Dålig % mätning i foder!
Har setat och läst foder hela natten. Någonting som har förvånat mig är att det återkommer i flera artiklar och inlägg runt om på nätet att mätningarna för % statistiket av närings inehållet endast stämmer på 5% av alla katt foder på markanden?! detta gör mig otroligt chockad!
Mätningarna av näringsinnehållet görs under steg ett av tillverkningen på kattfoder, under procesens gång hinner vissa ämnen stiga och vissa sjunka till botten!
Från och med nu litar jag inte på katt foders anvisade % innehåll på baksidan av förpackningen! Det är alltså ganska svårt att hitta en sort av de 5% som faktiskt stämmer!
Trots detta kommer jag att prova Carnia Lynx Orginal Tillsammans med olika sorters blötmat. I nuläget äter kissarna Mjau för att det var det dom åt i förra hemmet, men nu ska vi köra övergångs period för att få in ett bra foder.
Funderar dock på att labtesta först för att se så att det verkligen innehåller allt som sägs.
Hittade även en artikel om att man hittat jäst i en kattmat sort men hittar inte länken… Ska försöka leta upp alla länkar till källor och skriva en riktig artikel om detta matproblem!!!!
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
MIn katt har fått Carnia Lynx - och nu även Porta 21 Feline Finest Sensitive. MIn katt tröttnade på bara 1 foder så jag alternerar dessa.
Supercat.se har porta 21 i 7,5kg förpackning i plast -riktigt bra och till bra pris.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Varifrån kommer "alla" dessa artiklar? Är det trovärdiga källor? Hur stor är differensen mellan angivna värden och faktiska värden?
#1 Mina katter har ju ätit Mjau köttgille och kylingnkalas i två olika skålar med fri tillgång. Så misstänker att de kommer att vilja ha två sorter nu med!
Hur påverkades din katt vid foder övergång? vad använde du innan Carnia lynx?
Jag gillar absolut inte innehållsförteckningen på porta 21, den är för lång och innehåller saker jag inte vill ha i min katt mat! Men tack för tipset i alla fall =)
Carnia Lynx innehåll:
Fågelmjöl, hydrolyserat fågelprotein, färsk kyckling, fågelfett, potatisflingor, kycklingdigestiv, betor, torkade ägg, laxolja, bryggerijäst, cellulosa, vitaminer och mineraler.
Porta 21 Feline Finest Adult Sensible innehåll:'
malet hönskött, torkad potatis, färskt hönskött, fågelfett, torkad sockerbetsschnitzel (socker extraherat), hela ägg, torkad öljäst, laxolja, cellulosaväxtfiber, torkade lingon, yucca schidiger-pulver, citronextrakt, rosmarinextrakt, örtblandning 2 % bestående av: timjan, pepparmynta, brännässla, slät alm, bitterträ.
/Josefin
kollade porta 21 finest sensitive - det är den jag har till min katt. När jag kollade så innehåll de olika porta varianterna olika saker.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#4 Det är Porta 21 Feline Finest Adult Sensible jag kikade på. Eller jag kikade på alla och de innehåller ungefär samma sak i olika mängd!
/Josefin

Även jag är lite skeptisk till den här "informationen". Visst tror jag att det fufflas en del med kattfoder, men då mer med innehåll och ursprung/ kvalitét på det och inte med den garanterade analysen.
Ser också gärna källor, en artikel låter som en trevlig idé!
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
#6 Ska skriva en artikel med källor sedan, ska nog gå att se i historiken då man loggar in på routern!
/Josefin