Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2703 ggr
biite
0

Höggravid katt smittit ut

Nu är det så att min höggravida katt har smitti ut!

förra gången gick hon ut precis innan hon skulle föda och kom hem när det var dags, men den här gången så är jag jätte nervös! finns det någon risk att hon inte kommer komma hem? jag är verkligen jätte orolig just nu.. Men min mamma säger att katter bara föder där dom känner trygghet ligger det någon sanning i det här eller är det bara för att lunga ner mig? skulle vara jätte tacksam för svar är så himlans orolig..

annzoo
0

tja har du riktigt otur kan katten tycka att de är tex för stökigt inomhus och väljer att föda på ett tryggare och lugnare ställe. Hur långt gången är hon?

biite
1

Puuuh, nu har hon äntligen kommit hem! Äntligen så kan jag slappna av igen.. Jag misstänker att ungarna kommer inatt eller imorgon

annzoo
1

hoppas hon ej smiter ut igen… komihåg att inte låta henne vara ute(om hon är van utekatt) till kattungarna är 12v och flyttklara

Alexej
6

Och kastrerar henne. Vi kastrerade nu en hona som hade ungar ca 9-10 veckor och som hade 6 nya ungar i magen….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

saga97
3

vilken tur att hon kom in igen  när tror ni hon kommer föda håll koll ett tag så ni inte öppnar fönster och dörrar så hon smiter misstänker ni att hon snart ska föda så skulle jag fixa rummet och lägga in en katt-toa dit det skulle vara roligt och se bilder  på ungarna och kom ihåg att hålla dem inne tills 12 v . medans du vaccinerar och id märker dem föressten vad är de för ras ?

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

Rumblebee
0

Håller med om att ni bör kastrera honan när ungarna är födda och någolunda självständiga. 
Det gör inte någon nytta alls av att ha en fertil utekatt, speciellt inte för de hemlösa katter som redan finns och är i stort behov av hem.

saga97
0

6 # ingen har sagt att det är utekatt

Josefa
1

#7 Det kan man räkna ut om man läset #0.

biite
1

Tack så mycket för alla tips och råd! #5 en blandning av norskskogskatt och vad hennes mamma var vet jag inte. Hon var hemlös så vi satte upp massor av lappar, kollade efter chip och märkning i örat men hittade inget och ingen ringde på henne så hon fick bo med oss och då var hon redan gravid. #6 vi håller våra katter inne när de löper och de äter ppiller, vi har funderat på kastrering men hennes mamma blev jätte knäpp efter hon kastrerades.

Josefa
6

#9 Du skrev i #0 att hon smet ut förra gången hon skulle föda, men kom hem precis när det var dags. Då måste hon blivit dräktig när hon var i er ägo den här gången.Och ni har ju tydligen hennes mamma också, eftersom du vet att hon blev knäpp efter att hon kastrerats. Det smartaste är att hålla sig till sanningen. Då behöver man inte komma ihåg vad man ljugit om.

Josefa
2

Och hur kan hon bli dräktig om ni hållit henne inne när hon löpt och gett henne p-piller? Har ni en okastrerad hane som hon går tillsammans med där inne?

checkbox
1

Inte för att låta dryg eller så, men har några frågor:

1. Hur vet ni att det är Norsk Skogkatt i henne?

2. Hur vet ni hur hennes mamma blev efter kastrering, och hur vet ni ens vem hennes mamma var?

Tänkte i och med att hon var hemlös och ni uppenbarligen inte vet var hon kommer ifrån då ni satte upp lappar, inte hittade någon ID-märkning osv.

annzoo
1

#12 antingen är jag korkad eller är jag intelligentare än vissa av er.

Jag tolkar TS inlägg att en hemlös korthårig  katt kom till dräktig till henne. De kastrerade mamman efter kullen (den katten hade ingen ägare som hörte av sig så den fick  bo kvar). De behöll en kattunge som var långhårig och det är hon som är dräktig med kull nr 2.

Josefa
1

#13 Men den honan som är dräktig nu ska ju varit dräktig när hon kom till TS. Hon ska även förra gången hon varit dräktig smitit ut innan hon skulle föda, men då kommit tillbaka precis innan ungarna kom. Alltså måste denna honan blivit dräktig medan hon bodde hon dem, eftersom det är minst andra kullen hon får där.

Dessuton skriver TS att de ger sina kattER p-piller och håller dem inne när de löper. En katt som får p-piller löper väl inte? Så både p-piller och kastretion är nog lögn.

biite
0

#11 hon har haft en kull och hennes mamma hade en där hon föddes så sitt inte och anklaga mig för att ljuga det är bara onödigt. Vi ger inte henne ppiller långtid eftersom att bieffekterna är ganska många.

#13 helt rätt!

Hawknestgrove
4

TS, ingen katt blir jätteknäpp av en kastrering. Det är i så fall något annat som har hänt….KASTRERA!!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

biite
0

#14 hennes mamma var den som var med barn första gången och födde henne, sen har hon haft en kull innan detta. Mamman är den som blev kastrerad inte den som ska få sin andra kull nu.  Och vi väljer att inte ge våra katter ppiller i längre perioder då det finns mycket biverkningar.

Quincy
8

TS precis som du säger så är det ju inte bra att ge p-piller i längre perioder, så därför är kasterering det bästa alternativet.

Om du önskar få höra lite mer legitimt svar så kan du ringa till vilken veterinär som helst och fråga om kastrering, du behöver inte oroa dig över att din katt kommer bli "knäpp", kastrering gör inte en katt knäpp.

lycka till med kattungarna!

saga97
3

asså ts varför vill du ta kull på katten ens? värkar onödigt eftersom du inte har gjort rätt saker du ska tästa både mamman och pappan innan parning  kommer du idmärka avmaska och vaccinera ungarna din katt är ingen " blandning " det är en vanlig bondkatt och jag rekomenderar att du gör på rätt sätt eller inte parar alls nästa gång lycka till med kattungarna

Denna kommentar har tagits bort.
dagdrivarn
21

Vill bara klargöra några saker!

* En katt blir absolut inte under några som helst omständigheter knäpp av att kastreras blev katten "knäpp" så handlar det om något annat och kom bara oturligt nog i samband med kastreringen.

* Du har helt rätt i att p-piller är riskfyllt att ge honan, men det är ÄNNU mer riskfyllt med löp då risken för livmodersinflammationer alternativt förlossningskomplikationer är ca 95% högre än vad risken för juvertumörer i samband med p-piller är. Det absolut säkraste för katten är att kastrera så eliminierar man risken får både juvertumörer, livmodersinflammationer och förlossningskomplikationer på en och samma gång.

* Man kan kastrera den dräktig hona om hon inte gått jättelänge, man kan absolut kastrera en hona innan ungarna flyttat.

Tyvärr så tycker jag många gånger att det hos privatpersoner handlar en hel del om att snålheten bedrar visheten… många tycker att det är DYRT att lägga en tusenlapp på kastering men glömmer att 1000:- är LÄTT vad en kull kattungar på 4-5 stycken kostar under uppväxten och då pratar jag inte om vaccinationer och chippningar utan ENBART om mat och sand…… för att inte tala om det blir komplikationer i samband med förlossning så kostar ett kejsarsnitt kring 15000:-

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

mirjam2006
1

Lite trist med alla negativa inslag när en orolig tjej som älskar djur vill ha lite råd och tips.. Dessutom måste jag få belysa lite saker. 1. Katten är trogen sin veterinär därav vaccinerad, id-märkt och försäkrad. 2. När Hennes mamma kom till oss var hon redan dräktig men så fort hon diat klart och ungarna fått nya hem Kastrerades och id-märkte vi henne. 3. Vi behöll 1 unge och mina föräldrar tog 1 pga att den var döv, vilket oftast är fallet när de är vita och blåögda (om nån nu undrar hur vi vet att hon var döv så gjordes ett BAERS test) 4. Ja, hon får gå ut men trivs bäst inne, nu råkade hon hinna smita ut men kom tillbaka efter en kort stund ute, hon satt under trappan till ytterdörren. Alla som har katt är inte oansvariga utan vill bara skriva av sig sin oro och kanske få lite råd och tips. Vi längtar och ser verkligen fram emot att få en kull.

Jourhemmet
8

Jag hävdar bestämt att det är oansvarigt att ta huskattskullar. Det är även oansvarigt att låta katterna gå på p-piller då det från tablett ett ökar risken rejält med juvertumörer och livmoderinflammationer.

Spännande att höra hur katten kan ha blivit dräktig då hon är innekatt med p-piller?

majvi
2

Får den döva katten gå ut själv?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Quincy
2

saken är ju att det är andra gången katten har blivit dräktig 

Ni har fått massvis med tips och råd här, även om de är hårda ibland så finns det poäng i de. Så istället att fokusera på det negativa, ta åt den information som ni har fått.

EDIT: missförstod #22 så inlägget är justerat

Lamina
6

Den döva katten är inte samma katt som TS pratar om, utan syskon till denna. Läser ni fel med flit bara för att hitta nått att hacka på? Foten i munnen

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Quincy
0

Ok jag antog det eftersom mirjam 2006 skrev detta:

2. När Hennes mamma kom till oss var hon redan dräktig men så fort hon diat klart och ungarna fått nya hem Kastrerades och id-märkte vi henne.

3. Vi behöll 1 unge och mina föräldrar tog 1 pga att den var döv, vilket oftast är fallet när de är vita och blåögda (om nån nu undrar hur vi vet att hon var döv så gjordes ett BAERS test)

och biite skrev detta innan:

#14 hennes mamma var den som var med barn första gången och födde henne, sen har hon haft en kull innan detta. Mamman är den som blev kastrerad inte den som ska få sin andra kull nu.  Och vi väljer att inte ge våra katter ppiller i längre perioder då det finns mycket biverkningar.

men jag kan ha missförstått…

Lamina
6

Den döva katten bor hos föräldrarna. Katten som ska ha ungar nu får uppenbarligen gå ut ibland, men är mest inne. Och den äter sällan p-piller eftersom det är skadligt. Jag kan visserligen tycka att det inte är det absolut bästa. Men av vad jag kan läsa i #22 så är dom iaf måna om sina katter och inte rädda för att lägga ner pengar på dom. Ge dom lite credit för det istället för att bara skälla om det som är fel.

Människor är faktiskt inte helt olika djur. Och som kattägare borde ni veta att man inte kommer nånvart med att skälla på katten för det den gör fel, utan att man måste berömma den när den gör rätt. För om man skäller och straffar så blir den bara rädd och drar sig undan utan att fatta vad man försöker lära den. Varför skulle en människa reagera annorlunda..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Quincy
0

Ok my bad, trodde att det var endast EN unge som de behöll. Misstolkade punkt 3 och trodde att det var samma hushåll.

Josefa
5

#28 Hur menar du då? Ska man applådera någon som man tycker handlar helt fel? Även om sedan kattungarna blir vaccinerade, märkta och kastrerade innan de flyttar till nya hem, så kommer man inte ifrån att det är fel att låta katter yngla av sig på detta sättet när så många katter är utan hem. Och om nu katterna dessutom är vita så har det säkert varit tankar bakom att honan fått bli dräktig. Det blir eftertraktade färger som man kan ta en extra slant för.

IceJossan
4

#30 Poängen är väl att det är så mycket hårda ord och vassa kommentarer när man istället kan skriva på ett mildare och mer sakligt sätt och ändå få fram precis samma information, och då dessutom få TS att ta till sig mer. Dessa hårda ord och vassa kommentarer må vara faktamässiga och sakliga, men uppenbarligen för hårda i såååå många trådar att TS blir förbannar, sårad och drar sig ur. Alltså TS i respektive tråd.

Lamina
8

#30 Det är just den slags attityd som gör mig så jäkla upprörd. Jo faktiskt, jag blir fruktansvärd upprörd, rent av förbannad av ditt inlägg. Rynkar på näsan Vet inte hur jag ska kunna svara på det på ett civiliserat sätt, men jag får försöka…

Jag har för det första inte sagt att jag tycker att det är ok att katter ynglar av sig hur som helst, eller att man ska applådera det. Så var vänlig och lägg inte ord i min mun. Skrikandes

För det andra är det just den attityden du visar i ditt inlägg som jag pratar om. Istället för att ge folk lite credit för det dom gör bra och på ett vänligt sätt förklara att det andra kanske inte är så bra och varför, så skriker man bara rakt ut. Varenda gång. Sen tar man för givet att personen ifråga bara är ute efter pengar, katter i ovanliga färger osv osv och idiotförklarar dom därefter. Det gör mig så fruktansvärt jäkla upprörd, och jag kan inte förstå att folk inte fattar att man inte vinner några annhängare av sin ståndpunkt på det viset. Och kom nu inte dragande med "men jag har sätt så många trådar om dethär, jag blir tillslut helt matt". Det är inte ett ok argumnet för att skrika och gapa det första man gör. Och jo, det kan jag säga, för jag har sett det mesta när det kommer till dålig djurskötsel. Och jag har sett det om och om igen. Men jag lyckas på något vis alltid hålla en trevlig ton och förklara vad jag vill ha sagt på ett så trevligt sätt som möjligt, utan att skrämma iväg personen ifråga. Och det har jag och djuren vunnit *** så mycket på.

Sen förstår man inte varför man inte får till en förändring. Men det är inte så konstigt. För inte ens jag, som verkligen gör allt för mina djur, har lyckats undgår att bli attackerad på dethär bedrövliga forumet och anklagad för ditten och datten utan några som helst grunder. Jag kan ta det, jag kunde faktiskt inte bry mig mindre om grundlösa anklagelser, men det är faktiskt inte alla som kan.

//Lamina

Hawknestgrove
2

Äter sällan ppiller?????? Hallå………. Ungefär som om vi människor skulle betrakat ppiller till oss som nån sorts magnecyl…..

OCh hur i hela fridens namn har katten blivit dräktig om den har varit inne????? Heter katten Jungfru Maria?

Jag sällar mig tyvärr till skaran, som aldrig kommer att gratuelera en huskattkull, utan alltid kondolera. Ok en upphittad liten stackare som fått chansen att föda i trygghet, då kan jag gratulera just detta. Men aldrig nåsin att jag skulle hurra över en kull huskatter

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Josefa
5

#32 Jag kan tyvärr inte se något positivt i TS inlägg. Katten borde inte varit dräktig. Att det sedan dessutom är andra gången för denna katten gör det bara ännu värre. Så då menar du att jag skulle hålla tyst? Hur ska TS och hennes gelikar då börja kunna tänka i andra banor? Glöm att de kommer att sluta låta okastrerade katter springa ute, bara för att du ger henne beröm för att hon åtminstone är orolig när de inte kommit hem. Och jo, jag tror att man även lyssnar på negativ kritik, även om man till en början inte vill medge det. Men de personer som bara tänker på sina egna önskningar kommer inte att sluta låta katterna få ungar, vare sig man stryker dem medhårs eller mothårs.

Lamina
6

Nej, jag menar inte att någon ska vara tyst, jag menar att man kan säga det på ett trevligare sätt. Och nej, jag säger inte heller att det alltid kommer hjälpa, men det är iaf större chans att det gör det än om man är otrevlig. Och för övrigt så är inte alla som låter sina katter få ungar personer som bara tänker på sina egna önskningar. Återigen med din attityd: Alla människor är egoister, dom skiter i sina katter och vill bara ha små söta kattungar som dom kan sälja för en dyr penning. Du vet inte det, men om du utgår från det så kommer du benhandla alla därefter vilket resulterar i att folk känner sig påhoppade helt utan anledning. Och då lyssnar man inte.

Tänk efter själv, hur skulle du reagera?

Jag rekomenderar dig att se filmen Jag AB, då kanske du förstår lite mer vad jag pratar om…

//Lamina

IceJossan
4

Håller HELT med dig Lamina. Det kvittar om man bubblar av ilska - släpper man ut ilskan så blir mottagaren arg och lyssnar inte på några råd alls. Om man håller tillbaka ilskan och istället informerar vänligt men sakligt så är det MYCKET större chans att mottagaren faktiskt tar till sig av råden. För här är det väldigt mycket så att om en person skriver om tio bra grejer i ett inlägg och om en dålig så börjar alla hacka på den dåliga grejen istället för att även vara positiv om de där tio bra grejerna.

majvi
4

Ok.katten är vaccinerad,ID-märkt och försäkrad men varför är den inte kastrerad?

Det har skrivits tidigare här att både p-piller och tomma löp kan ge upphov till tumörer.Det bästa skyddet får man om katten kastreras tidigt, vid 6 månader brukar de flesta veterinärer kastrera.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Jourhemmet
1

#37 Därför att ägaren tror att katter blir galna i huvudet om dom kastreras.

Exoticas
0

#38 Min mors katt blev hel knasig vid kastrering lika så kattens bror. Så det förekommer att katterna blir knäppa efter, dock är det enligt mig inte en anledning till att inte kastrera eftersom att katterna inte mår bra av att inte kastreras!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Sophey
0

Knasig hur?

Medarbetare på matlust

Exoticas
0

#40 Har för mig att han blev aggresiv, han kunde ligga på stereon uppe vid taket hela dagarna och när man givk förbi fräste han åt en. Kumde lika så hänga i en gardin och fräsa när man gick för nära. Började kissa fel. Ska kolla om det var någonting mer men vet sa iaf att det berodde på kastreringen. Man fick knappt klappa honom.

/Josefin

Josefa
0

Och hur vet du att det var pga kastreringen? Jag har kastrerat hundratals katter, och ingen av dem har blivit knäpp. Eller kanske inte hundratals, men bortåt hundra är de.

Exoticas
0

#42 Jag vet det eftersom att vi for till olika veterinärer och alla satte samma diagnos. Det är inte vanligt men det förekommer sa vet….

/Josefin

Josefa
0

#43 Men då är det veterinären som gjort fel. Hur åtgärdade de det?

Exoticas
0

#44 Är inte säkert men efter 3års tid så fick inte katterna vara kvar, då tyckte vet att det var bäst för katterna att få gå!

/Josefin

Josefa
3

#45 Det är ju inte så att enkastrering görs i hjärnan på katten. Det är lite som att säga att jag opererade bort en tå, och efter det blev jag knäpp i huvudet. Man kan leva utan en tå och man kan leva utan testiklar. Om sedan operationen har gjorts på fel sätt så att man har ont, så kan man visst reagera psykiskt på det, men det beror isf inte på att testiklarna eller tån är borta.

Thaeri
0

Har katten fått syrebrist under sövningen kan det ju förklaras av det, men det är fortfarande betydligt färre katter som råkar ut för en sådan sak än som får någon form av komplikation av att gå fertila.

Josefa
0

#47 Jo men då beror det på att operatoinen har gjorts fel, och inte på att testiklarna har tagits bort.

Thaeri
3

#48, absolut. Men även risker som har med själva sövningen att göra måste ju tas med i beräkningen när man ska vaäga för- och nackdelar med att kastreras mot varandra.

Och hur som helst är det ju fortfarande mer riskfyllt att låta katten gå fertil än att kastrera den.

Exoticas
2

Operationerna på dessa katter har inte blivit felgjorda, det här är någonting som förekommer och för vissa katter kan omställningen av hormoner bli för stor eller någonting sådant. Pratade med vet nu när jag var in och kastrerade min misse. Pratade då om detta och han berättade då att det FINNS fall där katter blir knepiga av kastrering. Jag litar mer på vet än människorna här!

/Josefin

Lamina
0

Jodå, visst finns det sådana fall. Mamman till min första katt vart helt knäpp av kastreringen, vilket är en av anledningarna till att mina kära föräldrar inte kastrerar sina honkatter (något som jag försöker få en ändring på). Och enligt vad dom (mina föräldrar) har berättat så sa veterinären att det var just kastreringen som gjorde det. Nu är det iofs många år sen, på 80-talet någon gång, så det är säkert säkrare att kastrera nu för tiden. Men visst borde det ändå finnas en risk att något går fel.

För övrigt så är det ju ett faktum att kastrering påverkar hormonerna och beteendet. Så varför skulle det inte kunna påverka det till något negativt beteende?

//Lamina

Exoticas
2

#51 Lamina, människorna här är trångsynta. Tyvärr!! Vissa katter mår bra av att bli kastrerade, andra inte!

/Josefin

Jourhemmet
3

Vilket skitsnack, katter blir definitivt inte knäppa i huvudet av en kastrering. Om ingen förklaring kan ges av veterinär eller ägare så är det lätt att köra med den förklaringen va?

Jag har också kastrerat otroligt många katter och ingen har blivit konstig efteråt. Alla katter mår bra av kastrering, undrar vem som är trångsynt…eller snål….

Lamina
3

#53 Både jag och Exoticas har låtit kastrera våra honor, så snåla är vi då helt klart inte. Men det förändrar inte det faktum att det kan bli komplikationer, att katter kan bli knäppa av det. Bara för att det inte har hänt dig betyder det inte att det inta kan hända. Det är som att säga att "Jag har gått över vägen hundratals gånger, men aldrig blivit påkörd. Alltså kan man inte bli påkörd när man går över vägen". Det är mer troligt att du blir påkörd om du går över vägen hundratals gånger, men det kan lika gärna hända den som går över vägen för första gången i sitt liv. Statistik och sannolikhet passar inte alltid ihop med verkligheten.

För övrig så har ju katterna i alla exempel undersökts av veterinärer aom sagt att det faktiskt är kastreringen som är orsaken.

//Lamina

Exoticas
0

#53 Katter kanske inte blir knäppa i huvudet men vissa katter klarar inte av omställningen…

/Josefin

Jourhemmet
1

Ok, och hur kom veterinärerna fram till den slutsatsen. Förstår du inte vart jag vill komma, ingen kan säga att det var kastreringen som var boven utan bevis. Gjordes en skallrtg tex?

[Emma--]
4

Jag tror ju personligen det kan finnas andra orsaker bakom om katter blir "knäpp" av kastrering. T.ex att dom togs för tidigt från mamman. Tror åtminstone det skulle vara väldigt sällsynt att en fullt frisk katt blir knäpp efter kastrering.

Exoticas
0

#56 Efter många undersökningar osv…

#57 Visst kan det finnas andra orsaker men just i dessa fall har det vart det!

/Josefin

Jourhemmet
2

"Efter många undersökningar" Precisera dig gärna?

[Emma--]
2

#58 men när då två kullsyskon reagerade på samma sätt vid kastrering kan man ju också fundera vad just det berodde på. Att det kanske fanns något genetiskt eller så. Kan inte vara det lättaste att vara helt säker över :) men såklart tråkigt att det hände alls.

Exoticas
0

#59 Som sagt var det mors katter och jag är inte säker på vad som gjordes eftersom att jag inte var särskillt gamal då. Har dock läst i hennes "Djur böcker" om hur dom besökte veterinär efter veterinär efter veterinär. Det första som gjordes var prover samt röntgen och genomgång från nos till svanstipp för att börja utesluta smärta.

#60 Har jag skrivit att det var kullsyskon någonstans?

/Josefin

[Emma--]
3

#61 "#39 Min mors katt blev hel knasig vid kastrering lika så kattens bror"

Lamina
1

Men även om det ligger bakomvarande orsaker så är det ju ändå kastreringen som utlöser det hela.

//Lamina

Exoticas
0

#62 Det var fortfarande ur olika kullar…

/Josefin

[Emma--]
2

#64 okej :) men det utesluter ju inte att det finns någon mer orsak och att det i samband med kastrering "skapade problemet". Kanske bara psykiskt. Tänkte bara att andra djur som är känsligare och har mer tydliga problem med aggressivitet osv kan ju ändras totalt av mindre saker :) Det är bara lite funderingar från min sida helt enkelt :) Så jag hoppas att ts vågar kastrera sin katt, för risken är mindre än att gå på p-piller, och få kullar. :)

Exoticas
0

#65 Tror att jag skrev det tidigare men självklart är det ingen anledning att inte kastrera katten, gör det för all fördel!

Eftersom att det finns fler katter än just dessa två och som vet sa det förekommer och det är PÅGRUND av kastreringen =P

/Josefin

[Emma--]
0

#66 ja det vet jag inget om. Hade ju varit intressant om det gick att läsa om :P litar tyvärr inte bara rakt av vad en veterinär har sagt. Har hört för mycket galna saker som veterinärer sagt.

Exoticas
0

#67 Det var därför mammi besökte flera veterinärer under 3års tid, för att hon inte bara ville lita på en veterinär!

/Josefin

Josefa
1

Skulle man kunna få namnet på veterinären som utfört dessa prover och uttalat sig på detta viset?

cosmonita
0

Det känns som att det går viss prestige i denna tråd nu…

Nånstans kan jag känna att om olika veterinärer behöver göra en massa undersökningar på en katt som beter sig konstigt efter kastrering och kommer till slut fram till att det förmodligen beror på kastreringen så kan det lika gärna varit något annat som utlöste det konstiga beteendet. Det kan ha varit kastreringen som utlöste det hos en katt som ändå hade utlöst dessa symtom vid ett annat tillfälle där den utsattes för en påfrestning eller liknande.

Det verkar i alla fall vara så pass ovanligt att det behövs flera olika veterinärer och flera undersökningar innan man ens kan fastställa orsaken. Därför är det förmodligen en väldigt ovanlig biverkan av kastrering och det borde inte låta någon avstå från att kastrera då själva narkosen säkert är farligare…

Exoticas
0

#70 Jag tror iaf på vet, vilket antagligen vem som helst skulle göra om dom visste hur allting hade gjorts och vilket problem allt var. Redan vid första vet besök så sades det att det var pg av kastrering vilket min mor inte riktigt trodde på och vände sig till fler veterinärer! Så det var inte så att mami behövde åka till fler veterinärer utan hon gjorde det för att hon var osäker!

/Josefin

cosmonita
0

#71 Jag ifrågasätter inte dig eller din mamma som kattens ägare.

Fick katten någon diagnos? Vore bra att få veta diagnos för att säkert veta vad katten råkade ut för och hur vanligt det är, och om det är något som man ska vara orolig för som kattägare osv.

biite
7

Nu är det så att jag inte varit inne på katter iFokus på ett tag, jag är 15 och kastreringen är inte mitt beslut. Jag tycker det är tråkigt när jag skriver ett inlägg här för första gången för att jag är orolig och ber om tips men får en himla massa skäll ifrån de felsta av er här. Men jag tackar får det bra råd jag fått och sen vill jag bara påminna de flesta av er om trivselsreglerna. Nu tackar jag för mitt och säger hejdå till katter iFokus, tack för det trevliga välkomnadet jag fick! Flört

• Katter iFokus ska vara en sajt där alla känner sig välkomna. Det betyder att alla som skriver och behöver råd eller hjälp ska få det av andra medlemmar på ett artig och hövligt sätt".
  • Vi vill att stämningen i forumet ska vara positiv, lärande och hjälpande och det är du som medlem som kan bidra till att denna stämning hålls kvar!
mitzerl
1

biite, ingen här i tråden kunde veta att du bara är 15 år och inte själv ansvarig för detta med katterna. Detta gör att saken kommer i ett helt annat läge. Som du uttryckte dig i inläggen så trodde man att katthållningen var ditt ansvar och att det var du som tog besluten om icke-kastrering och därför fick du ta emot all kritik också.

Jag förstår att det är jättefrustrerande att vara minderårig och bara se på hur ens familjemedlemmar behandlar katterna och inte kunna göra något eller ta några beslut själv. Hade du berättat din ålder så hade vi förstått dig lite bättre (säger jag utan att egentligen själv ha skrivit i tråden innan).

mirjam2006
3

Då är ju frågan ska man behöva skriva, jag är minderårig så jag hoppas ni följer reglerna och är snälla och trevliga mot mig? Eller är detta ett forum med en massa spekulationer, antaganden och otrevliga påhopp? För då borde det ändå finnas en åldersgräns. Detta är absolut inte första gången den hårda tonen förekommer och tyvärr verkar det vara samma personer som ägnar sig åt spekulationer och egna tolkningar.

Imasy
5

Låser denna tråd då den spårat ur. Vill verkligen be alla inblandade att tänka på tonen i fortsättningen här på sajten!

TS, starta gärna en ny tråd och berätta hur det går!

Inlägget är låst för nya kommentarer