Dräktig?
Min lilla buskatt rymde ut för ett tag sedan(1-2 mån sedan). Hon kom tillbaka efter någon timme (hon är innekatt).
Men nu tycker vi att hon känns väldigt rund om magen. Har aldrig haft en dräktig hona så vet ej hur man märker om de är dräktiga eller ej.
Hon är dock bara 10 mån. Har alltid sen vi fick henne i okt(tror jag) varit en slank katt, därför märker vi av magen. Kan ju kanske vara att hon börjar växa till sig i sitt vuxna jag, men tycker inte att något annat på henne är tjockt, bara magen.
Hur kan man veta om en hona är dräktig (förutom att åka till vet)?
Ts känner du några sparkar i magen? Är hon slo osv? boar hon?
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon

En katt är dräktig i ca 9 veckor. Försök komma ihåg vilket datum det var hon smet ut, det underlättar enormt.
Lyssna på magen - kluckar det där inne? Känner du sparkar om du håller handen stilla mitt på "kulan" i en minut? Det brukar börja röra sig där inne i 6e-7e veckan och man känner det lättast när katten varit uppe och rört på sig och sen lägger sig ner - då vaknar de där inne.
Om hon inte alls är långt gången (om hon ens är dräktig) så bör du kastrera henne och samtidigt abortera ungarna, men kan det vara uppemot två månader sedan hon blev dräktig så är det för sent i alla fall enligt mig. Tyvärr är hon ju egentligen alldeles för ung för att få en kull, hon är ju bara kattunge/ungkatt och risken finns att hon inte vet hur hon ska ta hand om sina små när/om de väl kommer ut.
Om du bortser från det etiska, så kan du kastrera och abortera ända fram till och med 7:e veckan utan problem. Mitt tips är att du beställer tid för kastrering bums. Tuttisarna ser ju inte direkt ut att vara graviditetstuttar, så du har kanske kanske haft tur… MEn å andra sidan, tjockis, då kan hon vara gravid… vi kastrerade en katt som var i 7:e veckan, inga problem……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....