Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 988 ggr
[Emma--]
0

Attackerar/biter

Gillar inte sökfunktionen för jag vet att jag hört talas om detta innan. Men jag startar denna tråd då. :P Idag har jag varit till en vän och följde med henne till en av hennes vänner där det var en väldigt stilig kattherre. Denna katt hittades utomhus som liten, utan mamma och han var visst mager så han hade nog varit ute ett tag. Han var rumsren från början så mest troligt hade han väl kanske bott hos någon innan eftersom han fattade vad lådan var. Han fick växa upp med en annan katt tills han var ca 10 veckor så han fick hur som helst antagligen inte den där trygga grunden. Den här katten har tydligen en mindre rolig sak för sig. Ägaren nämnde att ibland om hon var upp på natten så kunde katten "attackera" benen om hon inte gav uppmärksamhet. Katten hade väl gjort så mot min vän också när hon var kattvakt. Så när hon var dit så hade han väl hoppat upp mot hennes ben. Sen kan han även börja bitas i händerna om man klappar när han ligger ner på golvet t.ex. Jag antar att detta kan ha med att göra att han inte fick den grunden som liten som behövs. Men finns det några tips att ge? Vad gör man när katten beter sig så?

Jourhemmet
2

Stanna till om den hoppar på benen eller håll stilla handen när den biter i den. Lyft bort katten lugnt och sansat utan att hojta till eller säga något. Det gäller att vara konsekvent och göra det varje gång.

Lynxkissen
0

Min kisse gör med så när han tycker att han är uttråkad eller så trots att vi gör massasaker hela tiden..i övrigt är han ju underbar, men det här är bristen han har.. Han håller på att bli lite bättre doc efter vi försökt avleda honom och ignorerat honom. Tittar man på honom när han är på det humöret är det som att bjuda in till den leken, så undviker i dessa fall att ens titta på honom så han inte får uppmärksamhet, så brukar han lugna ner sig. Sen när han är lugn så kan vi leka igen :)

IceJossan
0

Ett högt "SSSCHHH!" och hårda klappar i händerna skulle jag köra med och sen direkt gå därifrån varje gång.

[Emma--]
0

Ska skicka vidare tipsen :)

Alexej
0

Att katten var rumsrent direkt betyder inget. 90% av mina utefödda katter var rumsrena direkt.

Tråkigt att katten inte fick uppväxten färdigt med andra katter för det är just i åldern 10 -ca 15 veckor de ska lära sig "rangordningen".

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Emma--]
0

#5 okej :) Jo det är ju tyvärr så. Vet inte hur många år sen detta var. Men lagen för 12 veckor fanns ju då antagligen inte då.