Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1198 ggr
TypisktMaria
0

Osäker/rädd?

Jag har sedan fyra år två katter ( ett syskonpar), där honan blir väldigt osäker på folk ( även oss i familjen) när vi är utomhus och går mot henne ( även om man går sakta) Detta händer ej när man leker med henne utomhus. Kan även vara när man ska ta in katterna på kvällen ( de är ute på dagarna och inne på nätterna), så kan hon sitta på gärsmattan och kolla på en och börja gå mot mig när jag ropar på henne, innan hon får för sig att springa i väg o gömma sig. Dock är det inte alltid såhär, det kommer dagar då hon är jättekelig även utomhus.  Men inomhus är hon jätte kelig och kommer alltid fram till oss och följer med och hon älskar när man spelar rock då kommer hon och somnar i närheten.

De är hittekatter som hittades när de var runt 6-7 veckor så jag antar att de kan ha råkat ut för något innan de hittades.

Någon som har erfarenhet eller tips på hur jag kan gå till väga för att få henne mindre osäker/rädd utomhus? <

Följ oss på
Blogg: Bobbys blogg
Instagram: Bobblius

OberonsMatte
0

När en katt är utomhus "bombarderas" den med stimulans och intryck, så det är helt naturligt att en katt är lite på helspänn då och har svårt att ställa om sig till sitt hemma-jag på en gång, även om det är trygga matte som närmar sig. En del katter är så trygga i sig själva att de klarar omställningen bra, men det du beskriver tycker jag inte låter onormalt på något sätt för en lite känsligare katt.

När du ska ta in henne kanske det hjälper om du låter henne gå in själv och inte står med kroppen vänd mot henne och tittar direkt på henne (vilket kan uppfattas som skrämmande i den situationen).

Sajtvärd Katter iFokus

TypisktMaria
0

Jo det förstår jag, men hon har varit ute katt i nästan 4 år och vi har bott på samma ställe hela tiden. 

Men ska testa det där med att inte stå vänd mot henne, hoppas de hjälper. Tack :)

Följ oss på

Jourhemmet
0

Om hon bara hade sin mamma i sex veckor så kan det spela in.

Hawknestgrove
0

Är hon kastrerad? det brukar faktiskt göra dem lite lugnare också och mindre "skvättna"…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[sarasvati]
0

Är kanske alldeles ute och cyklar, men kan det inte vara så att hon faktiskt inte vill gå in ännu … tar ngr steg och kommer på att, nähä, jag ska nog stanna ute ett tag till? Eftersom det inte alltid är så, och inte när ni leker utomhus t ex.

Mina missar/ f d hittisar (vi går ut tillsammans fast utan sele) gör lite så ibland - särskilt nu på vår/försommarkanten då det är så underbart - men går jag då faktiskt in (låtsas egentligen bara) så kommer de farande efter, speciellt den yngsta (drygt 2 år) … för inte f*n ska man hänga utan matte/husse. Som sagt, många skrämmande intryck också ju. Inga främmande får komma fram till dem heller (bara bra tycker jag). Katterna kan dock närma sig själva - om folk håller sig stilla och sköter sig ;-) - och katterna inte har ngt bättre för sig vilket de vanligtvis har.

Men det är nog annorlunda med dina missar som är vana att vara ute ensamma på dagarna. Hur klarar honan det då? Har du kunnat iaktta?

TypisktMaria
0

4# Jo hon skildes från sin mamma för tidigt så hon har varit uppfödd på mjölkersättning innan hon kom till mig.

5# hon är kastrerad :P hon fick inte går ut ens i koppel innan hon vart kastrerad ifall hon skulle smita, då de finns flera katter här i området. Ville inte riskera något xD

5# Så kan de såklart vara, men det kan även vara så under dagar då hon varit ute hela dagen och man bara går emot henne fast man inte har några planer på att ropa in henne, att man bara ska gå förbi då sitter hon kvar tills man är 1 meter i från och sedan kastar hon sig i väg, eller så är hon bara i trotsåldern och vill "klara sig själv" :P för vissa dagar kan hon vara hur kelig som helst även utomhus.

Följ oss på

Hawknestgrove
0

det här vädret som är nu är dessutom hopplöst att försöka få in katter i. de ligger och sover under nång gran hela dagen och så  blir det jätteskoj hela kvällen. På den tiden Arne var ute, så var varma dagar rena pinan för mig. Inte en katt att se.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

TypisktMaria
1

7# dock gick det väldigt lätt att få in henne idag :) hon till och med kom emot mig när jag öppnade dörren :)

Följ oss på