Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1653 ggr
thildatessie
2

Mina älsklingar

Hej.

Behöver nog mest skriva av mig till er som vet hur det är att äga ett djur, hur dyrt det kan vara och hur snabbt det kan hända oförutsedda saker.

Som vissa av er redan vet så adopterade jag två kattbröder från ett katthem. Redan när jag fick hem dem så var de dåliga i magen och de sa dem på hemmet med, och att det nog var stress efter veterinärbesök ,resor och kastreringen. Det har nu gått 4 månader och ca 5500 kr på besök och "bra mat". Inga resor är inräknade. Ingen som helst skillnad på katterna.. Tusse är sämst. Dem är inte allmänpåverkade utan leker och är som vanligt. Detta är en sjukt stor stress för mig dels för ekonomin. Jag pluggar de sista veckorna på gymnasiet och har inget jobb än. Dem börjar ta slut och vi är ju bara på utredningsstadiet än.. måste tänka på vad som är bäst för katterna.. men det är ju mina bebisar :(  Pengarna till veterinär osv har jag fått ta från mina sparpengar till körkort osv.Tanken är att jag ska betala tillbaka till mig själv sedan när jag jobbar. Försäkringen täcker inte något av detta då problemet fanns när jag tecknade försäkringen. Jag fick hem katterna obesiktigade för att dem inte hann innan vi hämtade dem.. dock betalade hemmet en besiktning men det gör ju ingen skilnad för det var då vi fick se alla problem. Igår var vi hos veterinären igen och lämnade varsitt avföringsprov och tog blodprov på Tusse. det gick på 3700…. jag blev helt paff och förstörd.. men det var ju bara att betala och se glad ut. Måste inte veterinären säga till vad det kostar innan dem gör behandlingen?? Det anses kanske inte som mycket pengar hos vet men för mig är det extremt mycket. Känner mig dum som inte frågade vad det skulle kosta men kunde inte drömma om att det skulle kosta så mycket. Jag mejlade hemmet igår kväll och frågade om dem kan tänka sig ersätta lite av kostnaderna då dem faktiskt har sålt sjuka katter. Förväntar mig inte för mycket. Känner mig ledsen och besviken. Katterna mår ju inte bra och det tar extremt mycket på mig med. Detta är mina första katter och första egna "stora djur". Vill  inte att någon annan ska betala så som familj/sambo då det är mina katter. Hoppas att ni orkade läsa.. behöver bara några stärkande ord

Jourhemmet
0

Du kan garanterat kräva ersättning från katthemmet. Visserligen visste du vid köp att de ej var kollade hos vett men det tycker jag låter väldigt oseriöst av ett katthem.

Vad har du provat för mat? Vad har du provat för behandling?

thildatessie
0

#1 finns det någon lag/referens/källa som jag kan ange för att stärka min önskan om ersättning? Först fick dem ett dåligt torrfoder och pussi eller mjau blötmat men jag bytte över till bara mjau blötmat. Hos vet gav dem mig svindyrt och inte alls bra Hills i/d feline. Ren skit som fick dem att dricka massa och blir mer hungriga. Igår sa jag till dem att jag inte ville ha kvar det pga de dåliga effekterna av torrfoder så igår började jag blanda i mjau igen. Funderar på att testa Bozita med. Gav dem skonkost ett tag bestående av nötfärs/kyckling och ris. De har blivit avmaskade två gånger med två olika medel (Axilur och Drontal) jag har även gett dem Diarsanyl. Funderar på om det kan vara allergi då dem blev sämre av Mjuaus Anka i sås och kycklinglever. Tusse har kliat sig ganska mycket vid örat och han har fått en liten prick där det fattas päls där. Sa det till vet igår men hon sa att vi ska vänta på provsvaren. Får veta dem i slutet av veckan och hoppas på "bra" resultat.

Supinesophie
0

Fråga snällt och säg att de ju faktiskt inte var friska när du köpte dem. Annars är det nog bara att ha is i magen och vänta på provsvaren.

thildatessie
0

#3 Ja man får hoppas på det bästa……

Tilla_
0

Håller tummarna att det blir bättre för dig o missarna!

EddaM
0

Kolla upp andra veterinärer som bor runt dig. Oftast är mindre privata veterinärer billigare eller distriktsveterinären. Jag skulle strö Fortiflora (finns på apoteket) på maten.

Lycka till o jag hoppas att de senaste proverna kommer fram till vad det är.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

thildatessie
0

#5 Tack så mycket!

#6 detta är den bästa närmast mig, de två andra kan inte katter så bra o den kliniken jag är på nu har eget labb..Dem tillhör Varberg därav priserna. Väntar på provsvaren innan jag gör något vidare. Men tack för svaren :)

Hawknestgrove
0

jag hade nog kört en 24 timmars kur med fasta, och enbart vatten att dricka , sen hade jag försiktigt kört på med morotspure och gett dem köttfärs blandat med detta om de visat positiva resultat. Öket på köttfärsgivan succesivt tills det bara var köttfärs. Förstår att du är uppgiven nu med alla kostnader, denna kur är accepterad och bra hos de flesta här inne och den kostar gratis. Du kan även försöka ge dem  vanligt kallt te med druvsocker att dricka om de vill ha.

Allergi? kan det vara. Då måste du i så fall börja med uteslutningsmetoden och välj i så fall viltfärs(renskav/älgskav) elelr lammfärs.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lusthan
0

Om det är allergi, finns det något gemensamt för de foder du gett de? Jag skulle prova att göra som #8 först och övergå till exempelvis lammfärs och låta de äta det ett tag tills magen verkar må bra. Dock inte för länge så att de får bristsjukdomar istället. Finns det lammhjärta och lamm med ben att få tag i så kan det ju gå. Mår magarna bra så testa sen exempelvis fisk då det är allergent. Reagerar de så övergå till lamm igen och testa fisk en gång till för att säkerställa att det var fisk som var problemet. Sen kan man fortsätta att göra så med olika proteiner tills man sett vad katterna reagerar på. Jag har en trolig fiskallergiker och möjligtvis också veteallergiker hemma… Hon blir inte dålig i magen utan kliar bort pälsen…

Hawknestgrove
0

mmm här var det även utslag som kom på en kisse. så nog  verka det vara allergent.

thildatessie
0

#8 har redan testat detta utan några vidare resultat.

#9 kan vara kyckling som är den gemensamma faktorna isf. Får testa och se. Väntar nog på testresultaten först.

Lusthan
0

Kolla all mat de fått och se vad du kan hitta som är gemensamt. Proteinallergi kan de tydligen inte hitta på blodprover, dock andra allergier.. Hoppas det löser sig i vilket fall som helst.

Hawknestgrove
0

OCh alla de proverna som man tar kostar dessutom skjortan. Då är det enklare att köra uteslutningsmetoden.

thildatessie
0

#13 okej. Vad är det för typ av prover då? Du tror inte att dem kan se allergi i dem jag tagit? Avförings- och blodprov?

Lusthan
0

Just foderallergi kan man tydligen enbart testa sig till enligt de veterinärer jag pratat med. Andra allergier ska dock gå att se via blodprov. Ring och fråga vad det är för prover som tagits och vad de kan leda till. Vad jag har hört så blir inte foderallergiprover via blod tillförlitliga. Är de duktigare på det hos dig så skulle jag gladeligen åka dit och få det gjort då jag tycker det är svårt att tolka om min hona är allergisk mot fisk och spannmål…

Hawknestgrove
1

håller med Lusthan , jag slängde  ut flera tusenlappar på prover, som inte gav något. dessutom, så var det ju plågsamt för Esther, som vi var tvungna att söva för att ta blodprover på. då var det enklast, att börja med sån mat, som de får i sig i det vilda, dvs vilt. Alltså kött som aldrig äter något foderkoncentrat.

Hesat
0

TS, om det är kyckling du tror är boven i dramat så kan du kika närmare på (blötfoder) Ziwi Peak (venison, lamb) eller Husses hypo-allergisk. De är de enda fodren jag hittat hittills som är deklarerat helt utan kyckling. Förhållandevis dyrt jämfört med andra foder (vi har en stor kisse som äter för ca 1000,-/månad just nu), men fungerar katterna på det så blir de ju glada samt färre turer till vet.

Vår egen ulltott verkar ha problem med torrfoder. Vet inte om det är halten kolhydrater eller något specifikt ämne i dem han inte tål, men redan efter ett par dygn såg vi klar förbättring efter att vi fasat över helt till Ziwi Peak. Inte helbra i magen alla dagar än, men otroligt mycket bättre än när han gick på Hills Z/D.

Medarbetare - Halloween.ifokus

thildatessie
0

#17 tack för tipset! dock är det nog lite för dyrt just nu då jag går sista veckorna på gymnsiet och har en oklar framtid gällande jobb..så jag får testa Bozita först

#16 vet inte om jag har möjlighet att få tag på det..min bror jagar men vet inte om han har något. Det är ganska dyrt annars va?

Hawknestgrove
0

Det är inte så dyrt…..Tänk, att det är rent kött, så det är ju inte så farligt. du kan gå på det billigaste viltet hjort.

MEn har du en bror som jagar, så be att få det köttet som slängs. Skottskadat kött alltså. Inget fel på det, det rä blodigt och ser osmakligt ut för oss bara.

Husses Hypoallergisk låter ju intressant det också! är det fiskfritt med?

Sen finns på internetmarknaden Almo nature olika varianter också.

thildatessie
0

#19 ska se vad jag kan fixa :) Tack för hjälpen. Katthemmet ringde igår och sa att jag ev kan få hjälp ekonomiskt trots att jag hörde av mig för sent.. Dem sa också att de ofta är med om att katter som kommer från dåliga förhållanden som är dåliga i magen. Det beror på att tarmfloran blir skadad av den stora stressen som det innebär :) Blev lugnad. Har fortfarande inte hört av veterinären.