Dräktig? HJÄLP
Köpte en katt den 7e aprill, börjar nu misstänka att damen är dräktig.
Snälla jag har aldrig haft en kull katt ungar tidigare och uppfödaren får jag ingen kontakt med hon vägrar svara eller öppna dörren så behöver hjälp. Är min kisse dräktig?
Jag sökte runt på google och hittade många träffar i detta forum så vänder mig hit till er! Men hittade så mycket olika svar så startar en tråd för att få svar från flera människor
Hon kom hit för snart en månad sedan, har vart på rymmen en gång i 10 minuter och det var i förrigår så här har hon inte blivit parad då hon är min enda katt!
Under ca 1,5 veckas tid har jag märkt att hon lagt på sig rejält,trodde bara att det var hull iom kattmats byte! Hon uppskattar inte lek och kel utan vill bara vara ifred. Gärna under soffan eller i en klädhög/tvättkorg och bara tvättar sig konstant. Hon äter allt hon får tag på, allt från makaroner till kattmat! Idag har jag även sett magen "Rycka neråt", som om magen dras mot svansroten. Hon har även fått större knallrosa bröstvårtor och tappat päls runt dom.
Ge mig tips på vad jag ska se efter för att veta om Kisse är dräktig!!
Om hon är dräktig:
Hur länge tror ni att hon har kvar?
Hur länge är en katt dräktig?
Hur många ungar blir det i en katt kull?
Behöver hon hjälp vid förlossning?
Vad gör jag om hon inte diar ungarna?
Vad ska jag mata henne med behöver jag byta foder?
Hur många veckor behöver kattungarna sin mor?
Bör jag hjälpa henne att bädda?
Ge mig alla tips och råd ni kan. lägger in bilder på kisse nedan
När fick hon rosa tuttar?
Känner du sparkar i magen?
Bästa är att ta katten till veterinären och fundera på kastrera och abortera fostrerna om hon inte är långt gången förutsatt att katten ej är en avelskatt.
Mina katthonor har fått 3-6st i sin första kull och magen har börjat tjockna vid ca 4-5v gången dräktighet. Kattungarna får ej skiljas från varken mor eller syskon innan 12v ålder.
Bestämmer du att kullen ska födas måste du göra bolådor där hon kan föda sina ungar (ej banankartong och ej frotehandukar)
Usch vilket hämskt förslag att ens komma på tal att abortera! Jag är lika emot det på djur som på människa. Så läge djuret är kapabel till att ta hand om sina barn ska hon väl få göra det.
Hon är renrasig Norskskog katt som är tänkt till avel av en vän. Jag är "Foder mamma", det är jag som står som ägare och avgör om kullen ska vara kvar vilket den ska om hon nu är dräktig.
Damen jag köpte henne av hade fått in en ny hane veckan innan Jag tog med min kisse hem, den ende okastrerade hanen i hemmet då jag hämtade henne. Så det är antagligen han som är far. Hon åt p-piller och hade gjort det 2 veckor. Hon skulle äta p-piller i ca 2 veckor till för att sedan vara hos min vän under löp osv.
Tuttarna började märkas för ca 1 vecka sedan, dock inget som jag tänkte speciellt på men det har min man tänkt på.
Känner inga sparkar i magen.
Varför inte kartong eller frote?
#1 Är det du som står som ägare är du inte fodervärd, utan ägare och blivande uppfödare. Är din vän kattens ägare och en registrerad uppfödare måste hon anmäla även hoppsankullar till sitt kattförbund för att inte riskera att bli utesluten därifrån och alltså inte ha möjlighet att registrera framtida kullar.
Sajtvärd Katter iFokus

#3 Det är skilland mellan Norsk Skogkatt och Norsk Skogskatt.
Men tillbaka till ämnet. För att få reda på hur llångt gången hon är så kan du ta dig till ett veterinär för en undersökning. Om du inte får tag på uppfödaren dvs. för att ta reda om om hon blivit parad av misstag. Varje kull ska registreras så de får stamtavla.
Hej!
Dräktigheten varar i ca 60-70 dagar, så ca 2 månader lite drygt. Svårt att säga hur många ungar det kan tänkas bli, kan ju vara alltifrån 1- 6 st kanske…
Oftast klarar katter förlossningen själva men ibland kan man behöva hjälpa till i alla fall. Om honan tex. inte svättar av ungarna vid födsel kan man behöva hjälpa henne med det med hjälp av en handduk som är lite sträv. Har inte gjort det själv doc.
Som sagt, 12v måste ungarna vara med sin mamma. Om hon inte diar dem, jag vet inte riktigt hur det går att nappa dem så tidigt, beror ju på när hon slutar dia… någon annan kanske vet bättre om det här :)
Men rådfråga din veterinär, det är nog det bästa :)
Tänk nu på att P-piller många gånger orsakar svåra skador på fostren och förlossningarna blir många gånger också svåra om mamman ätit pillren under dräktigheten. Du är skyldig att vara hemma och hålla koll när hon föder. Om hon inte tar hand om ungarna måste du flaskmata dem. Varannan timme dygnet runt de första 2 veckorna, sedan var tredje timme ett par veckor till.
Spenarna brukar bli rosa och större ungefär 3 veckor in i dräktigheten, så det kan ni ha som riktmärke till när ungarna ungefär kommer.
4 Det är jag som står som ägare som jag skrev, är inte utveckligststörd.
5 Precis som i tidigare inlägg jag är inte utvecklingsstörd eller på något sätt efter i tänkandet!
6 tack för ett vettigare svar än de andra!
7 Efter att ha läst på nätet och rådgivning hos vet så är risken väldigt liten att ungarna blir missfostrade. Jag är hemma med katten fygnet runt. 3 veckor in är för kort tid.
Dumt av mig att söka mig hit, sjuka kommentarer om att jag ska göra abort och påståenden så att jag känner mig förnedrad. Med dessa ord lämnar jag katter.ifokus.se för gott. Tänk på hur ni pratar till folk för ni har precis fått mig att känna mig riktigt korkad. Eller snarare dum förklarad.
#8 varför blir du upprörd?
Nyss får du ju inte tag på uppfödaren och vänder dig hit för råd sedan blir du sur för svaren du får:S
Om inte uppfödaren vill hjälpa borde du hitta en bra mentor i din närhet. I och med att röda tuttar syndes för en vecka sedan borde hon blivit parad just innan hon kom till dig. kring den 6e april. Hon bör föda i början/mitten av juni.
Har föräldrarna stamtavla å ska väl ni registrera avkomman?
Banankartonger kan ha gifter i sig av besprutade frukter. Froté-handukar katt kattungar fastna i och göra sig illa.
Då katten ätit p-piller under dräktigheten kan kattungarna bli missbildade. Har båda katterna blivit kollade för navelbråck?
Som jag tolkar svaren du fått så var det menat som hjälp :) tror det bara har blivit ett stort missförstånd :) alla vet ju inte den infon dom skrev. Och i många fall är det bättre för honan och ungarna att en abort sker tidigt. Men det har vi olika åsikter om helt enkelt. Men det förslaget var också väl menat tycker jag det verkar som :)
Med tanke på att du inte vet någonting om uppfödning och du itne vet någon sjukdomshistoria på mamman eller pappan eller om p-pillren har skadat fostren och med tanke på att det inte behövs fler oönskade huskattungar som ges bort gratis utan vaccinationer och dyligt så tycker jag inte att förslagen om kastrering är särskilt omotiverade.

Vilken attityd! Du verkade missa mitt resterande inlägg. Om du inte klarar forum så finns GOTT om information på nätet som du kan lära dig om kattuppfödning. Google is your friend
#8 Vad menar du med att 3 veckor in är för kort tid? Spenarna blir rödare och större ca 3 veckor efter att honan blivit parad. Så är det bara.
Och jo, kattungarna kan få skador om mamman ätit p-piller under dräktigheten.
Ditt nick säger ju allt TS, sen bristen på tacksamhet är förbluffande.
Din aggression kanske är ett sätt för dig hantera den otrygghet som du verkar känna inför om du är eller inte är det du så vältaligt skriver i inlägg 8. Bara för att man upprepar saker och ting blir det inte sant, men den kanske du inte hört förut =)
/Fridaybrew

Snacka om otacksam…

Om hon är dräktig:
Hur länge tror ni att hon har kvar?Räkna baklänges om hon bott hos er i fyra veckor så är hon väl 4-5 veckor gången i dräktigheten.
Hur länge är en katt dräktig? ca 65 dagar
Hur många ungar blir det i en katt kull? 1-8 vanliast är nog runt 4
Behöver hon hjälp vid förlossning?Förlossningar ska alltid övervakas.Vissa honor kan behöva hjälp.
Vad gör jag om hon inte diar ungarna?Handmatar ungarna.Se till att ha mjölkersättning för kattungar hemma och något att mata med.jag brukar använda medicinsprutor.
Vad ska jag mata henne med behöver jag byta foder?Ett energiriktfoder.Vad äter hon nu?
Hur många veckor behöver kattungarna sin mor?Enligt lag får en kattunge inte flytta från syskon och amma fördens tidigast vid 12 veckors ålder.
Bör jag hjälpa henne att bädda?Nej men erbjud henne lite olika ställen.Jag använder en stor transportbur av plast som är bäddad med ett örngott med en stoppning av ett liggunderlahg.Vissa kattmammor vill ha det helt mörkt och då kan man lägga en filt/lakan över buren.
Stolt ägare till tre La permer
Åh. du har ju fått massor av hjälp här. och att du INTE kastrerat och aborterat för länge sen är över mitt förstånd.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#17 ts köpte katten nyss och det verkar som att den var tänkt till avel.
jag kan sätta en femma på att hon är tjuvparad och kommer att föda när som helst…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Vad bra, då är hon alltså parad av en hane av samma ras? Skönt att det inte blir fler huskatter, nu kan du ju ta ut stamtavla!
Ts
Hur länge tror ni att hon har kvar?
Skulle tro att hon är i ca v.5, så du får räkna hur länge hon har kvar.
Hur länge är en katt dräktig?
Ca 65 dagar
Hur många ungar blir det i en katt kull?
1-6 ungar
Behöver hon hjälp vid förlossning?
Normalt går det bra, men ifall det inte skulle göra det kan det vara bra att ha en mentor på telfonen + kollat upp joru öppna kliniker som du kan åka till om det vill sig illa.
Vad gör jag om hon inte diar ungarna?
Handmatar, söker amma eller avlivar… jag tycker det är fel att avliva men alla kan ju inte vara hemma och handmata flera veckor
Vad ska jag mata henne med behöver jag byta foder?
Vad äter hon nu?
Hur många veckor behöver kattungarna sin mor?
Minst 12 veckor.
Bör jag hjälpa henne att bädda?
Nej men erbjud henne fler bra ställen att föda ungarna på.
#11 ditt svar visar ju hur mycket du ens bryr dig om att läsa det ts skriver, du ser kattungar och vänder taggarna utåt direkt. Riktigt dålig stil!!!
TS Katt är en raskatt, parad med en katt av samma ras, så får hon bara tag på uppfödaren får dem stamtavla = vaccineras, avmaskas och märks då det säkert är krav för att få stamtavla.

#22 Tyvärr finns det många "renrasiga Norska Skogskatter" som är vanliga långhåriga huskatter :P
23 jag vet att det är en norskskog katt då jag har stam på henne.
Har vart hos vet och hon har bara några dagar kvar.
Har även fått tag på uppfödaren och fått ut stam på fadern.
Anledningen till att jag reagerar som jag gör är för att jag kom in hit. Bad om svar på några frågor och fick svar på frågor jag inte ställt som verkligen dum förklarade mig. jag kommer inte att svara mer i denna tråd utan vänder mig till ett forum där människor är trevliga.
Folk som tar förgivet att det är en huskatt osv. Så tråkigt att ni råkat få vanliga huskatter vid köp av raskatter. Lycka till i fortsättningen och bemötandet här var det värsta. tackar för mig.
#25 klart som tusan man kan säga fel om man äger ett djur av den rasen!
Om en Norskskogs Katt har stamtavla fattar ni väl själva att TS skrivit lite fel bara?
Det känns ju mer logiskt att det är en fel skrivning än att det är en huskatt med "stamtavla"…