Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 2232 ggr
giowanna
0

Söker svart-vit kattunge, hane!!

Hej!

Min vän vill ge sin mamma en kattunge i present. Hon bor på landet, och det är ett underbart kattliv! Hon har en äldre katt idag, men saknar kel och gos, och att katten inte är så tillbakadragen.

Det måste ju finnas nån oönskad svart-vit kattungepojke som söker hem??

Gyllene tillfälle att rädda en sommarkatt!

Västmanland med omnejd.

Alexej
4

Sorry, men man ger inte bort en kattunge som present till en annan. En seriös kattomplacerare vill gärna prata med den nya ägaren och höra hur det blir med kastreringen osv.

Bättre din vän söker efter en kattunge tillsammans med mamman. Var noga med att kattungen är minst 12 veckor och dubbelvaccinerad.
Också oönskade kattungar har rätt till ett bra hem och samma omsorg som en önskad kattunge.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

ja jag är enig med Alexej, man bör nog ta det tillsammans med den som ska ha kissen… Vi gör  ju inte heller så, att vi placerar ut som presenter. Men be din kompis att kolla efter svartvita sötnosar tillsammans!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Rumblebee
0

Håller med dom andra. Djur ska inte ges som present med en rosett om halsen, betydligt bättre att åka iväg tillsammans då, och så kan den som vill ge djuret i present betala för det om den blivande ägaren skulle 'klicka' med djuret.

giowanna
0

De har pratat om det, och det ska mer bli en överraskning :-) De är delvis bönder, och är inte alls främmande för katter på något vis.

Jag förstår vad ni säger, men tycker ändå att det är bättre att rädda en kattunge till ett underbart liv, än att låta den gå till döden, eller ett ensamt och övergivet liv.

Jourhemmet
3

Men de katter vi har här inne kommer garanterat inte gå döden till mötes eller leva ett ensamt liv. De av oss som hjälper hemlösa kissemissar är mycket noga med de krav vi har och ett av kraven är att vi vill träffa den blivande ägaren.

[Emma--]
1

Fast att skaffa katt är ju ett stort ansvar och katter kan leva 15-20 år. Och det är ju mycket att tänka på innan, bara det där att vara redo för den extra kostnaden som det trots allt blir. :) att vara redo när det gäller försäkringen m.m Jag drömmer om en tredje katt, och min sambo vet exakt vad jag vill ha. Men nog skulle jag bli sur om han går och tar det beslutet på egen hand. :P

Rumblebee
2

Du skriver att de som vill ha katt är delvis bönder, är dom ordentliga kattmänniskor som tänker se till att kastrera katten? (okej kanske Lite fördomsfullt, men jag har fått intrycket av att en hel del bönder är lite slarviga med det)

Thaeri
1

Man kan ju ge presentkort på en katt eller något Glad

Det kan jag säga att jag hade uppskattat långt mer än att helt plötsligt få en katt. Jag menar, tänk om mamman planerat att dra iväg på en resa eller något ganska snart efteråt, det är inte lätt att hitta kattvakt med kort varsel alltid.

IceJossan
5

Tanken är god men inte helt genomtänkt, vad som däremot vore helt perfekt är om din kompis i förväg bokat in med någon som har en lämplig kattunge och att han/hon gör besöket till en överraskning för sin mamma! På så sätt så blir det ju en överraskning, men att det samtidigt går lite mer seriöst till eftersom hon får känna på saken innan kattungen kommit hem :)

Hon bör vara medveten om att de ska kastrera katten när den är kring 6 månader gammal och då även ID-märka den om det inte redan är gjort. Och kattungen bör vara vaccinerad innan den flyttar till sitt nya hem. Det må vara jättebra att rädda en hemlösing, men det är i samma veva även viktigt att ge kattungen den här trygga starten - på så sätt så tar de hand om en kisse och ger den ett bra hem OCH hjälper till att höja kattens låga status en smula :)

Så lägg gärna fram det förslaget! Det ÄR bättre att mamman är med på saken och dessutom att uppfödaren/jourhemmet får prata med den som ska äga katten, än att ge en kattunge som en överraskning så att mamman är helt oförberedd. För det är trots allt inte så bara att ta hem en kattunge, det är en del som ska tänkas igenom först.

Hawknestgrove
0

Där har vi åter en toppenåsikt av IceJossan.

OCh jag blir så trött på alla dessa bra bönder som bor så fint på landet och som katterna får sååååååååååå bra hos……

Den enda sort katt jag skulle tänka mig att placera som stall/lagårdskatt vore en katt, som vägrar bli rumsren och som är skygg och som itne har gjort några framsteg. ÄVen där ställer vi krav. Katten är inte gratis, den ska ha varmt ställe att gå in på och miljön ska vara tämligen trygg i förhållande till vad katten varit van vid.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....