Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2085 ggr
Exoticas
0

Hjälp!

Hej!

Har som sagt tagit två katter på omplacering, om det inte fungerade så skulle fd ägare ta katterna till sig igen. Vi har inte skrivit några papper, katterna är fortfarande registrerade på fd ägare.

Nu vägrar fd ägare att ta katterna, vi kan inte ha kvar dom då dom så gärna vill ut men fd ägare bor bara rakt över gatan och det är dit dom går när dom vill hem.

Vad kan jag göra? finns det några lagar som säger att fd ägare måste ta katterna eller ska jag leta ett nytt hem åt mina älsklingar? =(

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

sahar08
0

Om de gamla kattägarna inte verkar vilja ha dom tycker jag isåfall att du ska hitta nya ägare men kanske en som kan ta båda två. Kan tyvärr inget om lagar om detta men tror inte du kan tvinga dom att ta katterna och tror inte katterna mår så bra av att komma till nån/några som inte vill ha dom. Tråkigt men försök hitta nån bra som kan ta båda två

Exoticas
0

#1 fick reda på att jag kan änmäla de och ta kontakt med länsstyrelsen

/Josefin

annzoo
3

#2 vad skulle länstyrelsen göra åt de..de är ju inte precis vanvård eller? Vem skulle du anmäla till? Du skrev ju själv att inga papper är skrivna..ord står mot ord tror inte ens polisen skulle bry sig tyvärr,

Be fd ägarna skriva över dem på dig och omplacera dem på egen hand eller ha de som innekatter om du vill ha dem kvar

Exoticas
0

#3 Djuren är enligt papper deras så därför räknas det som vanvård, dom vill ju inte veta av katterna

JAg vill ha de kvar mer än allt annat, men känns som att jag gjort allt nu och problemen blivit för många.

/Josefin

mitzerl
2

Om du låter katterna gå ut så är ju risken överhängande att de går "hem", dvs till sitt gamla hem där de är invanda. Försök låt dem vara innekatter istället och gör ett stimulerande innekattsliv åt dem, med golv till tak-klösträd, hyllor att klättra på, sköna kattbäddar och sånt och massor med leksaker. Samt att du kan ge dem en kontrollerad utevistelse istället, det är säkrare för katterna. Då utsätts dem inte för så stora risker som utegående katter gör. Du kan näta in balkong eller uteplats och gå ut med katten i sele.Glad

annzoo
0

#4 då borde väl alla utekatter räknas som vanvård då de har ägare men låter de springa ute på egen hand?

Länstyrelsen skulle inte bry sig om katterna är välvårdade så jag förstår inte vad de skulle göra. fd ägarem omplacerade katterna till dig  av en anledning att de ej kunde behålla dem själva..

vilka problem har du med katterna och vad har du gjort för att försöka åtgärda problemmen

Josefa
1

Om du släpper ut katterna för att de ska springa hem till ägaren igen, med tanken att du ska slippa ansvaret, så blir det istället du som kan bli anmäld för vanvård. Eftersom du bevisligen tagit på dig ansvaret.

Vad finns det för papper på att de fortfarande tillhör säljaren?

Hawknestgrove
0

Hur var det, var båda kastrerade? Elelr har du inte gjort det ännu? HAr ju för mig, att du fick ägarfrågan löst förut. det är ju så himla enkelt. Kom ihåg att eventuell idmärkning och registrering INTE är något att stödja sig på om det är en ägarfråga. Nä, ett enkelt papper där du och före detta ägaren skriver tex så här:

Härmed överlåter jag….. katterna XX och YY med regnr **** och **** till…….

Ort, datum och era underskrifter.

Ingen köpesumma behöver skrivas. Finns inget ID, så skriv kön och färg och katternas namn.

Svårare än så behöver det inte vara.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Exoticas
0

#7 Jag har inte något fel i hjärnan eller är dum i huvudet skulle aldrig göra så…

Har vart i kontakt med länsstyrelsen nu iaf som ska hjälpa mig att lösa fallet då katterna tillhör fd ägare så bär jag egentligen inget ansvar. Dock tar jag ett ansvar som vettig människa!

/Josefin

Hawknestgrove
0

Ja och få honom/henne att skriva ett enkelt papper med den ordalydelsen jag har gett dig. Behöver inte vara krusiduller eller specialpapper, ett vanligt a4papper där ni båda skriver på att han/hon överlåter katterna på dig.

sahar08
0

#2 Ok det var ju bra men om dom ägarna inte vill ha katterna hoppas dom inte gör nåt dumt. . . .

Skulle du/ni kunna ha dom som innekatter kanske?

Hawknestgrove
2

Vi säger så här, katterna är ju hos dig nu och det är uppenbart svårt för dig, det kan jag föstå. Men i praktiken ändras inget, eller hur? det är bara det att du får ett bekymmer mindre, om du slipper tänka på att katternas inte ens är dina…..

Exoticas
0

#11 Det är den inne katten biten som fungerar, katterna mår inte bra av det!

#12 Som sagt är jag inte dumihuvudet, jag gör det inte för vår skull utan för katternas!

/Josefin

sahar08
0

#13 du menar att dom inte fungerar att ha som innekatter? förstod inte riktigt sorry. Kanske du bör hitta nån annan som kan ta katterna om ägarna inte vill ha dom för katternas skull menar jag

Exoticas
0

#14 Dom vill verkligen ut, vill inte behöva ha dom inne då dom verkligen inte mår bra av att bara vara inne och gå ut i sele är inte heller en hit!

Jo försöker hitta ett nytt hem!

/Josefin

Jourhemmet
0

Har du ingen balkong du kan näta in?

Exoticas
0

#16 Har stor trädgård, dock låter inte hyresvärden mig bygga en liten kattgård! gjorde en flyttbar enkel med pinnar och nät, grannarna klagade direkt och hyrsevärden var här på under 40 minuter efter uppsättning!

/Josefin

Lamina
0

Men herregud människa, ska problem aldrig sluta för dig? Rynkar på näsan *kramar*

Jag kan inte ge så mycket mera råd än att försöka hitta nytt hem till dom. Alternativ kan du ju släppa ut dom, förr eller senare lär dom ju lära sig att det är hos dig dom får mat och husrum.

Men jag kan alltid höra mig för bland vänner och bekanta om någon vill ha 2 utekatter. Oskyldig (btw, kom han tillbaka, den bortsprugna pojken?)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Exoticas
0

#18 Det verkar som att 2012 inte är mitt år =( förutom mina underbara rått pojkar!!

Jag tänkte gå med dom i sele runt huset nu i 3-4 dagar och sedan försöka låta dom gå ut på egen hand. Det är råden jag fått iaf, mer tips?

Jo han kom hem efter exakt 2 veckor, eller ja hem till fd ägare som kom hit med honom direkt!

/Josefin

mitzerl
3

Men har du verkligen försökt ordentligt att ha dem som innekatter? Och ordna ett stimulerande liv för dem innne med klösträd och hyllor och sånt? Det låter mer som att DU vill att de skall vara ute, förmodligen pga okunskap och sen får du det till att det är katterna som vill det. Så uppfattar jag situationen iallafall.

Och förstod du inte när du tog katterna att de naturligtvis skulle leta sig tillbaka till det hem de var vana vid?

Lamina
3

#20 Lägg av! Skrikandes Om du tittar igenom Exoticas inlägg här på katter så framgår det med all tydlighet att hon verkligen gjort allt för sina katter. Och att kalla någon okunnig anser jag vara ett personligt påhopp. Mig veterligen är det emot reglerna.

Gawd, jag börjar verkligen bli less på denhär sajten och alla dess anti-tanter. Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

mitzerl
2

Men det förekommer väldigt mycket okunskap om katter, som att en katt enbart kan vara lycklig om den får gå ute fritt och såna saker. När jag läser TS inlägg i tråden så får jag intrycket att det mer rör sig om ett personligt ställningstagande än om vad katten vill. Men nu har jag bara läst här i tråden, har inte läst TS alla inlägg i forumet, så jag får väl lägga in en reservation för om jag uppfattat saken fel.

Lamina
0

#22 Så sant. Jag hade en diskussion om det med min ena syster så sent som igår, där hon tyckte att katter borde få gå ute och att dom kunde göra det eftersom dom inte är flockdjur. Förstod inte resonemanget där. Obestämd Men ja, det visar vilken okunskap det finns i kattsverige.

Men nu framgår det ju ganska tydligt i tråden att katterna har nämnts tidigare här på forumet. Så istället för att basera det du säger på dom fåtal meningar som TS skrivit i denhär tråden (som ju mest handlar om hur hon ska lösa problemet, inte hurvida katterna ska få gå ut eller inte), så kan man ju faktiskt kolla upp vad som har gjorts. Jag menar, istället för att börja kasta anklagelser hit och dit.

//Lamina

mitzerl
3

Så när man svarar på ett inlägg så räcker det inte att läsa inläggen i själva tråden, utan man skall alltså läsa personens samtliga inlägg på hela forumet?

Om det är det som krävs innan man kan svara på ett inlägg så får jag nog ge upp det här forumet. Det skulle ta sju evigheter bara för att kunna svara på ett inlägg. Jag har annat att göra i livet också än att bara sittta och läsa skribenters samtliga historik.

Vad säger sajtägaren här, finns det verkligen ett sådant krav?

sahar08
0

#15 ok jagförstår.  Hoppas verkligen att det fixar sig och att du hittar ett nytt hem för katterna.

Josefa
2

Hur det än är så vet nog de flesta att man måste vara beredd på att det kan ta flera månader för en katt att vänja sig vid ett nytt hem och nya rutiner. Speciellt om katten inte är en liten 12-veckors unge. Det är något man måste ta med i beräkningen när man skaffar ett nytt djur och inte ge upp alldeles på en gång.

Lamina
0

#24 Nej, men om du har för avsikt att anklaga någon för att vara lat, vilja ösa över problemet på någon annan eller okunnighet utan några som helst grunder kanske du skulle ta reda på om det verkligen är så eller om du bara sitter och häver ur dig massa strunt.

//Lamina

Exoticas
1

Ignorerar de inlägg jag tycker är korkade.

Katterna visar att de inte mår bra på många olika sätt, hade tänkt ha de helt som inne katter om det gick! Dock har det inte fungerat, så har provat att gå med de i sele osv vilket inte heller fungerar.

Jag jobbar fortfarande för att katterna ska kunna stanna här, men ser efter nya hem samtidigt om det är så nu att det i slutändan inte fungerar.

Jag vill ha kvar katterna men om dom inte trivs vill jag inte behöva hålla de kvar i en bostad de inte vill vara i….

Förhoppningsvis har jag nu för 100 gången lärt mig att man håller sig borta från Katter.ifokus. På andra iFokus sajter kämpar man för att hålla god ton och vara trevlig, här skiter man i hur man uppfattas av andra människor och skriver allt precis så som man känner.

/Josefin

mitzerl
2

#27 Det var en frågeställning jag hade, om TS verkligen försökt ha den som innekatt eftersom tråden inte gav intryck av det. Jag tycker det är en viktig fråga och inte något "strunt".

sahar08
0

#28 Tycker inte du ska lämna iFokus utan bara ignorera de kommentarer som du inte uppskattar. Det finns bra människor här också :) jag fick själv jätte mycket hjälp när min katt var sjuk och jag höll på att gå under av oro. Hade jag inte haft alla här som hjälpte mig vet jag inte hur jag hade klarat mig. Man får sålla bort dom kommentarer som man uppfattar som påhopp helt enkelt.

Jag hoppas verkligen att allt löser sig för dig och katterna så att dom kan trivas och må bra oavsett om det är hos dig eller hos någon annan :) Håller tummarna för sig och kissarna

Exoticas
1

#30 Så är det för mig på de flesta iFokus sajter men här jobbar man inte för att alla omkring ska trivas…

/Josefin

mitzerl
0

Exoticas, det var som sagt en frågeställning jag hade, men nu gav du svar på den så då är jag nöjd. Hoppas det går bra med katterna och att du får dem omplacerade till bra hem. Glad

Hawknestgrove
0

Jag har inte ifrågasatt din intelligens, jag har bara i all vänlighet försökt göra det lättare juridiskt  för dig. OCh hur var det, var de kastrerade? Du kan ju egentligen inte omplacera katter som inte är dina egna. det var därför jag menar att du måste ha svart på vitt att katterna är dina. OCh som sagt, hur var det med kastreringen? Var den gjord? För du hade väl ändå inte planer på att släppa ut okastrerade katter?

Exoticas
1

#33 Den ena katten var kastrerad när den kom, den andra har precis blivit kastrerad och idmärkt och vaccinerad.

/Josefin

Hawknestgrove
0

Ok, men rätta mig om jag minns fel, du ville/kunde inte göra det innan du visste att katterna var dina? OCh det är väl du som har kastrerat en adnra katten? OCh bekostat det?

Exoticas
2

#35 Jag lyckades övertala ägaren att göra det…

/Josefin

mitzerl
0

#36 Bra! Glad