Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3745 ggr
[Vargtass91]
0

Maine coon älskar hundar?

Är kattvakt till en Maine coon nu några dagar! Mycket intressant och roligt måste jag säga :D Har en katt hemma annars och en valp och min katt försöker "fostra" hunden, eller vad man ska säga… Hon är väldigt bestämd och han har förstått att det inte lönar sig att jaga henne, helt enkelt har han respekt för katten!

Men den här maine coon- katten jag passar verkar älska hundar, aldrig sett något liknande…haha. Han älskar att bli jagad, stimulerar till jakt, brottas med hunden på skoj, och sen kommer han och sover med min hund och tvättar honom.

Är detta typiskt för en maine coon katt? Eller verkar denna vara något speciellt? Verkar ju jättemysiga och lite clowniga av sig, det gillar jag:D

Lynxkissen
0

Jag tror inte bara det är för att det är en Main coon. Min huskatt älskar med hundar, han är lite av en kompis till svärmors Golden Retriver och de busat jättemycket. Det är doc väldigt underhållande att se. Även här är det min katt som bestämmer. Har dessutom läst mycket om detta, att en hund kan vara bättre sälskap än en kattkompis till missen. Och att hunden oftast har respekt för katten och inte tvärt om. Katten är mycket bestämd och sätter hunden på plats om den behöver Flört Lite som "katten jagar hunden" istället Glad

[Fröken P]
0

nej det är inte typsikt för den rasen. mina hatar hundar.

Rafflan
0

Mina huskatter har inte direkt gillat hundar men syrrans MC som var jämngammal med min hund dem lekte ihop och hade jätte kul ihop ;)

DeniceP
0

Mina två älskar också våra hundar, brottas och har sig! De andra två katterna bryr sig inte lika mycket om hundarna.

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

kristinaskatter
0

Är katten van vid hundar och inte har dålig erfarenhet av dem, så är det klart att de gillar dem! Jag har en hona som är uppvuxen med hund. Hon springer fram till hundarna på gatan när de promenerar förbi. Den andra honan jag har hatar verkligen hundar, men är heller inte van vid dem.

Sophey
1

Det ar individuellt hur katter trivs med hundar som sallskap jag har en ragdoll hemma hos mig som tyr sig mer till hundarna an till den andra katten medans huskatten inte gar ihop med ena hunden men passar utmarkt ihop med alla andra hundar aven om han inte direkt tycker om hundar speciellt mycket i overlag.

Jag har annars hort att kattrasen maine coon ar en mysig och lite clownig ras sa det kan ju ha nagonting med det att gora.

Medarbetare på matlust

JosefinGothe
0

Min maine coon-kille träffade hundar första gången när han va ca 4-5 månader, och var då mycket avvaktande. Efter ett par dagar i samma hus som hundarna vågade han ligga och sova på köksgolvet, ca 1 meter från närmsta vovve, inget mer.

I sommar ska han få träffa samma hundar igen, och under en längre period och då är han +10 månader. Vi får se om fegheten försvinner efter några veckor, men jag tror alltså inte att det är något som ligger i rasens natur.

Det har nog också betydelse vad för temerament hunden har osv :)

//Jossan

[Vargtass91]
0

Aha okej, ja då beror det nog inte på rasen dådå :) Men tänkte bara eftersom har inte träffat så många katter som varit så förälskade i hundar som denna kissen, haha… Verkligen tvättar honom och sover med honom osv , jättemysiga tillsammans :)

Har läst lite mer om Maine coon - katter nu och tycker de verkar supertrevliga, blev sugen på att skaffa en i framtiden :)

JosefinGothe
0

Det är ju många som beskriver rasen som en "hundlik katt". Och det kan jag verkligen hålla med om, så kanske är det så att dom då har ett liknande tankesätt, temperament osv som de flesta hundarna har? Svårt att förklara hur jag menar, men hoppas att du förstår :)

Sen utöver det är det nog mycket individuellt bland både katter och hundar vad de tycker om andra arter.

Men är du sugen på att skaffa en Maine Coon kan jag verkligen inte göra annat än peppa dig. Det är en helt fantastisk ras :)

//Jossan