Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1287 ggr
blondiie
0

Katt och bebis

Jag skulle vilja höra era åsikter om att ha katt först när man är gravid och sedan när bebis är nyfödd/liten :)

Sarah-S
0

Ser inte att det skulle påverka något alls om jag skulle bli gravid och få barn

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

blondiie
0

Undra bara lite eftersom de sägs vara så farligt med katt och vara gravid..

[RMSLiners]
0

Enda som är farligt är om katten insjuknar av parasiten Toxoplasma Gondii. Den parasiten sprids sen genom avföring och kan skada fostret. Annars är det ingen fara.

Här kan du läsa mer om parasiten.

Imasy
2

När jag var gravid med första barnet fick jag höra att katterna skulle väck redan igår, annars skulle jag ta dö på ungen typ.

Men jag har haft katt hela tiden och idag har jag tre livslevande barn, och ingen av dem har två huvuden eller tre armar, kors i taket ;)

Det man ska tänka på är att det kan finnas bakterier i kattlådan, toxoplasmos eller vad de heter, som kan skada fostret, men om man lämnar över lådrensningen till någon annan, alt är noga med hygienen själv så är det ingen fara.

Jag läste på någon sida (sva´s ?) att detta får man typ bara om man slickar på händerna efter att ha gjort rent lådan, som har innehållt gammalt bajs, och det händer väl inte så ofta kanske, att man slickar rent händerna efter att man gjort lådan ;)

Thaeri
0

Ja, av det jag har kunnat läsa mig till får man bara toxoplasmos från katt om bajset först får ligga i 48 timmar, man tar i det med händerna, och sen slickar på fingrarna typ. Om katten är smittad alls.

Det vill säga, om man rensar lådan de där 2-3 gångerna om dagen man ska minst, med spade, och sen tvättar händerna efteråt är det ingen fara alls. Och vem tvättar inte händerna efter att ha rensat kattlådan liksom?

Det är mycket större risk att få toxoplasmos från rått kött, fallfrukt och dåligt sköljda grönsaker.

Dessutom är man immun om man redan har haft det, och det är det många som har Glad Man kan testa sig för att se om man själv hör till dem eller om man behöver vara lite extra försiktig.

blondiie
0

Hahha, nja de där med att slicka på händerna efter att ha gjort rent lådan skippar jag!

Vet inte varför jag fråga egentligen, mamma hade ju katt när hon väntade mig och hela tiden. Men de är väl för att morfar är galen och skriker när man nämner katt. Speciellt att katten ska lägga sig på bebis och kväva den :/

Imasy
0

Jag har upplevt att katterna tycker att en bebis är det äckligaste som finns, och vill absolut inte vara i dess närhet.

Däremot så har vi sovit med dörren till sovrummet stängd de första månaderna. Inte för att vi tror att bebis ska bli kvävd, utan för att katterna inte ska hoppa ner på bebisen av misstag för att de tror att sängen är en bebisfri skön sovplats.

blondiie
0

Tack för alla svar! Nu är jag mycket mer säker på att jag ska ha mig en katt när/om jag får en egen lägenhet :D