är särskilt mycket lägre än Porta 21 Sensible, om inte högre dessutom. Det är ju i princip samma "kötthalt", så magnesiumhalten är vad jag förstått en konsekvens av det. Kanske att de tvingas skriva ut det nu när torrfodret börjar säljas i Sverige dock? Hoppas det!

UlrikaD
0

Four Friends finns i de flesta djuraffärer nu.

Blue_Ice
0

Nån som vet om Four Friends har nån uppfödarrabatt?

UlrikaD
0

#12 Maila dem?

Jourhemmet
2

Eftersom kött innehåller magnesium så blir självklart magnesiumhalten högre i de foder som har 80% kött, precis som de naturliga bytesdjuren. Tycker man att det är bättre att ge sin katt spannmål så är det upp till var och en. Personligen föredrar jag kött. Porta 21 sensible är helt spannmålsfri.

Four friends innehåller väldigt mycket spannmål.

[Highonbluetomorrows]
0

Porta 21 är bättre tycker jag (skrev det i en annan four friends tråd igår). Applaws och Carnia Lynx är kanske snäppet bättre - men inte om det är magnesiumhalten man stirrar sig blind på.

Ska man ge något av dessa torrfoder BÖR man variera med blötmat. Det bör man väl alltid egentligen, men menar för att "späda ut" magnesiumhalten om det är vad man oroar sig för.

UlrikaD
0

Carnia Lynx är ju en favorit här hemma, men med ett kilopris på 100kr går det helt bort.

Erina
0

Jag är kluven, Porta 21 Sensibles höga magnesiumhalt skrämmer mig. Nu ger jag mina Applaws, men jag har en känsla att magnesiumhalten även där ligger runt 0,14% (hittar ingenstans någon info om detta och får inte svar på de mail jag skickat Rynkar på näsan).

Läser jag på Four Friends kattungefoder, så tycker jag det ser ok ut. I alla fall betydligt bättre än de flesta torrfoder som innehåller spannmål. Verka fiskfritt (kan ha fel) och magnesiumhalten är mycket låg och proteinet ligger på 38%.

_Four Friends kitten 12 kg

_

Alla näringsämnen i perfekt balans för en normal tillväxt
och utveckling av kattungen. 40 % torkat kycklingköttmjöl
ger ett högt proteininnehåll för rätt
utveckling av bl a muskler.

92 % av det totala proteinet är av animaliskt
ursprung.

FourFriends är helt naturligt konserverat med
blandade
tokoferoler, alltså vanligt E-vitamin, och helt utan kemiska
konserveringsmedel.

Analytiska beståndsdelar

Analys

Näringsinnehåll

Protein         38 %
Fettinnehåll  20 %
Växttråd      1,5 %
Vatten         10 %
Oorganiska ämnen  6,5%
Kalcium      1,2 %
Fosfor        1,0 %
Natrium     0.25 %
Magnesium 0,05 %

Vitamin A
Vitamin D3
Vitamin E
Niacin
Vitamin K3
Vitamin
B1
Vitamin B2
Vitamin B6
Vitamin
B12
Folsyra
Kalciumpantotenat
Biotin
Taurin
Järn E1
Jod
E2
Kobolt E3
Koppar E4
Mangan E5
Zink E6
Selen E8
Yucca
extrakt

24 000 IE
2 000 IE
600 mg
25 mg
1 mg
2,5 mg
3
mg
2 mg
0,02 mg
0,2 mg
5 mg
1,0 mg
1500 mg
29 mg
0,38
mg
0,2 mg
21 mg
12 mg
39,5 mg
0,3 mg
80
mg

Tilla_
0

Jag testade Porta 21 sensible men det blev mycket kräks av det här hemma. Min bengalhona (som nästan aldrig kräks) fick upp vatten flera gånger i veckan. Min gamla russian blue-hane kräks ofta men på detta foder blev det mycket, mycket värre. Min huskatt-hane betedde sig som vanligt. Först trodde jag att honans kräkbeteende var pga nåt annat eftersom det bara kom upp vatten men så fort jag bytte torrfoder försvann det helt. Och jag har bara torrfoder som komplement då de får i huvudsak mjau blötmat, så trots den lilla mängden hon åt av Porta blev hon kräksig lillan. :( Så tyvärr kan jag inte rekommendera det. :/ Synd eftersom det är så billigt! :P

IceJossan
1

Porta 21 Sensible verkar vara starkt för magen. Vet flera katter som haft problem med att gå över till detta foder trots långsam övergång.

Men här hemma är det numera det som serveras. Hittills har det funkat bra. ena kissen har varit riktigt lös i magen ett tag men jag tycker att det är bättre nu sen jag började servera Porta 21 Sensible.

Tilla_
1

Jaa, jag läste att det kan bero på att det är så högt köttinehåll men jag bytte till Orijen som också har högt köttinnehåll utan infasning (för jag började misstänka att det var porta de måste dåligt av) och kräkningarna slutade direkt. Nåt är det som gör det för starkt för många katter iaf, skumt!

Hawknestgrove
0

Tycker att ni som testar fodret och råkar ut för detta, ska kontakta fabrikanten. De ska få en chans att bättra på en sak, anser jag…Om ingen säger något, så ver de ju inte…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....