Vad tänka på vid köp av katt?
Har bestämt oss att köpa en raskatt. Vill veta på ett ungefär vad vi kan vänta oss av katten och hur den kommer bli. Nu är vi inte några kattägare sedan tidigare och vet egentligen inte vad vi behöver tänka på vid köp av katt?
Är alla åttaveckors kattungar allmänt blyga och rädda eller beror det på hur de hanteras?
Vad kan man förvänta sig av en uppfödare?
Varför väljer vissa uppfödare att vara medlemmar i någon förening typ sveraks motsvarighet utomlands?
Hur stor är risken på att man kan få en falsk stamtavla? (inte för att just detta känns noga, men nyfiken)
Och vad behöver man till lilla kissen direkt när den kommer hem?
Ja, många frågor från en okunnig….
Man ska inte köpa katter innan 12 veckors ålder
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Jo, det vet jag, Men man vill gärna titta på kattungarna och ev. tinga en i förväg.
Hade du något svar på mina frågor?
Åtta veckors kattungar ska vara glada busiga och nyfikna när man hälsar på hos uppfödaren.
En uppfödare ska var kunnig och insatt i sin kattras standard och hälsostatus.H*n ska kunna svara på de frågor du har.
Väl insatt i gällande regler.
Vissa raser är inte godkända i FIFe och då kan man som uppfödare välja att vara med i ett annat förbund.
Köper man av en väl insatt uppfödare med Diplomering om det gäller en SVERAK uppfödare och man ser att personen reglebundet har kullar och ställer ut så kan man vara tämligen säker på att denne inte gör egna stamtavlor.
Man kan kolla med personens kattklubb om det är en person som klubben kan rekomendera att köpa katt av.
Katten behöver få bekanta sig med nya hemmet i lugn och ro.Den bör ha fått med sig mat och sand från uppfödaren som den är van vid tidigare.Du som köpare bör ha fått muntlig och skriftlig i nfo om vad katten är van vid att äta osv.
Kolla med uppfödaren vad för slags toalåda den är van vid.
En bra och trygg transportbur bör man självklart ha redan när man hämtar hem katten.Det är bra om man får med sig en filt/bädd från uppfödaren som luktar hemma.
Första tiden är det bra om man är hemma med kissaungen och man ska komma ihåg att det är en baby man får hem.
Sen är det bra om uppfödaren har försäkrat in kattungen vid sex veckors ålder så att ni som köpare antingen tar över den eller kan byta bolag.Då slipper ni karensen och ev krångel om katten blir sjuk i början i sitt nya hem.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Bestäm först ungefär vad för sorts katt ni söker. Päls, aktivitetsnivå osv. Hitta sen en ras som passar er och besök uppfödare :) Här finns det en del svar på dina frågor : http://kattstatus.se/artikelbanken.html
Här kommer en länk med bra information från Ragdollklubben som riktar sig till kattungeköpare:
http://www.ragdollklubben.com/uppfodning/kattungartillsalu/91-rad-kattungekop
Sajtvärd Katter iFokus
Tack Monica, inlägg #3. Superbra och tydligt svar som ger oss lite mer kött på benen utöver en konstig magkänsla vi fick hos en uppfödare.
Har du någon idé om varför kattungarna vara rädda? För lite människokontakt? Kan en ny plats där ungen aldrig varit göra den rädd? (Låter inte klokt, ser det när jag skriver. Ska en kattunge vara nyfiken och glad så bör den rimligen utforska miljön och inte försöka gömma sig så fort den får chansen)
#4 Emma--: vi vill ha en korthårig, aktiv och busig katt. Gärna prickig eller med asatiskt utseende.
#5 OberonsMatte: Jag ska kolla din länk, även om vi inte vill ha en långhårig katt så lämpar sig säkert råden för alla :)
Visst kan kattungar vara lite blyga men vid åtta veckors ålder bör de inte vara fega och skygga.Jag brukar skämtsamt säga att jag inte skulle köpa katt av en ensamtående som jobbar heltid och bara har mammakatt.Då har ofta katterna fått vara ensamma för mycket och de har inte fått lära sig att umgås med andra ketter osv.
Köp av en uppfödare som hanterar katterna mycket.Vänjer dem vid olika saker.Tex bad, kloklippning.Sitta korta stunder i transportbur. Träffar många olika människor osv.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#6 Jag undrar lite över att du skrev "Kan en ny plats där ungen aldrig varit göra den rädd?" Var inte ungen i sin vanliga miljö när ni träffade den?
Sajtvärd Katter iFokus
vilken ras är du intresserad av?
som monica säger ska en 8v kattunge vara glad och nyfiken inte blyg och rädd. Det kan mycket väl bero på tex bristande mänsklig kontakt, ovarsam behandling eller att tex mamman har dåligt temperament.
Köp inte första bästa katt utan kolla på många kattungar. Då du köper en katt ska alltid en stamtavla medföljas, katten ska var dubbelvaccinerad, id-märk och vara veterinärbesiktad (iaf i SVERAK)
Du ska ge katten den mat den är van vid när den kommer till dig, be uppfödaren skicka med en filt som luktar hemma så den har en trygghet.
se till att ha köpt toalåda, klösträd, Kattsand, skålar, klosax mm
Glöm ej att försäkra katten
#9 nä, de togs till en annan del av bostaden, typ…
#10 vi har inte bestämt oss helt för vilken ras, men vill ha en korthårig som är social, pigg och lekfull. Gärna lite mindre modell så det lutar att det blir en hona eftersom de är mindre….
Om ni gillar prickiga, asiatisk-aktiga i utséendet till katter som är aktiva osv. så finns det ju orientaler. De kan komma i prickligt, som kallas spotted. Sen finns det bengaler, egyptisk mau, sokoke, . Även cornish rex har ett liknande utseende och kan också komma i spotted men de är krulliga i pälsen.
Åtta veckors kattungar ska enligt mig inte vara blyga, osäkra och tillbakadragna. Alla mina katter jag har köpt har varit framme och pigga, samma med deras syskon. Man ska passa sig för det finns många BYBs nu när raskatternas popularitet har ökat. B.la folk som anser sig sälja en "X utan stamtavla" eller säger att de är X ras men är kanske bara en (ev. påstådd) blandning och "ska skicka stamtavla i efterhand". Tyvärr faller många för detta så det har lett till att BYBare fortsätter sin lurendrejeriverksamhet.

Att folk är medlemmar i andra förbund än SVERAK (vars moderförbund är FIFé) är inget konstigt, vissa tycker inte om sättet SVARAK styrs på, eller kanske någon detalj bland reglerna eller någon rekommendation eller så, andra har kanske som Monica var inne på en ras som inte är godkänd i FIFé.
De förbund som jag har sett svenska uppfödare vara med i är:
SVERAK (FIFé)
WCF Nordic
TICA
CFA
Felis Danica (FIFé)

Ocicat är oxå eleganta katter med prickar.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z