Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3190 ggr
nekosan
0

Jamar ständigt! Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Update: Det visade sig att hon löper. Tack än en gång för all hjälp! En kastrering är nu bokad :)

Hej, Nekosan här igen!

Först vill jag berätta att vår lilla Kattunge Alice, har blivit stor och go, en riktig liten charmknutt och ska om några dagar bli 10 månader.

Det jag undrar över nu eftersom jag har verkligen ingen aning vad jag ska ta mig till är att hon jamar ständigt, och det är inte små söta "mjauw" utan verkligen långa utdragan jamningar. Både på dagen och på natten..

Någon som vet vad det kan bero på? Kan tillägga att allt är som normalt, hon får torrmat och blötmat under helgen, mycket kel och lek.. kan tillägga att hon är en inomhus katt.

Tacksam för svar!

NinjaKakan
0

Har samma problem med vår ena. Långa utdragna mjauw som är fruktansvärt jobbiga på nätterna. Höga är dom med. Tassar lite här för och se om någon har ett vettigt svar..Min herre är 5 år..

lizaohman
0

Bland orientalerna är det vanligt med "pratare". Jag har en Birma-mix och fy för den lede vad han låter. När han är glad, kelsjuk, spänningssökande, bajsnödig, gjort på lådan osv i all oändlighet. Men söt när han sover :D

Kan det vara en liten orientalmix du har? Värst ska visst siameserna vara!

[Emma--]
0

Och det är något hon alltid gör då? Tänkte så att det inte är löp.

nekosan
0

#2: Nej det är inte en Orientalmix..tror jag. :')

#3: Hon har hållt på i säkert 4 dagar nu, innan var det bara något hon gjorde om dörren till toaletten var stängd, eller vattnet var slut i skålen, men då var de inte lika utdragan jamningar och så otroligt höga heller… Löp?

kaisakavat
0

#1 Sådär lät min katte när han tyckte RIKTIGT synd om sig själv, t ex när jag lämnade honom hos kompis när jag skulle resa bort - och alltid, oavbrutet när han åkte bil. Motvilja, illamående, stress..? Eller bara klagan utan direkt lidande - typ "du är en jäkligt oschysst matte faktiskt - jag vill ha räkor som plåster på såren!!"? Vem vet? Glad

Det här säger kanske inte så mkt om din katt.. orsakerna kan ju vara helt olika. Men man undrar ju verkligen. Det 'känns' ju som om de vill nåt viktigt liksom.. Obestämd

prodigy
2

Låter som om din katt börjat löpa!

Ring till veterinären och beställ tid för kastrering :)

[Emma--]
3

#4 då löper hon nog tror jag. Dags att kastrera :)

nekosan
0

#5: haha vilken skön katt du har :)

#6: Oj oj.. då är det nog dags för det hemska samtalet. Jag vill nämligen inte kastrera henne, kanske hitta en partner..? :(

[Emma--]
1

#8 varför inte kastrera?

Fridaybrew
0

Vad är det för ras?

/Fridaybrew

UlrikaD
0

Kastrera henne så slutar hon jama.

Parar du henne så kommer du att få kattungar, javisst, men sen går hon ju i löp igen då måste du ju ändå göra någonting åt det.

UlrikaD
1

Såg att det var en liten huskatt. Då bör du definitivt kastrera. Har omplacerat fyra kullar i år av oönskade kattungar och fler blir det.

Lycka till med din katt.

nekosan
0

#9: Jag vill ha små söta kattungar att leka med. Kanske låter töntigt men jag vill inte beröva henne chansen att bli gravid..även om hon är katt…

#10: Ska jag vara helt ärlig vet jag inte, blandras? Vetrinären sa inte heller nått vettig än att hon är "sköldpadds färgad"..

NinjaKakan
2

Om du kasterar henne så förbygger du en rad sjukdomar. En av våra gamla katter som tyvärr inte lever längre, fick min far avliva pga livmoderinflammation (tror jag det var.någon sånt) som hon fick pga att hon inte var kastrerad.

Det är bäst för henne och p-piller tycker jag personligen är en dumt alternativ när det finns ett permanent sätt som desstom är bättre ^^ Så slipper man hitta piller bakom soffor och grejer också :)

Men i vilket fall som är det inte mitt val och inte min katt så du gör såklart vad du vill. Men tänk på vad som är bäst för henne :)

nekosan
2

#12: Du har helt rätt. Ska ringa vetrinären nu. Tack alla för era svar, har hjälpt mig oerhört! :)

nekosan
1

#14: Oj, jag beklagar! Nej jag vill verkligen inte att något ska hända henne, som sagt ska jag boka en tid åt hene nu. Haha nej jag har heller aldrig gillat iden med att ge henne p-piller. :)

Tack alla igen för allt hjälp!

NinjaKakan
0

#16 Det är lugnt, är något år sedan nu men det var ganska jobbigt för mig far kan jag säga som envisades med att hon inte skulle kastreras och sen fick det i huvudet av veterinären när hon blev dålig. Då var han inte lika glad över sitt beslut han tagit innan..

Lycka till! :)

nekosan
0

#17 Kan förstå det, att han ångra sig, hon är på en bättre plats nu :) Tack än en gång för hjälpen, du gjorde det lättare att fatta ett beslut. :)

[Emma--]
4

Vill du ha kattungar kan du ju ta emot en hemlös hona som är dräktig :)

Erina
13

Det jag kommer att säga nu, hoppas jag att du tar till dig för det kommer ifrån hjärtat. All respekt åt dig, då det är tydligt att du älskar din katt. Vill inte att du ska känna dig påhoppad på något sätt, men jag klarar inte av att lämna denna tråden, utan att i alla fall försöka få dig att tänka om.

Din katt är bedårande, verkligen jättefin. Många tänker som du gör, att de har en sån fin katt och vill därför ha små söta kattungar.

För det första så gör du henne ingen tjänst genom att låta henne bli gravid, du utsätter henne för en RISK. Läs läs läs om detta innan du bestämmer dig för att utsätta din sötnos för det. Vet du vad det kostar om hon måste snittas? Har du kunskap om alla tester som bör göras på både hona och hane innan man parar? Visst, många stuntar i detta, men på vems bekostnad? Katternas. Kattungarna ska sedan vaccineras, vilket också kostar. Skulle du behålla alla själv? De små söta kattungarna, är inte så små länge. Om du behåller dem alla, har du råd att försäkra dem?

Jag har en hona här hemma som kastrerades för ca 6 månader sedan och jag har sett vilken skillnad det blev. Att löpa är en otrolig stress för en katthona, en stress som vi som ägare kan befria dem från. Efter kastreringen så fick katten ett helt annat lugn och har blivit gosigare och ännu mer tillgiven än tidigare. Du berövar henne ingenting genom att kastrera, du berövar dock henne det lugna och rofyllda livet hon skulle kunna ha om du lät henne få bli kastrerad. Snälla, tänk på KATTENS bästa.

Vill du hemskt gärna ha en kattunge att leka med, titta in på djurskyddet och rädda någon stackare där som blivit till bara för att ägarna inte kastrerat sin hona. Det finns så otroligt många och genom att adoptera en hemlös, så HJÄLPER du verkligen en katt. Då får dessutom din katt en kompis, vilket jag tror skulle förgylla hennes tillvaro :)

Jag hoppas innerligt att du verkligen tänker igenom vad jag skrivit, för det är verkligen från hjärtat det kommer. Jag vill dina katts bästa och DITT bästa.

Erina
5

Ok, ser att du redan fattat rätt beslut medan jag skrev mitt inlägg  Glad

Jättebra!!! Lycka till med kissen, hon är verkligen bedårande!

nekosan
9

Erina, jag förstår helt och hållet vad det är du säger, och som sagt, jag vill inte utsätta henne för nå fara bara för kattungar är söta. Jag kan säga att jag faktsikt rädda henne från att avlivas, så jag tar gärna in fler :)

Jag vill även hennes bästa så det var därför jag bokade en kastrering, jag älskar henne så mycket.

Tack igen för att du skrev och var helhjärtad i ditt inlägg :)

UlrikaD
0

Lycka till med kastreringen.

Kanske dags att skaffa sötis-tös en liten kompis sen:)

NinjaKakan
0

Vill du ha en kisse till kan du höra av dig ^^ Har min 5 åriga hane som jag måste bli av med..

Jourhemmet
0

# 24 Har du blivit allergisk?

NinjaKakan
0

Nej, det är lite privat men jag kan berätta det på PM om det är någon som är intresserad..

lizaohman
0

Funderingar runt kastrering.

Utan att ta ställning för eller emot, så undrar jag ändå ifall det inte ligger något i det jag hört ända sedan barnsben, att man ska låta en katta få en kull innan man kastrerar. Och att man inte ska ta kull på en katta under första levnadsåret då hon inte är mogen att bli mamma ännu.

Personligen tycker jag förstås att det är bättre att kastrera katter än att det bli OÖNSKADE missar!

[Emma--]
4

#27 nä det är någon myt som hänger kvar. Jag vet inte ens varför det har sagts att dom ska få en kull innan? Däremot skulle jag säga att man inte bör ta en kull innan 1 års ålder. Själv ångrar jag att jag inte kastrerade mina innan sitt första löp, eller åtminstone efter första löpet så dom inte hade hunnit drabbas av den stressen det innebar att löpa.

Jourhemmet
7

#27 Jag tycker inte att man ska ta ÖNSKADE huskatter heller.

AgnetaB
0

Bäst är ju att kastrera innan de börjar löpa då  en del börjar markera inne (ja även honor) o blir snabbt ett beteende. Är ju ofta folk som frågar om katter här inne som är okastrerade o kissar inne. Är verkligen ett stort problem o så onödigt att katter avlivas för det tom.

Det är bara en myt som hänger kvar att honor ska ha en kull innan kastrering.

[Forest]
0

Dotterns katt går gärna o jamar oxå o ibland kan han ta i med, det är rätt roligt o höra på han för är matte hemma det vill säga dottern så låter hans jamande som MAMMA MAMMA, tor mig bara när hon är hemma annars går han o små pipjamar. Han är kastrerad men pratglad :)

annzoo
0

När är kastreringen bokad? inte många veterinärer vill kastrera en löpande katt pga blödningsrisken.

#24 är det samma hane du skrev i #1 för om Ts tycker långa jamningar under dygnets alla timmar är jobbigt då hennes honkatt löper så vill hon nog inte ha en hane med samma problem?
Och är hanen okastrerad kan jag upplysa att de är bra på att srika efter honor dygnet runt året om tills man kastrerar.

NinjaKakan
2

#32 Han är kastrerad . Han är bara väldigt pratglad. Svarar när man pratar med honom. Och pratar på nätterna.

Till kastreringsfrågan skulle jag aldrig köpa en katt och inte kastrera den. Jag tänker inte bidra till några oönskade kattungar och det finns redan tillräckligt med katter som behöver hjälp, behöver inte spä på det ännu mer med att skita i och kastrera mina hankatter. (som för övrigt är kastrerade allihopa)

lizaohman
0

# 29 Jourhemmet

Nu förstår jag inte vad du menar?

nekosan
8

Hej, ville bara uppdatera;

Alice har nu varit kastrerad över två månader, och allt gick fint och allt gick som planerat, inga skador inga bekymmer efter operationen, hon mår nu jätte bra och är en glad liten tös.

Kastreringen gjordes inte när hon löpte, utan nån vecka efter att hon löpt klart.

Ha en bra fortsatt dag, och tack än en gång till alla för er hjälp! :)

NinjaKakan
1

Vad skönt att höra :D Lycka till med allt i framtiden och jag önskar er all lycka :)

EddaM
1

Och nu när din vackra katt är kastrerad så kan du ju fundera på om du har lust att ställa ut henne. Det behövs fler huskatter på utställningarna och det är riktigt roligt =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

nekosan
0

#37 Jasså? Hur ställer man ut henne? Hade varit kul att i alla fall testa :)

Jourhemmet
0

En stjärna till dig.

EddaM
0

Det första man gör är att gå med i en kattklubb. Sedan beställer man ett huskattsbevis. Ser till att man har alla vaccinationer och kastreringsintyget. Sedan anmäler man till en utställning =) Allt står på sveraks hemsida. http://sverak.se

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Thaeri
0

Det finns andra förbund än SVERAK också, men de har inte lika många utställningar tyvärr. WCF Nordic är väl det största av dem, sen finns i alla fall TICA och CFA, om man håller sig till Sverige då.

Många av dem tar även emot SVERAK-medlemmar på sina utställningar i mån av plats.