Leker för hårdhänt
Har fyra katter varav en är en stor hankatt, mycket större än de andra tre som väger mellan tre och fem kilo. Felix, stor katten, väger nästa åtta kilo… Bra mycket större än de andra ord. Felix leker mycket hårdhänt med de andra katterna, så hårdhänt att de springer skrikande och gömmer sig, de har ingen chans när han går på de. Det är svårt att avgöra om det är riktigt bus eller om han gör så för att försöka dominera de andra. Felix är sju år gammal snart och är kastrerad. Han tycks inte vara sjuk på något vis men är överviktig och stel i ryggen. Detta masseras lätt bort några gånger i veckan. Vi arbetar på övervikten med lek, säker utevistelse och bra och kontrollerad matkonsumtion. Det känns elakt att han ska kunna spöa upp de andra bara sådär ibland men han har bott med oss i snart sju år och vi tycker ju mycket om han annars men situationen börjar bli ansträngd. Jag tror inte att han gör så för att han har ont eller är sjuk utan för att han vill bestämma eller bara leka väldigt väldigt hårdhänt… Vad gör man med en som är i så uppenbart överläge på grund utav sin storlek?
Så är min Tarzan oxå. Han leker lite för hårdhänt med sina andra tre kompisar. Ja en av dom kan ju säga ifrån och jaga Tarzan tillbaka liksom, men dom övriga två dom bara springer iväg och skriker liksom för att skrämma Tarzan. Jag tror i Tarzans fall, så tror jag att han ibland känner att han kanske är lite sysslolös, så jag försöker då sysselsätta honom med att leka , då brukar det funka. Så försök att sysselsätta honom med lite av varje. Jag har som sagt oxå 4 katter.
Kanske fler som har andra ideér?
Han har alltid varit hårdhänt och på, ännu en orsak till varför jag inte tror att han gör så för att det är nå fel på han men jag tycker att det har blivit värre. Sysselsätta har jag också tänkt faktiskt, sysselsätta lite mer än jag redan gör då med andra ord. Det är lite obehagligt för de andra tycker inte att det är så roande direkt och ljudnivån blir hög. Bara idag har han gett sig på två av de andra helt oprovocerat..

Om de inte redan är kastrerade, så kan det hjälpa. Annars lek och sysselsättning och i värsta fall får man dela på dem.
Alla är kastrerade. Leka gör jag men jag ska se om jag kan hitta nån bra aktiveringsleksak till dem. Dela på de vill jag egentligen inte för då måste han flytta och det känns ju så trist efter sju år hos oss.. Men det börjar bli lite synd om de andra nu, ingen vill leka med han eftersom han tar i så hårt..
Feliway kan hjälpa, annars gäller mer sysselsättning.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Katter som tagits för tidigt från sin mamma är ofta hårdhänta då de inte fått lära sig vett och etikett av sin mamma och syskon. Hur gamla var era när de lämnade mamman?
12 veckor var de alla förutom ena som aldrig lämnat mamman. Så det är inte orsaken här. Han har alltid varit tuff och hård när han leker men nu känns det som att han bara ger sig på och är elak, de andra skriker och gömmer sig och är märkbart inte alls roade.. Vi får försöka leka mer, han gillar bollar. Kanske man köpa en lite större åt han att leka med.
#6 Min katt leker lika hårt så som TS förklarar det men han togs inte tidigt från mamman. Han kommer från en stor kattfamilj där det bland annat går lite små kattskötare/mostrar/fastrar som hjälper till med uppfostrandet av kattungarna.
Att min leker hårdhänt är någon han tagit efter en av honkastraterna från hans uppfödning. Min förra katt Malin tålde inte hans hårdhänta lek eftersom hon inte var van vid det och inte heller min 5 åriga honkatt tålde inte heller hans hårdhänta lek :p
Där vart det iaf mycket skrik och päls som flög, men han slåss aldrig med dem eftersom han är from som ett lamm annars och vill bara väl, bara det att min katt vet inte hur stark han är och leker därmed lite väl hårt ^__^
Det är samma sak här tror jag att han inte vet hur stark han är. Innan hade han en ungkatt att busa med men med henne tog han det konstigt nog lugnt. De två honorna som bor permanent här är han riktigt dum emot förutom när han vill att de ska putsa han. Den andra hanen busar han inte med. Han är också mycket svartsjuk och kommer någon annan och gosar med mig eller sambon så vill han gå emellan. Det får han dock inte men få kan han bli arg och jaga bort de andra om han får chansen. Han får såklart sin uppmärksamhet också. Gosar alltid med sambon på kvällarna och ligger vid mitt huvud när jag ska sova och så går han bus och uppmärksamhet innan också såklart..