Avlivning
På vilka sätt får man avliva sina katter? Enligt lag?
Jag tycker doc att de endast borde avlivas via veterinär och somna in. Det anser jag är mest humant. Och så tycker jag man måste ha en bra orsak till att avliva, för många katter avlivas utan egentlig god anledning.
Men som sagt, vad är lagligt, egentligen?
Djurskyddsmyndigheten har föreskrifter om hur man får avliva katt/husdjur.
tack så mycket :)
Ts om du orkar läsa igenom hela den får du gärna sammanfatta här i tråden ;) (orkar inte läsa hela)
# 4 Har i alla fall kommit en bit än så länge…återkommer…
Man får skjuta dem om man har jaktlicens

I vissa fall är inte avlivning hos veterinär det humanaste, men oavsett hur man väljer att avliva måste man ju se till att get går så snabbt och smärtfritt som möjligt.
En kattunge som föds med inälvorna på utsidan till exempel, ska den behöva ligga och plågas den tid det tar för att komma till veterinären, när uppfödaren själv kan göra att det är över på några få sekunder?
Eller en påkörd katt där man med en gång ser att den är bortom all räddning, och där ägaren eller någon granne har jaktlicens och snabbt kan avliva kissen?
Eller en gammal katt som börjar bli alldeles för dålig och som verkligen hatar att åka till veterinären?
Eller en skyggis som på sin höjd accepterar att ägaren hanterar den, medan hos veterinären blir det stor stress och klämbur och grejer?
Så där tycker jag att man ska se till situationene, inte vad man själv tycker är minst "äckligt".
Katt ska ej få lida i onödan menar dem på så, den lagen är lite otydlig..
De får avlivas på följande sätt:
Avblodning av medvetslösa djur
Huvudskott med hagel eller kulvapen. exakta specifikationer finns i regelverket
Distansavlivning med hagel (20 m) eller kula (30 m), även här finns exakta specifikaitioner i regelverket
Inhalation av narkotiska medel
Injektion av narkotiska medel
Huvudslag, gäller endast djur yngre än 14 dagar.
#7 nej det är ju sant, det kan jag hålla med om.. men vem som helst får väl inte göra hur som helst?
Det är det jag funderar lite på.. att en vanlig "svensson" får ha ihjäl katter utan att ha behörighet?
Anledningen är att jag tycker allt för ofta att människor som inte har behörighet slår ihjäl sina katter utan att ha såna "extremfall". Men det känns som de inte har respekt för att det inte får göras hur som helst, men anmäler man så gör knappt någonting heller tycker jag.. i alla fall inte under det jag varit med om.
#10 Inte slår de väl ihjäl vuxna katter?!
Små kattungar får man ju som sagt slå ihjäl, men inte dränka. Även om en vettig människa förstår att det är FEL att slå ihjäl kattungar. Om man inte vill har kattungar kastrerar man sin hona! Finns inga ursäkter!
#11 Jo jag håller helt med dig, jag tycker att ett djur är ett ansvar och man ska kastrera. Och att som jag skrev inte borde få ha ihjäl katter hur som helst.
Men när jag bodde hemma så hade min styvfar ihjäl vuxna katter, han slog dem med en spade i huvudet. SJUKT! Och mycket mer än så också gjorde han. Jag anmälde detta i samband med annat, men det togs aldrig upp. Nu har jag inte varit där sedan sommaren så jag vet inte hur det ser ut för missarna…
#12 Så hemskt!
Det är definitivt djurplågeri! Galet att han inte blev straffad!
#13 Ja det är det. Jag förstår inte hur de tänker, så känslokallt! Och sen i somras, fastnade en utav bebisarna (vet inte hur gamla de var, 4-6 veckor kanske) i motorn. Och han blev så förbannad och skrek att han skulle slå på motorn så kattungen skulle brännas upp!
Alltså så är det sjuka grejer, men "jag har inga bevis" heter det och mamma ljuger som ***!