Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 8044 ggr
katterna
8

Lite frågor!

Hejsan! Har lite frågor som är aktuella nu för sommaren som jag hoppas kan bli besvarade :). När jag och min ena katt är ute på koppelpromenader så tycker hon om att gå till ett särskilt gräs områden där hon kan tugga i sig gräset. Där finns även brännnäslor där, och min fråga är om dem kan bränna sig på dessa brännnäslor precis som vi gör? En annan fråga är vad som händer om katterna skulle råka fånga tag i en geting och tugga på den? Dem älskar fånga flugor och äta dem. Men nyss råkade min ena katt nästan få tag i en geting som hon stirrade på i fönstret. Jag gick fram till henne för att se om det var en fluga och då faller getingen ner precis framför henne. Som tur var så reagerade jag snabbt och tog undan henne . Men vad händer om dem någon gång skulle lyckats få tag i en, är det veterinär direkt eller? En sista fråga är vad som skulle hända om dem får tag i en humla? Bränner dem direkt om dem skulle lyckats slå till den?

OberonsMatte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Närkontakt med en humla eller geting kan visa sig på det här sättet:

Sajtvärd Katter iFokus

LaSadie
0

Min Mim lekte ute och brände sig på en humla. Tassen såg ut som bilden i #1

Tilla_
0

#1 & 2 - Ojoj, inte bra! Stackarna. Krävdes veterinärvård eller gick svullnaden ner av sig självt?

# 0 - Jag har en katt (Elmo) som åt upp en humla! Jag hörde att det var något på gång på balkongen men jag hann inte stoppa honom, slurp sa det så var humlan borta. Jag fick lite smått panik och ringde veterinär, dom sa att det nog inte var någon fara men att man ska vara vaksam när det gäller getingar, då kan det bli farligt! Vet. sa att jag skulle hålla koll så Elmo åt och drack som vanligt under dagen och det gjorde han som tur var, då kunde jag pusta ut. ^^

Om någon av dina katter skulle äta upp en geting är det nog säkrast att ringa veterinär!

När det gäller brännässlor vet jag inte om katterna kan bränna sig men jag antar det, jag brukar försöka undvika att gå nära iaf, är rädd att de ska bränna nosen. :P

LaSadie
0

Svullanden gick ner av sig själv. Tog några timmar, men hon var lugn och verkade inte märkbart påverkad så tog det lungt själv

Sunset_luna
0

Ja min lille Timjan statt i fönstret å lekte me en geting förra sommaren, ja hann inte heller få bort henne utan hon fick sig ett stick i tassen å oj va hon flög ifrån fönstret å in i nästa rum! De gjorde nog väldigt ont för getingar leker hon inte me längre! Men hon blev inte märkbart svullen å verkade bara lite öm en stund efteråt sen gick de över. Så e det bara att stick e de nog ingen fara.

Josefa
0

Katter brukar i regel inte reagera så mycket på getingstick. Jo det gör ont så klart och kan svullna lite. Det är mest om de skulle bli stuckna i munnen som man får kolla att de inte svullnar igen.

Nässlor vet jag inte om de bränner sig på. Mina har iaf nyfiket kört ner nosen i nässlor som jag har plockat, och inte visat någon större reaktion.

tuska
0

Nässlor är det ingen fara med , men stick i munnen av en geting kan bli rätt så allvarligt.   Har katten fått ett getingstick så glömmer den inte den smärtan de får och därefter låter de getingar och humlorna  vara.   Oftast blir sticket de får i tassen och då är det ingen fara.

OberonsMatte
0

Det är min Moltas på bilden i tråden och han visade tydligt att han hade ont i tassen och ville inte ens stödja på den, men svullnaden och smärtan var helt borta efter ett dygn ungefär.

Ett par av mina andra katter har också drabbats av klumptass p.g.a. insektsbett, men inte verkat känna någon smärta alls, så det är lite olika. Några gånger har jag sett att de blivit stuckna i ansiktet eftersom gadden suttit kvar, utan att de blir svullna alls, eller bara ytterst lite.

Det märks iallafall på Moltas att han har respekt för surrande insekter sedan dess (detsamma gäller mina andra vuxna katter, så de måste också ha märkt att de sticks). Jag misstänker att samma sak kommer hända med 1-åringen Ruben snart, för han har verkligen ingen respekt alls och tycker bara att humlor och getingar är det roligaste som finns.. Hittills har han lekt med många getingar och bin innan jag hunnit stoppa honom.

Att bli stucken av insekter hör till livet och även människor kan ju råka illa ut om man har stor otur, men i de allra flesta fall är det inget farligt utan bara lite obehagligt.

När det gäller brännässlor har jag ibland märkt att katten visar lite obehag och förvåning precis i "bränn-ögonblicket", och t.ex. börjat slicka på det onda en liten stund, eller ruska på huvudet eller tassen, men det verkar alltid vara snabbt glömt.

Sajtvärd Katter iFokus

katterna
0

Tack för alla svar :).