Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4000 ggr
[Kaktuz]
0

Snarkningar m.m

Min tösabit på 9 år, snarkar när hon sover, samma ljud om hon är vaken och kopplar av i fönstret sittade.

Fiser ofta, men ingen ändrad kost.

Om hon ska kräkas, ofta hårbollar då, bajsa hon på sig med av trycket.

Är det ålderns höst detta.. ?

Hon har även mycket rinning i ögonen nu sista månaden, innan dess alltid skräp i ögonvrån. Hon har inte skabb i öronen.

Har pratat lite om detta med en god vän som jobbar på katthem och bedriver även kattpensionat men kan inte ge fullt ut, ha även pratat smått med djursjukhuset men dem kan inte heller ge något konkret svar..

sagan
0

Varför bokar du inte en tid hos veterinären för en undersökning? Att dem bajsar på sig vid hårbollskräkningar tycker jag personligen inte låter bra. Är h*n lös i magen? 9år är inte hög ålder för katter på det sättet. Men är h*n dålig så kan det vara en orsak. Du skriver att hon fiser ofta och bajsar på sig vilket kan tyda på att något inte står rätt till i magen.

Jourhemmet
0

Vad ger du för mat? Snarkar gör min ena katt också, även i vaket tillstånd, ingen fara.

Boka tid till veterinär då katten ändå behöver en seniorkoll, passa på vid vaccinationen. Inte normalt att en katt bajsar på sig vid kräkning. Köp kattgräs eller vanlig ampellilja till katten att få upp hårbollar med.

[Kaktuz]
0

#1 Bajasar inte på sig ofta. När hon kräks, och det är inte ofta så trycker det på där back. Inte lös, bra "korvar". Pga deras svar i telefonen, ringt tre ställen, ingen sa direkt att jag ska in, för dem kunde inte ge nåt svar, och verkade lite stumma i ärendet helt.

#2 Mjau och Friskies torrfoder, blandat, allså inte för sig. Hon käkar gräs ute, den man köper verka inte tala för sig he he.

Snarkar för fullt bakom mig nu, vi brukar skoja här hemma, stänger av ljudet på tv och kan höra exakt var hon är.

Ögonen funderar jag däremot om det är pollen.. Iaf rinningen..

Hawknestgrove
2

Snarkandet är ju inget farligt, men det andra…. ajajajajaj inte bra. Betäl en tid hos en bra vet som du har förtroende för och fråga inte om vad det kan vara i telefon. Som de flesta yrkesfolk vill de väl inte ge diagnos på telefon, så det är helt enkelt av nöden tvunget, att du gör ett besök. Inte för att förmänskliga, men hade inte du sökt läkare själv om du jämt hade haft såna problem? OCh 9 år är ingen ålder som du ska märka såna problem av.

Sen är fodret fel fel fel. Om du ska behålla något av dem, så välj Mjau. Friskies är det sämsta foder du kan ge en katt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jourhemmet
3

Byt omedelbart ut de hemska fodret du ger så ska du se att katten mår bättre, urinstenarna lär ligga och smyga runt hörnet.

Ska du ha torrfoder så bör det köpas i zoobutiken. Ge även tex Mjau blötmat då det är mycket bra.

Och du…släng Friskis till fåglarna.

[Kaktuz]
0

I will do Glad Tack för alla svar!

sagan
2

Släng även Maju torrfodret till fåglarna. Och leta efter foder med hög andel kött och lite spannmål om du ska fortsätta ge torrfoder. Försök ge största delen mjukmat och torrfoder som komplement. Glad

[Kaktuz]
0

"Burk" mat får dem i huset med :) Även annat Flört Brinax ?

[Kaktuz]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här är ögonen, det till höger har börjat rinna mer och mer sen pollen ute..

[silkesnosen]
0

Du kan ju hjälpa henne och skölja ögonen med koksalt om det är pollenkorn, som ligger kvar i ögonen och skaver Min katt får irriterade ögon varje vår och då får jag hjälpa honom lite extra att hålla rent.

Sedan tycker jag som ovanstående att ngt verkar allvarligt fel med, antingen slutarmuskeln där bak och att hon låter konstant kan ju vara att hon är trång i näsan… Hon kan även ha ngn typ av allmän infektion. Jag skulle ringa veterinären och be dem ta prover.

Hawknestgrove
0

Ok, nu är ju Mjau torrfoder inte optimalt, men om du kollar magnesiumhalten, så är den låg och bra. Om man nu väljer ett foder  som man handlar i vanlig butik, så skulle jag faktiskt rekommendera det.

sagan
0

Purina one, Perfekt fit och Bilanx är ett bättre val om du ska handla i livsmedelsbutik. Bilanx kan du köpa 10kg på vissa Willys affärer och kommer ner i kilopris på det sättet. Dock inte lika lågt som Mjau. Men du vet med dig att du ger lite bättre foder Glad

Vill du ge ett annat bättre alternativ ska du välja spannmålsfritt. Porta 21 och Applaws är det som ligger lägst i pris.

Tycker fortfarande att du bör ta din kisse till en veterinär för undersökning. Dags för seniorkoll också.

Hawknestgrove
0

Ja ett vetbesök är prio ett här, det anser jag med. OCh som spannmålasfria alternativ, så är just Applaws och Porta 21 jättebra. Bilanx på storpåse? Ja har man tillgång till Willys, så, men det kan vara knivigt i många fall.

[Kaktuz]
0

Pengar kvittar, så länge djuren må bra Tungan ute vi käkar ju inte billig mat liksom.

Japp ska ringa i dag, ha massa samtal Obestämd

Hawknestgrove
0

toppen vi är alla nyfikna på hur det går. allt sånt här är ju kunskap grundat på erfarenheter.

[Kaktuz]
0

Ringde ny veterinär som är bla för hästar, eller ja bondgårna som även tar hund och katt m.m Dem ta in henne nästa vecka för undersökningar, jag ska ändra kost först för och se det, sen tvätta ögat. Annars var allt okej. Jag sa att jag helst ej vill säja allt via telefon och dem sa jodå bara ut med det ha ha Tungan ute dem misstänker pollen, glömt nämna lite nysningar med i inläggen, lite små och inte ofta.

[Kaktuz]
0

Nu är hon besiktad. Det var allergi i ögat. Det har gått över av sig själv. Bajstrycket vid kräkningar förklarade dem med att det är som när vi har maginfluensan, det trycker på i den andra änden med vid kraftig kräkningsreflex. Hon såg/var bra i muskel.

Dock diskuterad jag nog i en halvtimme om detta med foder. Många myter kring Friskies och Mjau, dock dem billiga sorterna som Euroshopper och andra butikers egna är inte mycket näring i. Whiskas gav dem inte mycket svar på..

Rumblebee
0

#17 Blir nyfiken på vilka myter det finns ang Friskies och Maus torrfoder?

[Kaktuz]
0

Att det är spannmål, ger njurfel, ingen direkt näring. Får ja ofta höra av andra kattägare..

sagan
0

Tyvärr så har inte veterinärer så mycket näringlära och är inte så insatta i vad en katt bör äta. Dem lyssnar mycket på fodertillverkare. Det är inga myter att Friskies, Mjau m.m är dåligt för katter. En katt är ren köttätare.  Så du kan läsa på förpackningen vad som finns i torrfoder och se att det är mycket annat dem inte bör äta och bilda dig en egen uppfattning. Sen kan du läsa här också om du vill ha mer kött på benen för att fatta ett bra beslut i vad du ska ge din katt för mat. http://catinfo.org/docs/Swedish%20translation%20new.pdf

Skönt att höra att det inte var något allvarligare än ögonallergi.

Thaeri
2

Man ska kanske tillägga att det är Mjaus torrfoder som inte är så bra, deras blötmat hör till bland det absolut bästa man kan ge.

sagan
0

#21 Bra där! Tänkte inte på att förtydliga då jag skrev om torrfoder. Glad

Rumblebee
0

#19 Ja, och det stämmer. I och med att katter är köttätare, så ska det finnas så lite spannmål som möjligt i deras mat. Vilket betyder att om en katt äter dåligt torrfoder, så måste den äta mer av det, och riskerar att gå upp i vikt pga kolhydraterna i vegetabilierna. Vilket i sin tur kan öka risken för urinsten om torrfodret har en hög magnesiumhalt, och speciellt om katten inte äter blötmat, helst ett par gånger om dagen, för att ha en bra vätskebalans i kroppen.

Mjaus blötmat och Bozitas blötmat är bland de bästa blötmats sorterna man kan ge då dom innehåller animalier och vätska, och inte socker eller grönsaker som jag har sett andra märken innehålla (pussi, whiskas t.ex)

Thaeri
0

#19, att Friskies och Mjaus torrofder innehåller mycket spannmål är ingen myt, det kan man läsa sig till på innehållsförteckningarna. Om veterinären påstår att det är en myt skulle jag bli väldigt oroad Rynkar på näsan