Tatuering, chip?
Vilken sorts ID-märkning har du på din katt? :) Varför valde du just den? eller har du kanske flera?
Mina katter är enbart chippade.. funderade ett tag på att tatuera min yngsta i samband med hennes kastrering också men tror nog att jag skippar det. Hon är enbart innekatt så.
Tatuering kan ju vara bra för då ser man ju på en gång att katten har en ägare. Dock suddas ju den lätt ut efter ett tag.. och då kan man ju ändå inte spåra ägaren :) Därför föredrar nog jag chip. (Även om risken finns att många inte förstår tänker på att kolla upp om katten är chippad.. om den skulle smita då).
Halsband tror jag inte alls på. Finns för många risker :(

Alla mina katter är innekatter och är chippade. Tycker inte att tatueringarna är så fina o har valt att chippa dem istället.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Alla mina katter är chippade.
Min är chippad eftersom veterinären rådde till det :)

Mina är chipppade innekatter.
Stolt ägare till tre La permer
Mina 3 katter är både tatuerade och chippmärkta! 2 av dem går ut i koppel. Tatuerade just för att det ska synas att dem är märkta och chippmärkta för säkerhets skull om tatueringen skulle vara otydlig och dem kommer på rymmen någon gång. När vi går ut i koppel har dem även halsband på sig med ägaruppgifter tub. Allt för att just vara på den säkra sidan om dem någon gång skulle lyckas rymma!
Min ena är chippad men den andra har tatuering eftersom hon fick den på katthemmet, funderar dock att även chippa henne vid nästa vaccinering för att vara på säkraste sidan. Båda är innekatter större delen av året men planerar få gå ut på sommaren, åtminstone min hankatt.
Mina är först chippade men vid kastrering så tatueras de. De får vara både inne och ute. Om någon skulle springa bort så är risken mindre att man ska tro att det är någon förvildad katt. Går det inte att läsa så tar de förhoppningsvis katten till en veterinär.
tre chippade och en tatuerad.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Av de katter jag har haft eller haft hand om (har inga själv längre) är 4 enbart tatuerade, 1 enbart chippad, och 1 både chippad och tatuerad.
Huskatter allihop, de 4 som är enbart tatuerade är innekatter, de andra 2 får gå in och ut som de vill, men han som är enbart chippad föredrar att vara inne. Han kommer bli tatuerad om han behöer sövas för något dessutom.
När jag skaffar katt nästa gång kommer jag försöka se till så den eller de får båda märkningarna.
#9 Jag har ju som sagt också funderat på att ha både och.. Men min yngsta som jag isf skulle tatuera i samband med kastreringen är en raskatt så jag hoppas att folk ändå förstår att hon inte är en viltkatt om hon skulle komma bort.
Den andra damen (huskatt) är 12 år nu och vill inte söva henne för en tatuering.
Förstår tanken att ha både och om det är huskatter man har dock!
Båda är innekatter och tatuerade, men sedan är hannen också chippad, då hans öra är helt svart vilket gör tatueringen otydlig.
Honan ska också chippas sen, man vet aldrig om de lyckas skada örat om olyckan är framme och de lyckats smita från koppelpromenad eller liknande.. Vill ha största möjliga chans att få hem dem igen.
Vi har chip men ångrar lite att vi inte märkte han oxå, nu är han helt innekatt men det är ganska lätt att katter smiter ut då ser man att han iaf är märkt i örat= har en ägare.

#10, ja har hon ett mer ovanligt utseende så är det lättare för folk att förstå att någon letar efter henne, så då är kanske inte tatuering helt nödvändigt.
Och det är precis så jag resonerade om den katten som bara är chippad, och mina föräldrar som har honom nu håller med, han får få en tatuering om han behöver sövas för annat, som tandstensborttagning eller så, men inte förrän dess.
Från och med idag är båda mina katter chippade. Innekatter. Varför jag har valt chip är för att tatuering blir svår att tyda tillslut, det blir inte chip, och för att ena katten har svarta öron och då syns inte tatuering så bra och andra katten har vita öron och då syns tatueringen igenom på baksidan, det tycker inte jag är fint.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Min är bara tatuerad för att de skal synas att han är märkt o än så syns de tydligt men om de blir otydligt så får han ett cipp oxå.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Vi har bara innekatter och dom är tatuerade i samband med kastreringen, den dagen då vi flyttar längre ner (bor på fjärde våningen) och det finns rymningsrisk, eller den dagen då tatueringen börjar se suddig ut, så ska dom bli chippade också!
Sphynxen har ingen tatuering utan blev chippad innan köpet :)
Mvh,
-C
Mina katter är tatuerade, tyckte chipp lät så läskigt när de kunde vandra runt i kroppen och sedan syns ju tatueringen lättare om katten springer bort :)
Följ oss på
Blogg: Bobbys blogg
Instagram: Bobblius