Ser ni någon ras i henne?
Lite maine coon kanske?
Varför vill folk alltid se en raskatt i sin hittekatt?
#3 Av nyfikenhet bara :) Jag ser inget större värde i henne OM hon nu skulle ha nån ras i sig, absolut inte. Utan jag vill bara veta för roligt liksom. Eftersom alla som ser henne frågar vilken ras hon är. Och hon ser inte ut som en bondkatt. Just därför jag frågar :)
Det är just hennes uggleögon och otroligt mjuka fluffiga päls som får en att undra antar jag.
#3 Eftersom alla hittekatter har raskatter bakåt i leden.
#4 i din andra tråd ser hon enligt mig ut som en helt vanligt tecknad bomdis =)
#6 hur kunde jag glömma de
#7 Är du sarkastisk nu eller? ;) Men eftersom vissa katter ärver vissa drag från sina renrasiga förfäder, så kanske man ser en glimt av det och vill veta om det kan finnas den rasen i leden.
#1 Det kan faktiskt stämma. Hennes far hade mainecoon i sig faktiskt :) nu då du säger det.
#8 Jahaa det visste jag inte! coolt :D
Huskatter kan se ut precis hur som helst, så att säga "ser inte ut som en huskatt" blir lite fel.
Du skriver att kattens pappa "hade maine coon i sig", hur vet du egentligen det? Har du sett någon stamtavla eller beställt härkomsttester? Annars är det ju omöjligt att veta sånt. Att en katt ser ut som en maine coon är inte samma sak som att "ha maine coon i sig".
Vacker katt iallafall, jag har en förkärlek för vita katter. Men någon maine coon ser det inte ut som. Katten är fin som den är, utan några raser. Var stolt över den!
Den bästa rasen, huskatt :).
Underbart vacker vit katt med svart kajal runt ögonen

Nej, huskatter/bondkatter härstammar inte från raser, utan tvärt om. De olika raserna har uppkommit genom att man avlat på specifika drag, till exempel en speciell färg, extra långt nosparti, stabbig benstomme, kort nosparti, krullig päls, pälslöshet, kort svans, etc. Dessa har så småningom blivit etablerade raser. TS's katt är korthårig, har kort nos och runt ansikte. Kanske har brittiskt korthår i sig eller annan liknande ras. Men hur lik en britt en katt än är så kanske det inte finns ett uns britt eller liknande ras i sig, nej i själva verket kan hon trots sin korta nos och runda ansikte istället ha oriental i sig. Likaså med väldigt slanka katter - de kan ha bastanta raser bak i leden. Poängen är alltså att det omöjligt går att se vilka raser det finns i en huskatt om det nu inte är en oreggad katt med renrasiga föräldrar och därmed har rastypiskt utseende. Huskatter blir som de blir. Mammas utseende + pappas utseende kan bli ett helt eget utseende. Eller så kan det bli som mamma, eller som pappa, eller nåt mitt emellan. Det kan alltså finnas siames, perser, maine coon och vad som helst i TS's katt, men det är mer troligt att det är en "ren" bondkatt eftersom det är MYCKET vanligare med huskattskullar än kullar där en förälder är renrasig.
#13. Helt rätt. Vet inte varför folk envisas med att säga annorlunda, när de uppenbarligen inte har någon koll alls.
Sen ett litet tillägg är att de "rena bondkatterna" väl snarare är rätt ovanliga i city idag, då man avlar på mycket blandraser och diverse hopplock. Variansen i bondkattspopulationen var faktiskt inte lika stor som variansen i huskattspopulationen är idag.
Och nu vet jag att många använder det som synonymer, men bondkatt för min del = katt, ofta korthårig, som jagar möss på bondgårdar och avlats på detta i flera led. Svarta, vita, gråa, röda, men sällan med den här mjuka underullstjocka pälsen (som TS katt verkar ha) och inte särskilt ofta med långhår. Huskatter å andra sidan, som inkluderar både bondkatter och diverse blandningar, kan se ut precis hur som helst.
TS katt är därmed huskatt. Ser inte ut som en "ren bondkatt" (som ser mer ut som rasen europe). Enligt mig. Ni får gärna använda orden efter eget tycke och då ser den kanske ut som en bondkatt (som synonym till huskatt).
De "äkta bondkatternas" värde höjs om de får veta att de håller på att bli mer och mer exklusiva ;).
Eftersom inte en bonkatt/huskatt har en rasstandard så kan en sådan katt se ut lite hur som helst.
Dock kan jag inte alls se någon som helst likhet med en maine coon..
Ser ut som en vanlig huskatt. Man får inte glömma att raskatterna utkom ur HUSKATTER och inte vice versa - det glömmer många som ofta frågar om vad för "ras" en huskatt kan ha i sig. Inte heller har huskatter en rasstandard, så de kan se ut hur som helst. Annars skulle vi ju inte ha en enda raskatt idag! Det är ju tack vare olika utseenden, färger, mönster och mutationer i huskatter vi har fått våra raskatter. ;) Sen finns det väldigt få raskatter i landet. Runt 10-15% utav alla katter i landet är raskatter och de flesta finns hos uppfödare eller som kastrerade innekatter.
Riktigt fin katt iaf. :) Runt ansikte vilket är lite spännande, som brittiska korthår har (som originellt var huskatter i England med just denna utseende-typen).

Hon är väldigt lik min huskatt fast min är långhårig och har mer färg. Och din katt är svartsköldpadds harlekin precis som min fast jag hade velat se fler bilder på ryggen för att säga exakt. Min huskatt har oxå ett rundat huvud med en kort söt nos och stora runda ögon. Många frågar vad hon är för ras men jag har ingen aning, hon kommer från ett stall o hennes mamma är väldigt lik henne. Hon har även ovanligt mjuk päls. Jag misstänker dock att det finns nån perser långt bak i henne. Men vill jag veta så får jag ta ett dna test på henne. Jag är så nöjd med att hon är en vacker huskatt och det har gått väldigt bra för henne på utställningar. Skulle säkert gå bra för din med men då måste man kastrera den. Lägger in en bild på min sessa.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
http://www.sverak.se/SVERAK/Om_katt/index_raser.htm
Britter har inte runt ansikte deras ansikte är bredare än vad det är högt. Dessutom så har de små öron som sitter långt ifrån varandra.
http://www.sverak.se/SVERAK/Om_katt/index_raser.htm
Européns huvud är däremot mer rundat.
#10 Vem har sagt att pappan är maine coon?
#13 Det är ju förstås sant, men jag tänkte inte så långt bak.
#19 TS skrev i inlägget över mitt att pappan "hade maine coon i sig" och det var det jag svarade på och frågade hur h*n visste det.
Din katt var som du skrev en vildkatt och då är frågan hur du vet att pappan har Maine Coon i sig? Jag har själv en hittekatt här hemma som varit vildkatt och han har till och med toffsar på öronen som en Maine Coon har, lång päls men är väldigt liten. Inte är han Maine Coon för det utan en helt vanligt hederlig huskatt/bondkatt och folk som frågar "han är maine coon va? eller norsk skogkatt?" får en tillrättavisning om att han minsan är huskatt/bondkatt och inget annat.
Utan stamtavla oavsett hur många raser du skulle nu, på något underligt sätt, känna till i kattens led så är din katt en huskatt/bondkatt helt enkelt.

#19, grejen är den att de "äkta" huskatterna aldrig försvann, utan precis samma kattyp som man tog fram koraten från finns kvar i Thailand, detsamma gäller den siamesen ursprungligen kommer från, i Maine den som Maine Coonen kommer från, i Ryssland den som togs tillvara i den sibiriska katten och så vidare.
Och här i Sverige den som är grunden till europén - den hederliga gamla svenska bondkatten som utvecklats på egen hand under tvåtusen år.
Så även idag finns det gott om katter som inte har en gnutta raskattblod i sig.
#22 det har du rätt i. Sibiriska är väldigt underbara, känner nämligen hon som tog dem till sverige.
Helt rätt @ #22. :) Jag tror att man fortfarande plockar in noviser i korat-rasen ifrån gatorna i Thailand. Hos europén slutade man väl ta in noviser i FiFé väldigt nyligen? Och sibirisk katt har jag hört att de fortfarande tar in noviser. I vilket fall som helst, så har man ju format kattraser ifrån huskatter. Allt som raskatter kan vara, kan huskatter vara. Raskattsaveln är ju även relativt ung. Den raskattsaveln av den typen vi har idag började sättas igång på slutet utav 1800-talet, men de flesta kattraser är väldigt unga. T.ex norsk skogkatt blev väl en ras på 70-talet.
Sen om man ska hårddra är ju alla katter släktingar med varandra, dock kanske tusentals år tillbaka då dvs. ;)

Jag tycker inte det ser ut som den har någon ras i sig men den är vit och jag älskar vita katter 
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Vill bara upplysa er om att vi inte har vildkatter i Sverige
Vi har hemlösa och förvildade tamkatter som härstammar från Falbkatt, men absolut inga vildkatter
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
nej
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.