Mat till kattungar?
Vad och när börjar ni ge era ungar fast föda?

Jag brukar servera mellan 3-4 veckor. Har börjat med RC mousse, finskuren rå kyckling, nötfärs, även lite kycklinglever och hjärta inleningsvis innan de får den blandningen som mamman får. Det brukar variera när de börjar äta, vissa är snabba och vissa är lite "segare". Serverar även kattungetorrisar men de brukar välja bort det mot mjukmaten och barfmaten
vid 3-4v erbjuder jag fri tillgång till torrmat + blötmat. de börjar oftast dricka vatten innan de äter fast föda
De kattungar som jag tagit hand om på senare år har fått rå köttfärs när de varit fyra veckor. Men nu har jag två småttningar som är svåra att få att äta fast de är sju veckor. Idag dög iaf rått kycklinghjärta. Ibland går kokt kyckling ner och köttfärs men kattmat och torrmat äter de definintivt inte.
Hos oss börjar vi med majsvälling och blandar succesivt i rc mousse tills de vänjer sig vid köttsmak. Sen mosar jag mammans mat (Bozitas tetror) tills de äter den som den är. Brukar också ge rc kitten. Varierar när vi börjar men det brukar märkas på ungarna när de är nyfikna nog för att testa.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se

Varför ger man majsvälling?
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
En kattunge ska väl ändå inte ha majsvälling utan kött. Katter ska ju aldrig ha spannmål vare sig majs eller något annat spannmål. Det är rätt fantastiskt att se hur små fyra veckor gamla kattungar mumsar i sig rå köttfärs. Jag inser då skillnaden mellan rovdjur och oss människor.

Här hinner de oftast kravla iväg och stjäla av mammans mat innan jag börjat ge dem.
Men jag ger röror i början, färs, äggula, lactol, mjölkersättning o liknande. Sen kycklinghjärta o annan inälvsmat som är lättuggad. Sen tar det inte lång tid innan de tar de större kycklingbitarna och sitter och tuggar på.
Tack för svaren! Kommer nog att prova att ge burkar (mousse) på söndag. De blir tre veckor på måndag. Hur är det med mjölkprodukter? Tänkte blanda ut moussen med lite matlagningsgrädde för att få lösare konsistens. Är jag helt fel ute?

#8 Katter är laktosintoleranta.

Inte när de är små, då skulle de inte tåla modersmjölk.

#10 Men är det inte skillnad på att äta en annan arts mjölk?
"Ett exempel på foderintolerans är mjölkintolerans (laktosintolerans) då djuret inte tål mjölk eftersom det inte kan bilda enzymet laktas som bryter ner mjölksocker. Djuret får diarré, eftersom mjölksockret som inte bryts ner ger en gynnsam miljö för bakterier och dessutom håller vatten kvar i tarmen. Diagnosen är oftast mycket svår att ställa, tursamt nog är denna åkomma ovanlig. Kattungar har däremot förmågan att bryta ned laktos eftersom de kan producera det enzym som behövs (laktas)."
#4 #5 Jag vill gärna börja med något flytande och vill inte ge komjölk.
De får bara välling ett par måltider, sen äter de mosat kött, ev utspätt med ljummet vatten.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se

Majsvällning
Innehåll
Majsmjöl, skummjölkspulver, veg. olja (palm, raps, solros), maltodextrin, vasslepulver, mineralämnen (kalcium, järn, zink, jod), emulgeringsmedel (veg. mono- och diglycerider), vitaminer (A, D, E, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folsyra, B12, pantotensyra).
Stolt ägare till tre La permer

Konstigt sätt att tänka på, det är ju bättre för dem isåfall att få komjölk än majsvälling, om de ens ska ha mjölk överhuvudtaget eftersom mamma fixar den delen ett tag till. Spannmål och vegetabilisk olja ökar ju dessutom risken för diarré, det trodde jag att man ville undvika med kattungar.
Betydligt bättre och skonsammare att mixa äggula med köttfärs och vatten isåfall.
#9 Vad jag vet så är inte alla katter laktosintoleranta, även i vuxen ålder.
#16 Dumt att chansa ändå med att ge mjölkprodukter tycker jag. Katten behöver ju inte få diarreér men ont i magen. Och iom att katter är duktiga på att dölja smärta så är det inte säkert att vi observerar magknipet.
Det finns ju modermjöklsersättning för kattungar om man nu vill ge mjölk. Jag brukar börja med kött eller lammfärs och blötlagd RC babycat. Blandat med nämnda mjölkersättning.
#17 Nej det är ju klart, så det förstår jag. Det är ju som du sa, dumt att chansa. Detfinns ju annat att äta. Ville bara förtydliga att alla missar inte är det :)
Jag brukar när jag börjar blanda ut med laktosfri grädde eller med ägggula för att få det lite kladdigare och sen brukar jag ge mina katter som är över 6 veckor ICAs katt mjölk för att ge dom lite extra kalicum och vitaminer när ungarna går över till fast föda eller till dom diande mammaor för att få idag extra vätska och fett så deras dimjölk blir riktigt bra.
Finns ju även andra kattmjölk förpacningar som går att köpa både i mataffärer och djuraffärer och hos vetrinärer.
Jag tar ofta hand om hittekatter och då kan dom ju ha ätit väldgit dåligt och blev då rekomenderad av VET att köpa kattmjölk för att ge katterna en extra skjus specielt då typ alla katter älskar dessa kattmjölka.
det finns flera olika sorter men den osm ICA har är från 6 veckors ålder men den finns det såna som det är lite mindre fett i som är från 3 månader och från 6 månader.
Mycket bättre att ge sån för att inte riskera att katten ska behöva gå med magknip vi alla vet ju hur tråkigt det är.
ICAs kattmjölk är ungefär det samma som laktosfri mjölk. Det innehåller inte den näringen som små kattungar eller undernärda katter behöver. Den kan inte jämföras med modermjölksersättning.
#21 självklart menade ajg inte att man skulle ge ICAs kattmjök i stället för modersmjölks ersättning utan snarere som ett tilllägg till vatten eller för att späda ut puread mat när man inte vill använda ägggula eller vatten.
#22 varför inte spä ut de med modersmjölkersättning istället för kattmjölk..modersmjölkersätttningen är ju anpassad för kattungar och är bättre än kattmjölken
Varför ska man överhuvudtaget ge en kattunge modersmjölksersättning? Om kattungen har en mamma och allt funkar som det ska, så är väl detta helt onödigt!
#24 Modersmjölksersättning ges till kattungar utan mamma. Eller till undernärda katter. Eller kattmammor som behöver extra tillskott. Mjölkersättning bör man alltid ha hemma om man väntar kattungar, om mamman av någon anledning inte kan ge di åt ungarna. Att blanda ersättningen med kattmaten är ett sätt att få kattungar intresserade av kattmaten. Den är dessutom lättsmält och ger extra näringstillskott. Men självklart behövs inte ersättningen om man har en rund hona med välnärda ungar som utan problem tuggar i sig av kattmaten.