Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1914 ggr
_Charlie
0

Kissar inne - hjälp

Hej

För att försöka göra en lång resa kort har vår katt varit med om ett väldigt stressigt liv de senaste åren. Det började med att hon en dag plötsligt bestämde sig för att flytta in hos min moster, som bodde mitt inne i stan.

Vi vet inte varifrån hon kom, och efter bara en kort tid fick hon flytta hem till min mamma, där hon bodde ett par år. Hon började sedan pendla med min syster mellan göteborg och blekinge, och vid denna tiden började hon kissa och bajsa på golven, för att sedan flytta hem permanent till min mamma igen.

Eftersom hon är ensam där, och mamma knappt är hemma mer än en kort stund på kvällen innan hon lägger sig, flyttade katten till en annan kvinna. Där fortsatte hon kissa och bajsa på golven, och det slutade med att hon lämnades tillbaka till min mamma.

Jag tyckte synd om henne och tog henne till slut med mig hem till mig, och mina 2 kastrerade hankatter. Såklart började hon kissa och bajsa på golven här med.

Jag måste hela tiden se till så att kattlådan är helt tom, det räcker med ett kiss i den så sätter hon sig på golvet. Och ligger det något på golvet, tex badrumsmatta eller en handduk som blivit kvar sedan någon duschade, en strumpa, vad som, så kissar/bajsar hon på denna.

Sist räckte det med att handduken som var upphängd hade en hörna som precis nuddade golvet, så satte hon sig där.

Jag vet inte vad vi ska ta oss till med denna dam. Mamma tycker att hon ska avlivas, jag har svårt för detta.

Samtidigt har jag varken ork eller ekonomi till att försöka med olika preparat/hormoner etc.

Jag vill på ett sätt vänta ut henne. Låta det ta den tid hon behöver för att bli trygg och hemma, om det är detta ständiga farandet fram och tillbaka som satt spår i henne. Samtidigt vet jag inte om jag orkar vänta mer.

Det skulle vara skönt att bolla lite med någon?

MonicaLagerquist
1

Hur många toalådor har du?

Vad har du i dem?

Vad för slags lådor har du?

Är hon kastrerad?Undersökt av veterinär?

Stolt ägare till tre La permer

_Charlie
0

Jag har en låda, och använder klumpbildande Kattsand.

Hon började göra utanför lådan redan när hon var själv om en låda. Jag vet att många har lådor i flera rum, jag bor så pass litet med enbart vardagsrummet isf att ställa en låda till i, och jag trivs inte alls med tanken att ha en låda i vardagsrummet. Köket har hon inte tillgång till då jag har marsvin där som hon är alldeles för nyfiken på.

Lådan är en vanlig låda utan tak.

Hon är inte undersökt av veterinär vad jag vet om sedan hon hittades, och jag vet faktiskt inte om hon är kastrerad eller inte.

Quincy
2

Då är det nog en bra idé att få henne undersökt, speciellt om hon inte har varit det sen hon hittades. Dels för att få reda på om hon kissar utanför pga hon är sjuk, sen så är det bra med en vanlig hälsocheck. Plus, ett tips är att kastrera henne eftersom det kan vara en av orsaken till att hon kissar utanför, dessutom mår de generellt bättre av att vara kastrerad.

Hoppas det löser det!

[Emma--]
0

Håller med om att ett besök till veterinären är nästa steg. Är hon inte kastrerad så kan det helt klart vara problemet. Hoppas det ordnar sig :)

Josefa
1

Det kan behövas mer än en kattlåda, även om katten är själv. Hon vill kanske ha en låda till kiss och en till bajs. En låda på tre katter är på tok för lite. Testa låda med huv i vardagsrummet och hallen. Huvlådor kan du även ha stående på varandra, så att de inte tar så mycket plats i anspråk.

_Charlie
0

Tack för svaren! Jag ska ta upp veterinär/kastrationsfrågan med övriga.

#5 Ja, det kanske är så. Jag har aldrig haft mer än en låda på toaletten till mina 2 hanar, och så länge jag tömt den regelbundet har det aldrig varit några problem. Jag tänkte att en till på det är ingen fara men hon kanske är känsligare. Sedan är hon ju tjej också, hanarna kanske luktar illa. ;)

[silkesnosen]
2

Tja vi vet ju alla hur det är att gå in på "killtoaletten" :P

Supinesophie
0

Ni vet inget om hennes bakgrund, det kan vara så att hon inte är van att gå på låda och/eller dela låda med andra katter. Jag tycker du ska ha tre lådor och så kan du testa att byta sand i någon av lådorna och se om hon föredrar någon annan sand än den du har nu.

_Charlie
0

#7 Sant. ;)

#8 Nja, hon har ju bott hos mamma i flera år och klarat lådan fint. Det är ju först nu hon har börjat.

sagan
1

#9 Allt tyder ju på att hon trivs hos din mamma då hon sköter sig exemplariskt hos henne. Och trivs mindre bra hos er andra. Varför kan hon inte få fortsätta bo hos din mamma om allt fungerar där? Hon kanske är nöjd med den lilla kontaken hon har med din mamma. Hon kanske inte alla vill ha kattkompisar, människor som är omkring henne hela tiden.

Sen blir jag beklämd av din mening i inlägg #0 "Samtidigt har jag varken ork eller ekonomi till att försöka med olika preparat/hormoner etc." Finns det ingen ork så lär du heller inte få rätt på det. Du måste vilja orka och kämpa för att det ska lyckas. Framförallt ha tålamod och försöka med allt som finns att göra.

Som det skrivs, fler lådor är ett måste om man har en felkissande katt till att börja med.

Hoppas du hittar en lösning och att hon kommer till rätta så småingom.

Lycka till!

_Charlie
0

#10 Problemet var att min mamma inte ville ha kvar henne. Hennes motivering var att hon tycker synd om henne då hon själv är iväg 12 timmar om dagen, och katten går själv hela dagarna. Men jag tror hon bara inte vill ha katt längre.

Idag fick dock kisen flytta tillbaka. Jag sa också det, att det är ju hos henne hon verkar ha bestämt sig för att vilja bo, då hon sköter sig. Så det fick bli så. Vi pratade lite om kastrering osv men som det är nu kommer hon nog avvakta. Jag hoppas hon får bo kvar där och inte blir omkringskickad mer.

Josefa
0

Aah, om hon fortfarande är fertil så kommer nog inte kissmarkeringarna att sluta förrän hon blivit kastrerad.

Jourhemmet
0

Kastrera självklart katten så slutar kisserierna. Hur f*n kan ni prata om avlivning av en katt som kissar inne för att hon inte är kastrerad. Är det inte värt att lägga pengar på kattens mående?

_Charlie
0

För att katten aldrig kissar eller bajsar inne hos min mamma. Är det inte märkligt isf om det nu är pga att hon inte är kastrerad som hon kissar inne, att hon kissar inne hos alla andra utom hos min mamma där hon bott i flera år utan detta problemet?

[Emma--]
2

Jag kan tänka mig att det kan vara just för att det då är ett nytt revir hon kommer till. Och att det kunde hjälpt om hon var kastrerad. Sen kan det ju vara bra att "göra bort" för att minska risk för sjukdomar ändå. Och om hon då någonsin skulle börja kissa utanför även hos din mamma så kan ni räkna bort en sak i alla fall om hon är kastrerad. :)

[silkesnosen]
0

Så skönt att hon får bo hos din mamma, hon trivs nog m lugn i ro:) Berätta gärna hur det går för missen!

Jourhemmet
0

Katter mår dåligt av att löpa och p-piller är farligt. Varför är hon inte kastrerad?

Supinesophie
1

Galenkap att hålla henne fertil när hon är såpass ostabil i sitt kissande. Skulle inte förvåna mig om hon börjar kissa hos din mamma nu också.

_Charlie
0

Ja ja, kastrera ni era katter så sköter vi vår. ;) Tack för hjälp ändå, kise mår toppen och är lycklig över att vara där hon känner sig hemma.

sagan
2

#19 Vad bra att hon får komma tillbaka till mamma där hon verkar må bra. Det är som dem andra säger att hon är trygg där och behöver inte markera för att känna sig hemma. Och hon verkar vara en kisse som känner sig otrygg på andra ställen och då börjar många kissa fel.

Det finns bara fördelar med att kastrera även om hon sköter sig. Läs gärna om vad som kan hända om dem går okastrerade. Så får du bilda dig en egen uppfattning och kanske tänker du annorlunda.

Lycka till med kissen.

MonicaLagerquist
2

Självklart ska alla katter som inte ska gå i planerad avel kastreras.Allt annat är ju bara korkat.

Stolt ägare till tre La permer