Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4967 ggr
loviisa
0

Kloklippning

Har ett par frågor om hur ni gör med kloklippning.

• Klipper du din katts klor? I vilket ända mål?

• Med vad klipper du klorna?

• Hur ofta gör du det?

lovisa

loviisa
0

Min mamma vill i samband med att vi får hem en till katt nästa vecka att jag tar och börjar klippa klorna på de båda.
Tror detta är för att gynna våra möbler då kissekatten vi har nu har förstört möbler ganska så bra.

Så jag klippte idag min sex åriga katts klor för första gången, tog endast framklorna då det är för att gynna möbler och att hon ska slippa använda klösbrädan och träd utomhus.
Använde mig utav en nageltång idag och tror jag kommer fortsätta med det, vad är skillnaden med att använda det eller en klotång?

När märker man att det är dags att ta lite igen? Tog ytterst lite nu.

lovisa

[Emma--]
0

Jag klipper katternas klor varannan vecka ungefär. För att dom inte ska bli för långa och mina är innekatter och behöver inte sina klor på samma sätt som utekatter. Använda klösbrädor gör dom ju ändå även om det kanske inte nöts lika fort :) Tycker klosax är lättare och oftast starkare upplever jag det. Men eran katt är utekatt?

loviisa
0

+ tror det kan vara bra att ha så korta klor som möjligt i ihop sättningen av katterna , eller har jag fel? Har inte satt ihop katter förut. Är en kattunge som är 12 när den flyttar in hit.

Våran katt har bott med andra katter på ''neutral'' plats och är van att det är hundar här över lov men lär ju ändå ta ett tag innan de blir friends och då akn det vara bra med korta klor.

lovisa

Lynxkissen
0

Jag klipper min kises klor eftersom han är innekatt och inte behöver dem på samma sätt. Dessutom för att de är så vassa och gör riktigt ont när han är åp bushumör och att de annars fastnar i allt. Han brukar också följa med till svärmor och då är det extra bra att de är klippta då han är rätt hårdhänt när han leker med hennes katter.

Klipper gör jag med en klosax som jag köpte i djuraffären.

Förut fick jag klippa framtassarna varje vecka dåde växte som attans. Nu räcker det med varannan vecka. Baktassarna när det behövs :)

loviisa
0

#2 Japp vi har en utomhus katt. Bör de ha längre klor då?

lovisa

umad19
0

#5 Nej det behöver de inte, men dem slits mer än på en innekatt. Så därför behöver innekatter klippas oftare :)

loviisa
0

Okej tack så mycket :D

lovisa

jollycox
0

Jag klipper mina katters klor. Dom är innekatter och behöver inte ha långa vassa klor.
Klipper med en liten klotång ungefär varannan vecka.

Man ska inte klippa utekatters klor för att dom behöver dom för att kunna försvara och skydda sig mot andra katter och djur.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Hawknestgrove
0

• Klipper du din katts klor? I vilket ända mål? Bara på två av mina katter, de två som tillåter det. inte på Arne och Pipis, de skulle aldrig tillåta det.

• Med vad klipper du klorna?Klipper med en sån där klotång med spärr.

• Hur ofta gör du det? På Esther når hon börjar låta som en hund. På Mee när jag känner att de är för vassa och för långa. hon är så snäll, så hon är menlös…….Sitter bara i knät och gör inte nåt….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Quincy
1

- för att de är innekatter och för att de inte ska råka göra illa varandra när de leker.

- klosax

- var tredje vecka ungefär

Viccan92
0

Mina katter är utekatter så känner inte att dem behöver klippas. Hade velat klippa Lukes ibland så han gärna sätter klorna i en när han spinner. Har en klosax som är till smådjur i såna fall. Har dock bara hänt en gång att jag gjort det. Annars har jag inte gjort det på någon annan katt.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Fridaybrew
5

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är ett informativt klipp om kloklippning dock på engelska men man ser tydligt och pedagogiskt hur man gör utan att förstå engelska om det nu är så =)

/Fridaybrew

Vixxen
1

# 5 En utekatt behöver sina klor om de behöver fly upp i ett träd till exempel om de blir jagade av en hund eller nån elak människa.

sagan
3

Man ska aldrig klippa klor på en utekatt då det är det ända försvaret dem har för att komma undan faror. Ska ni introducera två katter med varandra och vill klippa klorna är det bra att låta katten vara inne tills dess att klorna växt ut igen. Det är även bra att ha utekatten inne tills katterna kommer överens. Annars finns det risk att utekatten vandrar iväg om den inte uppskattar sällskapet till en början. Så håll båda katterna inne tills dem blivit vänner och klorna växt ut igen innan den släpps ut.