Hejsan!
Jag är ny här på katter.ifokus eftersom jag nämligen fått upp ögonen för en katt. Jag är en hundmänniska som alltid tyckt katter är fina och har en otrolig humor men har verkligen aldrig fallit för en speciell katt vilket jag nu gjort! Och det är ännu roligare att denna katt älskar min hund och tvärtom!
Har lite frågor faktiskt, konstiga frågor för er kanske 
Är det dyrt att äga en katt? Hur mycket är det varje månad?
Vad behöver en katt för att må riktigt bra och vara lycklig? Nöjer sig katter med att bara vara, liksom?
Vilket foder är bäst för katter?
Är det jätte viktigt att ha en sådan kattställning till katter?
Vad behöver man vara medveten om när man äger en katt?
Lägg gärna till något om det finns något jag bör veta!

1. Nja det är inte speciellt dyrt, men inledningsvis för att köpa in allt är ganska dyrt. Klätterträd, lådor, leksaker mm. kostar ganska mycket. Men mycket är engångskostnader, sen är det sand mat och försäkring som är månadskostnader. Vi har ju fler än en katt vilket gör det svårt att räkna ut för en katt. Men det är bötmat, torrfoder och sand som kostar i månaden.
2. Det varierar från katt till katt. Vår ena katt tycker om att vara ensam och hänga med min sambo och kanske köra några rejs i lägenheten då och då. Våra andra vill vara tillsammans, de skulle inte tycka om att vara ensamkatter utan vill vara i närheten av varandra. De blir glada av att leka med oss och även ha ett snack om lite ditt och datt :)
3. Jag anser att BARF eller blötmat är bäst. Katter behöver inte den skit som vissa foder har, men vissa av våra katter tycker inte likadant -_- Har tre som älskar barf och blötmat, de två äldre fnyser åt den råa maten och fortsätter att knapra på sina torrisar
4. Nej, det är roligt att få sin katt bedömd och kolla på andra katter men det är absolut inget viktigt.
5. Jadu… Att man inte kommer vara ensam i sängen igen :)
#1 hm kattställning står det inte kattutställning
läste oxå fel först
Edit tillägg: Tycker absolut man ska ha någon form av kattställning, har man inte plats eller råd med en stor så kan man ha en mindre variant. Där har katterna någonstanns att vässa klorna och även en plats att leka och sova. Katter brukar gilla att ligga högt och "ha koll på läget"

#2 hahahaha, så går det när man inte läser ordentligt =D
MEN om kattställning: JA, våra katter ääääälskar sina. De ger en ytterligare dimension till lägenheten och jättebra när de leker. Upp och ner för ställningen :)
1. Kostnad: Det är väldigt olika beroende på vilket foder du köper, vilken Kattsand du använder och om det händer något såklart. Tänk på att katten ska vaccineras, id- märkas och kastreras om denne inte ska gå i avel. Försäkring är också absolut ett klokt val om man inte vill bli överraskad med dyra veterinärkostnader, men det brukar inte vara så dyrt med försäkringen. Sen är det ju förstås tillbehör, men det är ju iaf ingen månadskostnad..
2. Må bra: Kärlek och omsorg (såklart), vatten, mat, bra utrymme, kattlåda, aktivering samt att få ha "sina egna" lugna ställen där katten kan vaka och iakkta uppifrån. En katt gillar att ligga högt och ha "omginvingen under kontroll", då blir risken mindre att katten känner sig "liten" rädd och osäker eftersom möjden gör katten mer "maktfull".
3. Foder: Ja, här är det ju rena djungeln
men jag skulle råda till mjaus blötmat som inte har spannmål eller socker i sig. Helst inte något torrfoder, eller så lite som möjligt då det innehåller mycket spannmål som inte ligger i kattens natur att äta. Kattens tarmar är korta och spannmål kan ge stora konsekvenser eftersom bearbetningen av spannmål inte "hinns med" riktigt som det ska. Annars är ju BARF ett bra val om man vill göra egen mat men man måste läsa lite om det först. Går att läsa på barf.ifokus. Jag har själv precis testat 
4. Kattmöbel: Jag tycket det är ganska viktigt eftersom katten gillar höga plater som jag skrev. Och så är det ju klösdelar på med så katten inte klöser någon annan stans. Om man völjer att i alla fall inte ha en stor klösmöbel kan man välja klösbrädor som man lägger på golvet eller sådana man monterar på väggen. Då bör man doc se till att katten har annan typ av höga utrymmen, så som exempelvis speciella hyllor som katten kan ligga på och se vad som händer
5. Tänk på om du ska ha en innekatt/utekatt. Hur ser trafiken ut? Många katter blir överkörda.
P- piller är inte så bra att ge katten, så kastrera om den inte ska gå i avel. Katten blir snabbt könsmogen så det skulle vara bra att kastrera så snabbt som möjligt, speciellt om hon/han vistas ute.
Honkatt/hankatt? Ras eller inte? Katt eller kattunge? Kanske hjälpa en hittekatt, de behöver alltid mer hjälp.
Tänk på att inte skälla på katten en massa eller vara hårdhänt om den gör fel. Belöna när han gör rätt istället. (inte för att jag säger att du skulle göra det).
Ett tips är aktiveringsleksaker så katten har något att sysselsätta sig med om du är borta eller inte har tid att leka.
Finns nog massor av flera råd, men det är ju i alla fall en start
Lycka till med att skaffa dig en egen misse, de är så underbara!
Tack för svaren!
Haha, jag skulle nog också läst fel ;)
Det låter faktiskt ganska "enkelt" att äga katt! Inte som att ha hund iallafall :) Men blötmat, vilket märke är bäst anser du? :)
#5 Mjau är ett jättebra blötfoder finns i princip alla mataffärer, har även hört att Bozita är bra.

Jag tycker Bozita eller Mjau är bäst, de flesta smakerna innehåller inte tex. socker som flera sorter gör och innehåller inte tex ris som är poppis att lägga i mat av någon anledning. Bozita oxh mjau har en bra andel protein och fett som de behöver, katter ska äta kött
Håller med de två ovanstående ;)
Jag vill ha en innekatt eftersom alla katter vi haft när jag varit yngre- har dött pga trafiken…
Hur mycket kostar en kastrering ungefär? :)
Jag har tänkt på att skaffa en hona, ras och sådant är jag inte så väldigt insatt i då jag hellre hjälper (som du skriver) en hittekatt eller dylikt.
En undran om det där med kastrering- kan det ha med och göra att en katt kissar inne? Min syster har nämligen en kastrerad hona och en okastrerad hona, dock kissar båda på möbler men vad har det med det att göra?
#6-7 Tänkte precis fråga om det finns i mataffärer, det är ju super. Har för mig att Mjau inte är så dyrt heller!

#9 Beror på kön. En hankatt med kulorna nera kostar mindre än en honkastrering. Men ung. 500-1000 skulle jag tippa på. Om du väljer en katt från katthem brukar de komma kastrerade.
Felkissande kan bero på olika orsaker. De största orsakerna brukar vara att de antingen är fertila och urinmarkerar pga det, samt en stor orsak är att de kan ha uvi som gör att de kissar på fel ställe.
Sen kan det vara allt från fel sand till att man har flyttat på en blomma som kan vara orsaken. Okej kanske inte flyttat på en blomma, men att någon förändring har skett hemma som kan orsaka felkisseri.
#10 Okej! Tack så jätte mycket för ditt svar 
Be din syster kastrera katten så slipper hon felkissandet. En annan sak jag tycker är otroligt viktigt och det är just precis det du gör nu, ta reda på fakta INNAN man skaffar sig katten. Vill du ha en kattunge så bör du definitivt köpa två, kattungar har ett enormt behov av kattkompis för att må bäst.
Sedan håller jag inte med dig om att det är "mycket enklare" med katt en hund. Många har uppfattningen att katter är så självständiga och klarar sig själva men det stämmer inte. Jag tycker att en katt ska ha precis lika mycket sällskap och uppmärksamhet som en hund. En katt får inte heller enligt lag lämnas ensam utan tillsyn minst två ggr per dygn. Är man borta ca:9-10 timmar per dag för arbete så funkar det inte att man sedan har en massa aktiviteter på fritiden.
Hjälp två katter från ett katthem istället så hjälper du inte bara dessa två utan det ger plats för ytterligare två att få komma in i värmen och bli mätt i magen varje dag.
Fördelen med det är att dels så har man alltid möjlighet att lämna tillbaka om det inte skulle fungera. Dels så kan personalen hjälpa dig med att hitta rätt katter åt just dig.
Kastrering hona ca: 1000:- Vaccinering per spruta 300-400. Försäkring ca: 60:-/mån. Chipmärkning ca:2-300
Det kan bli dyrt om katten blir sjuk, en veterinärvårdsförsäkring på en hundring i månaden är väl värt pengarna.