Dräktig ?
Hej.
Undrar lite över min dotters katt, som har "marsat" för ca 1 ca 1 vecka sen och nu lugnat ner sig väldigt mycket. Hon var då tillsammans med grannens han katt de dagarna till o med ute en hel natt för jag fick inte in henne.
Men hon kom nästa morron när ja kallade på henne. Nu undrar jag om det nu skulle vara så att hon är dräktig - ska hon ha annat foder än det vanliga som hon får, Friskies för vuxna, eller om man ska köpa ett fetare, om det nu finns. och hur långt in i dräktigheten tar det innan man märker på honan att hon ska ha ungar.
MVH Mysan´s extra matte.
Det bästa är att ta katten till veterinären för kastrering och då göra abort också. Så snart som möjligt. Det behövs inte fler katter, det snällaste mot er katt och alla de hemlösa är att kastrera honan.
Varför i hela friden är inte en hona som går ute kastrerad? Klart hon kan vara dräktig. Jag tycker du ska åka och kastrera henne.

Friskis ska ingen katt äta.Vare sig den är dräktig eller ej.Köp ett vettigt torrfoder tex Eukanuba eller skola över henne på blötmat.Mjau eller Bozita.
Honkatten behöver inte fetare eller mer mat förens hon går in i vecka fem .Feta honor får bara jobbigare förlossning.
Stolt ägare till tre La permer

RIsken att hon är dräktig är väldigt stor. Det bästa för henne är att bli kastrerad. Friskies är inget bra foder oavsett vilken katt du har. Katter är köttätare och det fodret innehåller bara 4 procent kött.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Friskies är ett uruselt foder, så det ska katter aldrig äta! Om man vill köpa kattmat i vanlig mataffär så köp Mjau blötmat. Ska man alls ge torrfoder så köp det i en djuraffär så att det är av hög kvalitet. En dräktig katt behöver specialfoder som köps i djuraffär. Ca 3 veckor efter parning brukar honan få större och rödare tuttar om hon är dräktig. 7 veckor in i dräktigheten brukar man kunna känna sparkar. Efter ca 65 dygn föds kattungarna. Man måste vara hemma och övervaka förlossningen.
Håller helt med om att det är fel att sätta fler huskatter till världen, då det tyvärr inte finns tillräckligt många bra hem för dem. Så att kastrera honkatten direkt är faktiskt det bästa.
Ska man föda upp katter finns det väldigt mycket man bör göra för att göra det på rätt sätt och det är tyvärr inte många människor som är beredda att göra det och då är det bättre att avstå. Jag tänker då på hälsotester av båda föräldradjuren innan parning äger rum, korrekt foder till honan, hålla henne inne under hela dräktigheten + tills ungarna är flyttklara tidigast vid 12 v. ålder (observera att det är lag på att de inte får flytta tidigare än så). hålla sig hemma från jobb/skola under slutet av dräktigheten samt vara beredd att stödmata kattungarna dygnet runt i flera veckor om något går fel, båda föräldradjuren ska vara vaccinerade, avmaskade, friska i övrigt innan parning, honan bör vara försäkrad (ett kejsarsnitt akut kostar skjortan), idmärkning, vaccinering, vet.besiktning av ungarna & helst även kastrering av dem innan flytt + all mat & sand som går åt under deras uppväxt kostar också en slant.
Kort sagt kostar det så mycket att ta en kull att man kommer att gå back ekonomiskt eftersom väldigt få är beredda att betala särskilt mycket för en huskatt.
Ursäkte mig men nu frågade jag INTE efter en kastrering så jag betackar mig för era oförskämda inlägg, och NI ska inte lägga er i saker som ni inte vet ett skit om. Jag ställde frågor om hur och vilket foder jag ska köpa till katten … hur svårt är det att bara svara på det?????
Jippi, ännu en seriös (inte) uppfödare som spär på antalet katter.
och som svar på era oförskämda svar så ska hon kastreras så snart som det är möjligt och tiden finns och allt annat runt omkring. och jag har haft både hund och katt i hela mitt liv och vet precis vcad jag gör. jag har haft hundar som fått valpar men det är första gången som jag har en katt som kanske är dräktig så det enda jag vill ha var lite goda råd. jag är 43 år och vet mycket väl att det inte ska finnas så många katter. men OM det nu är så att katten ska ha ungar så har jag en massa vänner som är MYCKET intresserade och som är skötsamma med sina djur. bara goda råd jag var ute efter inte att bli påhoppad av ointelligenta personer som inte får sitt utlopp av sin aggression på nån annan än mig bara för att jag ville ha lite goda råd av nån som kanske skulle kunna vara mer kunnig på detta med dräktiga katter än mig själv …..
#7 - jag är inte ett skit oseriös … du känner inte mig och ska inte uttala dig om folk du inte känner
Saken är den när honan och hanen går ute så är det en extra orsak att kolla upp vissa sjukdomar innan som fiv och felv. Och många här är uppfödare eller håller på med hemlösa katter. Därav alla andra svar också :) Det är nog en stor risk att hon blivit dräktig om hon nu gått ute och träffat hanar när hon löpt. Så ett bättre foder allmänt, friskies är tyvärr bland det sämsta man kan ge. Låg kötthalt och mycket spannmål och en hel del salt. Så som dom andra också sagt så är det dags för ett foderbyte :)
Om du nu har flera vänner som vill ha katt, be dem åka till närmsta katthem eller liknande och rädda en katt som behöver ett hem.
#9 Jo, faktiskt att du är oseriös enligt min mening. Som seriös kattägare släpper man inte ut sin löpande katt. Man kastrerar den innan man över huvud taget låter den gå ut på egen tass. Hade du varit seriöst intresserad av att avla på katter, så hade du läst på innan du sett till att kattan blivit dräktig.

Nu har du ju fått svar på frågan om foderbyte och även annat man ska vara beredd på att göra när man tar kull. Är ni beredda att göra det är det ju toppen. Tyvärr är väl inte hälsotester gjorda före parningen? Är de andra sakerna åtgärdade som jag skrev om?

Om du ska låta din hona genomgå den påfrestning det är för en hona att bära och föda fram kattungar, ska du slänga det foder du har nu mer eller mindre och ge henne bättre. Det foder som finns i mataffärer och är bra är Mjau blötmat, torrisarna är inte så mycket att hurra för. Bozita som finns att köpa i djuraffärer anser jag är bättre, mindre tillsatser och hög andel protein och fett som din hona behöver. Ge henne fri tillgång under dräktigheten.
När kattungarna är tillräckligt gamla vaccinera, chippa och besikta dem innan försäljning så de får en bra start. Man har alltid vänner och bekanta som är intresserade men när det väl är dags att köpa så är det många som drar sig ur tyvärr 
Du skriver att du är 43 år och seriös, ändå ger du katten det sämsta som finns i matväg OCH du avlar fram fler huskatter. Seriös, nej du. Ta katten till veterinär för kastrering och vill du ha "små söta kattungar" så finns det massor av hemlösa sådana.
Ingen som hänger på kattforum gillar huskattsavel så länge det finns ca: 100.000 hemlösa och utslängda katter i Sverige!
Förstår inte varför du blir så sur när du får bra råd. Du skriver att du är 43 och har haft både katt och hund tidigare, och vet vad du gör. Men ärligt talat, om du visste vad du gjorde, så skulle du inte ge katten Friskies. Friskies innehåller en himla massa spannmål och har en för hög magnesiumhalt som kan leda till urinstenar.
Och vet man vad man gör, så låter man inte okastrerade katter gå ute, speciellt inte på fri tass. Oavsett om katten går på p-piller eller inte.
Du tycker att folk är oförskämda för att dom ger dig råd till hur du borde göra, men jag, och säkert många andra, tycker att du är oförskämd när du börjar bita ifrån då du inte får gratulationer till att dina hona är dräktig och tips på hur ungarna bäst välkomnas till världen.
Även om de kommande ungarna har garanterade hem, så innebär ju det att det finns hemlösa katter som får ännu mer konkurrens om permanenta hem. Och är dina vänner/familje medlemmar tillräckligt insatta i katters hållning och status för att vara medvetna om att ungarna bör (ska) kastreras så att dom inte blir dräktiga också?

Jag förstår att du blir sur över att få dessa kommentarer som låter riktigt arroganta om man inte vill få dem. Men saken är den att de kattungarna din katt kommer få kommer att ta hemmen som sååå väl behövs av de kattungar/katter som redan är födda men som inte har några hem. Kattungar som kan få dessa hem men som ni kommer att växa upp utan kärlek, med ont om mat och hård konkurrens om det lilla som finns, inget varmt hem att gå in i när kylan kommer… Därför bör du, för alla katters skull, kastrera din katt omgående innan det blir några kattungar. Du som har kattvana och som vill ha kattungar kan göra en enorm god gärning istället genom att kontakta ett katthem och genom dem ta emot en dräktig honkatt som behöver få föda i trygghet så kan ungarna få växa upp hos dig och sen få flytta till dina vänner som så gärna vill ha kattungar :) På så sätt gör du din katt en gärning: Kastrering ger mer harmoniska katter som slipper löpa, gå på p-piller, påfresta kroppen genom dräktighet, slippa eventuellt kejsarsnitt, och till råga på allt så gör du en enormt god gärning eftersom generationer av katter slipper födas till en värld där det finns över 100 000 hem för lite. DET vore nåt att skryta om! :) En katt får föda sina ungar i trygghet, du får uppleva en kattfödsel och dina vänner får köpa kattungar. Alla nöjda :)

Och dräktighet eller ej: Byt foder till den bästa färdiga kattmat du kan köpa: Blötmat från Mjau, Bozita eller Husse. Det innehåller inget spannmål och inga färgämnen, konserveringsmedel eller socker. Bara kött och köttbiprodukter och vatten - allt och det enda din katt behöver :)
Gjort är gjort. Har haft kattungar 2 gånger och båda gångerna har katterna fått gå fritt och para sej med vem dom vill. Men vi har kastrerat dom efter det. Jag tycker inte det är något fel att ta kattungar, särskilt inte om man vet folk som är intresserade. Jag tycker då TS verkar seriös eftersom hon vill ha tips och råd vad för foder hon ska ge till sin dräktiga katt. Tycker det är så synd att folk skäller ut någon som bara vill ha lite tips.. Kan verkligen inte kännas roligt. Och som svar på din fråga så har jag tyvärr ingen aning om något bra foder! Googla :)
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
#19 Så det är alltså helt okej att låta sin hona para sig med vilken katt hon än vill, som kan ha vilka sjukdomar som helst som kan smittas till ungarna? Och även att det resulterar i färre hem åt dom hemlösa?
Om det nu är så att TS väljer att låta sin hona föda ungarna, så hoppas jag att hon är beredd, främst ekonomiskt, då det kan bli dyrt om honan skulle behöva kejsarsnitt. Och sedan att ungarna i alla fall måste bli vacinerade innan flytt, och en kastrering av honan så snart det går, så att hon inte står där med en dräktig honkatt igen.
#19 Vad jag kan se så var det TS som var den som var otrevlig i tonen först. Som man ropar i skogen får man svar.
OCh jag undrar såååå över alla dessa goda hem och fina familjer, som aldrig finns för dem som tar hand om hemlösingar……Hur hittar alla spontanavlare dessa fina hem? Jag blir grön av avundsjuka….
Dessutom, Friskies, det är som alla säger här det sämsta du kan ge,helt i klass med Euroshopper och liknande fast dyrare.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
jag tycker INTE om att man blir påhoppad av folk när man "bara" vill ha goda råd om vad och hur. Fick för mig att det var därför dessa forum finns, och inte till för att man ska trakassera, och förlöjliga personer som vill ha lite goda råd och tips så att man på bästa sätt kan göra allt för djuret man frågar om.
Men jag TACKAR ÖDMJUKAST FÖR DE BRA INLÄGGEN I DENNA TRÅDEN. OCH JAG ÖNSKAR ER EN BRA KVÄLL.
TAR TILL MIG DE GODA RÅDEN OCH TIPSEN JAG FÅTT FRÅN ER SOM INTE "HOPPAT" PÅ MIG.
BETACKAR MIG FÖR FLERA AV DE ELAKA INLÄGGEN OCH JAG KAN OCH KOMMER TA HAND OM DET NU KOMMER KATTUNGAR COH DE KOMMER INTE GÅ ILLA ÅT PÅ NÅGOT SÄTT. JAG HAR REDAN SERIÖST VÄNTANDE VÄNNER SOM GÄRNA VILL TA EN LITEN KATT, SÅ DE KOMMER FÅ KOMMA TILL MYCKET BRA HEM.
OM DET NU BLIR NÅGRA KATTUNGAR, DET HAR VI INTE SETT ÄNNU.
#23 Det är inte konstigt att alla som bryr sig och lägger ner hela sin själ i att hjälpa alla katter utan hem blir upprörda när någon som faktisk har chansen att förhindra att fler katter kommer till världen inte tar den chansen.

Vad som är goda råd eller inte är ju väldigt subjektivt. Sen kan ju goda råd ges på olika sätt.
Hade detta varit den första tråden någonsin i detta ämnet så hade nog svaren sett annorlunda ut.
Men det dyker upp tråd, efter tråd, efter tråd med ungefär samma innehåll och då kanske tålamodet tar slut för en del.
Tror att det finns en gräns för hur mycket "snälla" inlägg man kan skriva med sjutusen smileysar runt omkring när man innerst inne vill skrika rakt ut medans man förtvivlat försöker ta sig fram bland alla hittekatter som ingen vill ta hand om…för det finns ju en uppsjö av söta kattungar på blocket att köpa istället.
Sen om du anser att alla var otrevliga, ta då iallafall åt dig om maten. Din katt kommer att tacka dig. Och blir det kattungar har de större chans att klara sig också.
Jag orkar varken vara snäll eller elak längre, jag känner mig ganska likgiltig.
Skulle ge rådet att läsa på http://kattstatus.se/ :) Sen tror jag säkert du kommer göra det bästa för ungarna om och när dom dyker upp. Men är inte en kull planerad så vore det bäst att ni håller henne inne tills ni vet säkert, alternativt kastrera henne omgående. Och är hon inte dräktig så kastrera innan hon släpps ut igen :) för en sån oplanerad avel är inte bra för någon inblandad katt. Finns som en del sjukdomar som sprids bland annat genom parning, samt vet man ju inte vad genetiskt som finns när honan väljer hane/hanar. Så för att skydda eran egen katt också så vore det bäst för henne att bli kastrerad. :) minskar risken för sjukdomar, minskar risken att hon vandrar iväg. Kolla med dina vänner också om dom är redo att betala för vaccin osv. För tyvärr blir man väl mer eller mindre van vid att huskatter inte kostar så mycket. Men vaccinerar man, idmärker, avmaskar, besiktar så blir det ju en viss kostnad. :) tänkte så att ni inte står där sen och att hemmen bara hoppar av. För det kommer födas fler och fler katter nu som också söker hem så det är inte alltid lätt att hitta bra hem heller. :/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är så många som säger att de har väntande hem till sina blivande kattungar men vi är flera här som tänker lite längre.
Vad händer efter kattungarna har flyttat till de nya hemmen?Är det säkert att ingen kommer bli allergisk, folk skiljs och hittar nya patrners kommer de att vara allergiska? Ska de flytta och kan inte ha kvar katten längre, ska de ha barn och kommer på att det är inte bra med katt då.Kommer ingen av kattungarna eller deras ättlingar rymma när de är okastrerade och få ungar ute?
.Det är mycket som kan hända under en katts liv som kan vara 15-20 år och en del blir. ännu äldre
Kommer de låta kattungarna få ungar?
Kan du vara säker på att dessa kattungar och ev ättlingar till dem kommer att få det bra hela livet och att ingen av dem kommer att bli hemlösa, komma till vanvårdshem eller avlivas för att det inte hittas hem till dem när de ska omplaceras.
Är du säker på att vi som tar hand om hemlösa katter aldrig behöver ta hand om eller hjälpa till med omplacering av någon av dessa kattungar eller dess ättlingar?
Jag är seriös när jag skriver detta.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Ja med risk att vara tjatig, TS och alla andra i samma stil har ju ALLTID bra fantastiska hem åt sina blivande kattungar. ÄR det inte märkligt?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#23 jag menar inget illa med detta inlägg nu.Fundera på dessa saker innan du låter henne få sin kull
vad händer om din hona får många kattungar och "de goda hemmen" drar sig ur? kan du ta hand om 4 katter till tex?. Nu kommer tyvärr säsongen då massor med kattungar föds och att hitta goda hem är jättesvårt om inte omöjligt.
Kommer de som tar kattungarna i sin tur kastrera dem eller kommer de också ta en kull för att kattungar är söta?
Vad vill du få ut av att låta henne få sin kull? temperament ärvs inte alltid så det är inte säkert att hennes kattungar blir som hon.
Har du ekonomisk möjlighet att ta kull? ett kejsarsnitt kostar runt 15000 om du inte har henne försäkrad och runt 3000 med försäkring.
Vill du räknas som en seriös uppfödare genom att vaccinera och idmärka dina kattungar och genom detta visa att även huskatter är värda det. Vill de nya hemmen betala för katterna och det du lägger ut?
Har du möjlighet att vara hemma när hon ska föda och kanske även någon vecka därefter? man ska inte lämna en hona som ska till och föda och om ungarna inte diar, matar du dem då?
Det bästa för KATTEN är att bli kastrerad, oavsett om hon har blivit dräktig eller ej för det dröjer nog inte länge annars.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus