Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1503 ggr
smilax
0

Kattmatsfråga igen :-)

Jag har inte skrivit här innan men läst en hel del. Har haft katter i många år och jag just nu två huskattkillar och en europédam här hemma.

Mina katter har i alla år fått torrfoder som grund och blötfoder som tillägg. Nu vet jag att de flesta här inne förespråkar blötfoder (Mjau) eller barf men för mig är det mest pratiskt att ge fritt med torrfoder och sedan komplettera med blötmat. Jag skulle däremot gärna vilja höra era åsikter om olika blötfoder förutom Mjau. Mina katter gillar Mjau bitar i sås men färsen ratar de totalt. De föredrar Pussi bitar i gelé. Tidigare gällde Whiskas bitar i sås men det ratas numera liksom Icas egen kattmat. Har provat Bozita och det uppskattas men är inte lika lätt att få tag i. Vad tycker ni om skillnaden mellan färs och bitar i sås/gele rent näringsmässigt?

Som torrfoder har de just nu ett "smörgåsbord" av Purina Proplan sterilised, Purina Proplan delicate och Four friends sterilised (var extrapris så jag provade bara). Tidigare har de ätit Royal canin men det ratas numera och Hills tonfisk som fortfarande uppskattas. Har provat Porta 21 som ratades helt, Orijen ratas helt, James Wellbelowed ratas helt. Har insett att Purina uppskattas mest.

Men till torrfoderproblemet. En av katterna är normalviktig, en har lagt på sig lite för mycket sista året och en har länge varit något överviktig. Jag provade att portionera maten men den överviktiga klarar inte detta. Han slutar äta helt och blir deprimerat och passiv så det blir fri tillgång igen. Men om de nu ska ha fri tillgång, bör jag föredra ett sterilised foder med något lägre fetthalt eller ett normalfoder med högre fetthalt? Den överviktiga lär fortsätta vara överviktig men det är den som börjat lägga på sig lite som jag är mer orolig för. De är innekatter med tillgång till innätad uteplats och då och då koppelpromenader.

Lusthan
3

Oavsett foder så är det så hög halt kött som möjligt som gäller och minimalt med spannmål. Socker och magnesium ska det också vara lite utav. Det är spannmål och socker som gör de tjocka, för mycket magnesium kan ge problem med kisseriet har jag för mig. Vad gäller mjau så spelar det nog ingen roll vilken du ger om det är färs eller bitar. Huvudsaken är att de äter. Jag ger enbart blötmat och James bellowed torrfoder som godis.

Rumblebee
1

Som #1 skrivit, det är socker och spannmål katter går upp i vikt av, då det innehåller kolhydrater. Fett och protein är däremot två saker som katter behöver. Och vad jag vet så är så kallade kastratfoder ofta fulla med spannmål i princip.

Även det som Lusthan skriver om magnesium stämmer, då för hög magnesiumhalt kan orsaka urinstenar.

smilax
1

Hmmm…..kanske bättre med ett "normalfoder" då som torrfoder åt knubbisarna. Kollade fett och proteinhalt i de foder jag har och i  Purinas delicate är det 18% fett och 40% protein. I de andra två sterilisedfodren var det 12% fett och 36 resp. 40% protein. Låter som delicate är bättre alltså men det gäller att inte Frasse (den knubbigaste) vräker i sig för mycket av det bara.

Köpte mer blötfoder idag och stod och läste på burkarna i affären. Blir inte icas kattmat något mer för där fanns det spannmål och det slutade med att jag kom hem med Mjautetror.

Fler tankar är välkomna:-) och tack för de svar jag fått.