Vad vill katten säga?
Har använt sökfunktionen och försökt leta svar med hittar inte så gör ett inlägg om det..
Om en katt först är jätte mysig och kurrar och sen tar tag i armen med benen (verkligen håller fast), biter en (kurrar fortfarande) och när man kommit loss så slår katten efter handen på ett busigt sätt, vad betyder det? Ögonen är stora och svarta + att svansen slår omkring den.
Det betyder att katten känner sig lite ambivalent till "myset". Å ena sidan är det jättemysigt att bli klappad, men å andra sidan aktiverar närkontakten lusten att brottas och busa och/eller instinkten att försvara sig när katten blir medveten om sin utsatthet (särskilt om man klappar på t.ex. den känsliga magen).
Unga katter vill nästan alltid börja busa så fort tillfälle ges, och känsliga katter har ofta nära till försvarsinstinkten. Man får lära sig hur länge och på vilket sätt den enskilda katten "klarar av" att bli klappad och sträva efter att sluta i tid, innan bitandet börjar.
Om katten börjar bitas eller busa måste man genast ta bort handen och ignorera katten, avleda den med en leksak eller gå därifrån. Man ska aldrig låta katten leka med händer, men heller inte göra någon större affär av det genom tillsägelser och liknande. Att bitas är en instinkt som man måste respektera, men det är kattägarens eget beteende som avgör om bitandet blir en vana eller inte.
Sajtvärd Katter iFokus
#1 supersvar ! 
…bara förtydligande om att "genast ta bort" = håll alldeles stilla ett litet ögonblick, och sedan ta bort. (Om katten är på superbushumör s a s kan det bli tokigt att genast rycka bort menar jag.)
Låter som en go' misse!
Tack så jätte mycket för ditt svar! :)
Om katten då t.ex ligger i mitt knä och börjar bitas tar jag bort katten?
En fråga ang. magen… Varför är den känslig hos katter?

Min hane vill inte att man gosar med magen och jag tror att det beror på att han är fertil hane och hela det området är känsligt för honom. En annan som jag hade var kittlig och en annan blev överstimulerad när man gosade med magen. Medans två av mina katter som jag har nu älskar mag gos ♥
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Man brukar kunna läsa av små tecken på katten att den är på väg att ta tag i handen och börja bitas och sprätta med bakfötterna. Men som redan sagts, man får ta undan handen försiktigt annars kan det bli blodvite genom att man drar handen förbi kattens utspända klor.
#1 Fint svar, det var ett svar jag med behövde till lillbus här hemma :)
Tack för era svar! :D
#2 Oja, det är det! :)