Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 2368 ggr
[postmortum91]
0

Ska vi ta hand om katten?

Hej, nu fick jag reda på en sak som är lite jobbig.

Jag och sambon kommer få hem vår första valp den 16 juni, jag hade hund som liten men annars är vi nybörjare båda 2. vi har köpt böcker om valpar och jag har läst massor och har en syster som är väldigt kunnig om hundar då hon har en själv också.

I framtiden hade vi även tänkt skaffa katt, men då först efter att vi lärt oss hunden, alltså göra den rumsren och träna lydnad etc.

Men nu ringde sambons kompis och frågade om vi ville ha en kattunge. Det var några som hade fått kattungar och eftersom ingen ville ha dem så har de redan dödat en(eller flera, vet inte) för det är bara en kvar, och om den inte får hem snart så kommer de slå ihjäl den kattungen också. Jag är verkligen djurmänniska och klarar inte av tanken på att katten ska dö, hatar ägarna för vad de gjort redan.

Vad ska vi göra? kommer vi klara av en kattunge och valp samtidigt?
Jag läser på universitetet och är typ ALLTID hemma på dagarna, nu till sommaren kommer jag vara hemma varje dag etc, därför tanken på att skaffa valp är bra eftersom det är perfekt nu eftersom vi har tiden.

Hawknestgrove
2

Usch jag ryser…… Du bättre kan det inte bli!!! valp och kattunge ihop, de blir bästisar.  En sak bara, man får inte ta kattunge från mamma före den är 12 veckor. Men jag kan gott förstå dig, om du vill rädda livet på den.

sen en sak till. Det är i lag förbjudet att slå ihjäl katter och hundvalpar om de är över 2 veckor. MEn jag antar att du inte ens vill ta en sån diskussion med de personerna.

Men det är alltså inget som blir besvärligt om du skaffar båda på en gång, snarare tvärtom. de kommer att ha enormt utbyte av varandra.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sunset_luna
1

Jag håller me #1 dom kommer å bli bästisar! skaffar ni katt senare e de ju mer osäkert på om hunden kommr acceptera en kattunge..

Hawknestgrove
0

ja jag såg ju bara, hur vår kassörs dotter, som hade en valp tog emot en dumpad kattunge. Jisses, så kul de fick! OCh de älskar varandra…….

[postmortum91]
0

Sedan tänkar jag på ekonomin, att föda både en katt och en hund med försäkringar och allt vad det innebär. Jag skulle ALDRIG utesluta att göra det bästa för djuren, det är mer att om det skulle krisa sig så kommer jag och sambon få känna på det. 

Sambon tänker mer på om vi ska resa bort, att det blir mycket svårare att skaffa BÅDE hundvakt och kattvakt, men jag tror också dem skulle bli bästisar.

Fick redan på att kattungen är bara 2 veckor så då kommer vi få katten när hundvalpen har varit hos oss i 5 veckor, tror ni det blir bra isåfall? det positiva med det är ju att hunden kommer ha lärt sig att vara rumsren, så blir inte lika hektiskt för oss när kattungen kommer.

Hawknestgrove
0

ja det blir nog bra ändå. och  ok man får kanske tänka i andra baor i ett sånt fall som du har nu, hotar de med att ha ihjäl kattungen, så kanske du till och med blir tvungen att ta hand om den lille tidigare. En hundkompis är ju faktiskt likvärdigt med en kattkompis, vilket en sån här liten måste ha. Kattvakt är ju lättare att fixa.Den behöver ju inte gå ut. OCh försäkring kostar ju budgetvariant inte mer än ca 1 kr om dagen…Försäkrar du både hund och katt så blir det ju billigare också. Jag säger inte att allt jag gör är rätt, men jag har ett pyttekonto för mina katter där jag sätter in 200 kr varje månad. det räcker gott och väl till försäkringarna och så räcker det en bra bit för vaccinationer. Kastrereing är ju ett måste, som du oftast slipper på hund.

[postmortum91]
0

Jo kastreringen är ett måste, och vaccinationer också som jag antar att idioterna till katten inte kommer betala. Hunden är ju redan vaccinerad och klar när vi får den, med stamtavla och allt. Det gäller att få min sambo övertygad om att det är ett bra beslut vi tar :)

Hawknestgrove
0

Motivera det med att valpen får en kompis till ett toppenpris och allt behöver ju inte ut med en gång kostnadsmässigt. Du gör en välgärning… Ta det med honom också.

Jourhemmet
3

Hör med katthemmen runt dig om de har en mammakatt i närheten för jag gissar att kattungen inte har åldern inne att skiljas från sin mamma när ni får den. För varför skulle ägaren låta ungen vara kvar tio veckor till om dom tom tänkte döda den.

Dessutom bör inte en kattunge vara ensamkatt, det spelar ingen roll att du är hemma mycket då den lille behöver en kattkompis.

[postmortum91]
0

ska ringa till personen som har katten nu, fast nyss så kom jag till röstbrevlådan så ska försöka snart igen, annars får jag ringa imorn.

Hawknestgrove
5

Där anser jag att en hundvalp är precis lika bra kompis som en kattunge. Det här är ett särfall. Här får man inte rida på lagar och paragrafer. Vi fick till oss en dumpad kisseunge i höstas, en liten flicka, som  knappt var 8 veckor. ett akut stödhem hittades, där den lille valpen fanns. Stödhemmet blev permanenthem, för den lilla damen tog alla med storm och mer harmonisk katt eller hund får man leta efter. Nu gäller det att rädda ett liv, och jag kan gott förstå att nu gäller det att lirka med sambos, vidrig kattägare och då kan man inte hålla på att joxa med regler hit och dit. Då slår de väl ihjäl katten. Så pass borde ju även #8 förstå att såna folk resonerar man inte med. Vad är det för fel att valpen får en fin kompis och kisen får en fin kompis? Eller är det fel på hundar?????nu är ju alla andra ungar ihjälslagna så det finns ju inga kompisar inom räckhåll….

det är lätt att säga tulipanaros, men gör en……

[postmortum91]
1

Jag ska göra mitt bästa för kattungens skull, jag vill verkligen få hem den och rädda den och ge den ett värdigt liv, vilket jag är övertygad om att jag kan ge den. Sen måste jag få med min sambo i detta, annars går det tyvärr inte om vi inte är eniga. Men jag tror det kommer sluta med att vi tar hand om katten, men om hon säger att hon vill bli av med den NU vad skjutton ska vi ta oss till då?

Hawknestgrove
1

nu gäller det att rädda ett litet liv, då får man tänka i helt andra banor. Komihåg, i krig och kärlek är ALLT tillåtet. Vår lilla Esther kom till oss vid 5 veckors ålder. Skulle slås ihjäl. Då finns inga argument och alternativ. OCh det är inga fel på den katten. Med det vill jag ju inte FÖRSVARA ett lagvidrigt beteende. Men ibland så är inte allt svart eller vitt. Man får göra det bästa av en hemsk situation.

[postmortum91]
2

Jag har pratat med kvinnan, det var hennes särbo som hade katten visst. Det var hon som försökte få tag på någon ägare. Han själv skulle behålla två och då blev det en kattunge kvar, konstigt att han hade ihjäl en då :/

Hon skulle höra med honom, men verkar ju som att han kan ha hand om katten tills den är 12 veckor, som tur är. Min sambo har fortfarande inte bestämt sig dock, men var bra att det inte är så akut iaf.

Hawknestgrove
0

Ja jobba på nu och kör den hjärteknipande varianten til din sambo

[postmortum91]
0

haha jo ska göra det :P

Hawknestgrove
0

Säg att det dessutom är toppen för den lille valpen att få en kompis….

[postmortum91]
1

ska bara meddela att vi beslutat att ta hand om katten, har ringt ägaren, han bodde i Norge visst, men nära Svenska gränsen. Är de btw lagligt att ta en katt från norge till Sverige?

han håller katten till den är 12 veckor, han hade två katter kvar, och han vet inte könen på dem än, så han verkar inte så kunnig

LinnJ
0

Ja det är lagligt. Men det är ju bra om han kan avmaska katten och vaccinera den innan den får komma till er :)

Hawknestgrove
0

#18 avmaskning från Norge och hit är inget tvång. Däremot tvärtom, då måste du garantera med ett intyg att du har maskat av katten tex med Milbemax, på grund av att vi har rävens dvärgbandmask.

http://mattilsynet.no/dyr/reise_med_dyr/hund_katt_og_ilder

Bor du nära gränsen? HAHa jag med… I Strömstad åker alltid till min favvisvet i HAlden och vaccinerar mina.

[postmortum91]
0

Nej jag bor inte nära gräsen, men sambo kommer från Eda ursprungligen som ligger nära norgegränsen och hans vän ringde därifrån, som fortfarande bor där. Så det är en bit att hämta katten, typ 12 mil närmare bestämt för han bodde två mil in i Norge, men det gör inget eftersom min sambos mamma och syster bor ju där och vi är där ibland och hälsar på, så det blir inte mycket av extra resa precis. 

Min sambo har växt upp med katt, men jag har aldrig haft katt förut.
nu bor vi i ett lägenhetsområde med massa barn omkring, båda är emot innekatter men sambon är oroad för att låta katten vara ute eftersom barn kan göra illa den eller den kan bli påkörd. Jag tycker katten ska få vara ute ändå, vad tycker ni?

Hawknestgrove
3

Innekatt. ett sånt område är inte lämpligt att släppa ut katt på.

IceJossan
9

Ha den absolut som innekatt! Utekatter hör hemma i områden utan onaturliga faror som bilar, grannar, gifter etc.

Ge istället innekatten ett kanonliv utan att behöva gå ut - till exempel att alltid ta med den ut samtidigt som hunden, ha stora klösmöbler eller bygga själv med hyllor och klösgrejer, olika leksaker, hitta på olika aktiviteter som till exempel bygga koja, bädda sängen osv… En utekatt kan ha ett mycket bättre liv än en innekatt, men många missar att det många gånger även är motsatsen som gäller: att en innekatt kan ha ett mycket bättre liv än en utekatt. Det blir vad man gör det till helt enkelt :)

Hawknestgrove
2

Bästa inlägget för dagen #22

[postmortum91]
1

Hmm okej, nu gav ni mig en tankeställare :P
Vi ska ju flytta till hus om kanske 3-4 år, så då kan ju katten bli utekatt om det funkar så?

line84
0

#24 Det beror ju helt på hur huset ligger. Är det ute på landet mitt i skogen så kanske.. Innekatter har det precis lika bra! :)

[postmortum91]
0

Jo såklart ute på landet, jag vill inte bo i ett hus där det ligger hus tättintill eller nära stora vägen etc. När jag köper hus ska det vara nära naturen :P

Hawknestgrove
0

Ja på bra avstånd från folk och bilar, så är det ju ok med utegående katt om man gillar det. JAg  personligen skulle aldrig nånsin tänka mig det.

Thaeri
1

Många som bor i hus har hägnat in hela eller delar av trädgården, så man kan låta sin kisse gå ut även om man inte vill utsätta den för de faror som det helt fria utelivet medför Glad

Har man även hund så är ju en sådan lösning perfekt, enda skillnaden egentligen är att ett kattstaket behöver en kant högst upp så att kissen inte kan klättra över, och att man tar träd med i beräkningen då.

Ett staket kan även vara en trygghet för katten rent mentalt, att några grannkatter minsann inte kan komma in på tomten och jaga bort den.

mitzerl
4

Toppen att de kan behålla katten till den är 12 veckor! Men argumentationerna här i tråden innan detta besked kom tycker jag känns lite oroväckande. Att det är okej att ta en katt för tidigt om uppfödaren hotar med avlivning. Lagen om 12 v. är alltså inte värd så mycket när det väl kommer till kritan. Det är alltså bara att uttrycka ett litet hot och vips är det helt okej att bryta mot lagen.

Visst vill man ju rädda katterna från ev. avlivning, men det finns en stor risk i detta också. Man ger en signal till uppfödaren att det är okej att släppa katten för tidigt, att lagen inte är så viktig. Och uppfödaren får klartecken att det är ett bra förfarande som man kan fortsätta med. Bara att uttrycka ett litet hot och vips hittar man ägare till katterna, hur små eller nyfödda de än är. Mycket lättare att hitta nya ägare om man uttrycker ett hot, och som en bonus blir man av med katterna tidigare också.

Jättesmidigt för uppfödarna som ju naturligtvis fortsätter med detta. För varför tror ni annars det är så vanligt att kattungar säljs för tidigt? Alla som tar kattungar för tidigt - hur mycket uppfödaren än hotar - uppmuntrar ju till detta. Man räddar några enstaka katter nu, men försvårar för alla kommande kullar.

Nu visade det ju sig att TS katt kunde få vara kvar till 12 v. men den allmänna argumentationen i tråden kring att ta katter för tidigt oroar mig lite faktiskt.

Denna kommentar har tagits bort.
IceJossan
2

Men hörrni, lägg av!! Ni har olika åsikter, that's it! Ni kan inte övertala varandra om vad som är rätt och fel här eftersom det är en åsiktsfråga.

Lägg ner nu tack!

[postmortum91]
0

#41 Bra sagt :)

Samma som att jag egentligen är emot innekatter, min sambo också.
Men vi får väl se med den kommande kissen, blir svårt att hålla honom "inlåst" då vi bor på undervåningen och brukar ha öppet altandörren. Isåfall får man typ stänga in honom i nått rum eller nått, känns också fel.

Jag vill iallafall att den kommande katten ska ha det bra hos oss, som inne eller ute katt :)

IceJossan
1

#42 Ni kan inte näta in uteplatsen då? Man kan göra det skitsnyggt OCH  tryggt för katten :)

[postmortum91]
0

Dom ska göra om uteplatsen så jag tror inte det kommer vara aktuellt tyvärr

Thaeri
0

Man kan ha en nätdörr till altanen, så får man in luft utan att katten eller hunden smiter ut Glad

Jag kan ju säga som så här att när det kommer till ute eller inne är det katten som är bäst anpassad för ett inneliv, dels sover den större delen av dygnet, dels har katter relativt små revir, och dels jagar de genom att vänta ut bytet och göra en kort rusch.

Jämför det med hundar vars revir är stora så mer tid går åt till att patrullera dem, och vars jakt går ut på att föfölja bytet långa sträckor.

Ändå tycker människor att katter absolut måste få springa lösa medan hundars behov går att tillfredsställa genom promenader och träning Obestämd

[postmortum91]
0

Har en dålig nyhet, igår fegade sambon ur igen ang. katten :S
Så nu vet jag faktiskt inte hur det blir, ska försöka få honom att åka med på lördag och kolla på kattungen så kommer han nog ändra sig igen.

nattaerikzzon
2

Jag är annars intresserad att hjälpa till och ta katten, är på jakt efter att hitta en katt själv, katter ska inte behöva avlivas för att man inte hittar hem.

[postmortum91]
1

okej va bra, ska prata med sambon igen innan jag ger besked, är ju själv sugen också på katten :P

Men om jag inte får med honom så ger jag dig gladerligen numret till han som äger katten :)

nattaerikzzon
1

Vart finns katten ? om du gärna kan höra av dig när du är där isåfall, för då kan ni ta med den och jag hämtar den hos er, för jag ställer mer än gärna upp på att ta den då ! :)

Hawknestgrove
0

Hur blev det med denna stackars kisse?