Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2949 ggr
Exoticas
0

Hur ska jag mata? mask?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej igen =)

Har lite funderingar kring utfodring samt vilken mat ni här inne tycker är bäst och varför! =) Behöver få en lite bredare uppfattning av vad andra tycker, och blanda med min uppfattning för att hitta det bästa till mina katter.

När jag tog över katterna åt de Mjaus torr och blötfoder, hade alltid fri tillgång.

Min hona som fram till för ett par dagar sedan var okastrerad är fet och min kastrerade hane är smal (Det handlar inte om att hon försvarar maten för att det är han som är storätaren av katterna), nu så smal att man kan känna varenda ben. Det har man inte gjort innan, funderar på om det är så att han kan ha mask fast det inte syns i avföringen? Har hört att vanliga täcken är att katten smalnar av och i vissa fall protesterar genom att bajja inne! Som vissa redan vet så jobbar jag med att han skå börja använda låda igen (Det kan du läsa om i denna tråd: http://katter.ifokus.se/discussions/4f9d5b8088f4722c3a001767-gor-sina-behov-inne?discussions-1). Katterna hade mask för 7 veckor sedan och dom kom hit för 4 veckor sedan men blev alltså fördig avmaskade för ca 7 veckor sedan!

Eftersom att jag tycker att katterna skulle kunna må bättre av annan mat så undrar jag nu vad ni rekomenderar mig att prova? Har kikat på Orijen torrfoder, det är helt klart det jag själv tänkt satsa på. Men för att slippa göra flera foderbyten så vill jag kolla en snabbis här innan jag börjar vänja över dem från mjau!

i nuläget har de fortfarande alltid fri tillgång på blöt mat och torrfoder, är det ok eller är det någonting jag bör ändra på?!

Tack för att du tog dig tid till att läsa tråden, hoppas att du har ett litet tips att lämna till mig! =) Kram :*

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

MonicaLagerquist
2

Är katten veterinärundersökt?Hur är hans njurstatus?

Jag skulle skippa allt torrfoder och utfodra båda katterna med blötmat.Mjaus eller Bozita.

Men först måste det uteslutas om hankatten är sjuk eller frisk.Så om det inte är gjort boka tid för koll och blodprov på honom.

Stolt ägare till tre La permer

viciouscircle
2

Jag röstar också på Bozita! (De sorter som inte innehåller fisk!). Dock tycker ju jag att dom ska ha fri tillgång på torrfoder och få blötmat 2-3 ggr per dag :)

Exoticas
1

#1 Båda katterna har jag tagit till vet innan de flyttade hit samt när jag kastrerade tösen för några dagar sedan.

Veterinären sa dock att det var bra att ge dom torrfoder för tandsten osv, om man kombinerar det med blötmat samt färskt vatten så ska det tydligen vara bra =)

#2 Vilket torrfoder rekomenderar du? =)

Kan tillägga att jag har köpt lite olika blötmat sedan dom kom hit men de får fortfarande mjaus torrfoder.

/Josefin

viciouscircle
1

Jag rekommdenderar Bozita även i torrfoder. :)

Sedan tror jag för övrigt inte att det är så bra om du provar för mkt olika mat till dom.. Katter behöver inte variation på det sättet. Det kan svnarare sabba deras magar, speciellt nu när dom bytt miljö :)

Exoticas
0

#4 Har du innehållsförteckningen på Bozita hittar det inte på nätet =)

/Josefin

viciouscircle
0

#5 På denna länken kan du läsa innehållsförteckningarna =)

http://www.bozita.com/sv/Feline/Produktgrupper/

Exoticas
0

#6 haha jag som snurrade runt på Bozitas hemsida ett bra tag xD tack Kyss

/Josefin

viciouscircle
0

#7 Lugnt! :) hehe, jag lyckades inte heller hitta till rätt ställe till en början x)

MonicaLagerquist
1

#3 Torrfoder fungerar inte som rengörning för tänderna.Det är som att tugga hårtbröd istället för att borta tänderna.Sött och klibbigt.

Togs det blodprover på katten?

Man kan ju tyvärr inte se på utsidan om njurarna är på väg att paja men viktnedgång är ett tecken på det.

Stolt ägare till tre La permer

Exoticas
0

#9 Jag var inte med hos vet den gången men vet att det togs prover, och att det inte var fel på katten i alla fall!

Det är bra att äta knäckebröd för att motverka tandsten ;)

/Josefin

Hawknestgrove
0

Är killen så mager? Då kan det förklara att det är problem med rumsrenheten och visst kan det vara mask, behöver itne synas i bajet. Arne spydde äckliga maskar i dag igen.. Trots avmaskning för femtitolfte gången. Men syns aldrig något i bajet.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Rafflan
0

Fri tillgång på torrfoder och mjukmat 2-3 ggr/dag tycker jag du ska ge :)

Jag ger min katt mjau torr och mjukmat ;)

Ang magringen, kolla med veterinären vad en blodprov skulle kosta, för med fri tillgång borde han verkligen inte vara mager. Ev prova avmaska dem igen.

Hawknestgrove
0

ett blodprov går på ca en tusenlapp inklusive poliklinikavgift sen kan det variera upp och ner på ett par hundringar.

Jourhemmet
0

Vilken okunnig veterinär som tror att torrfoder motverkar tandsten. Katten borde inte vara mager med det fodret, då det innehåller så mycket dåligt spannmål.

Rafflan
0

#14 det gäller alla djur, togmotstånd är bra för tänderna, dock måste man tänka på fler aspekter än tänderna när det handlar om foder ;)

Jourhemmet
0

Om katten ska få tuggmotstånd så är det bara Barf som gäller, det är  knappast tuggmotstånd för en katt med torrfoder.

Rafflan
1

#16 jo torrfoder är tuggmotstånd, äta enbart mjukmat är ju som att äta nåt som är något fastare än gröt hela livet, inte bra för tänder eller mage som är menat att slita kött från ben och smälta det i magsäcken.

Alla kan lära sig barfar men alla har inte möjligheten att göra det hemma, och då tror jag en kombination av torrfoder + mjukmat är bästa lösningen för dem som inte kan ge samma mat som katten får i det vilda…

sagan
2

#17 Väldigt många katter sväljer bara torrfodret. Så det stämmer inte att det ger tuggmotstånd. Mjukmat och torrfoder är inte den bästa lösningen alls. Torrfoder tar inte bort tandsten hos vare sig katt eller hund.

Man behöver absolut inte lära sig att barfa om man ger kycklingvingar lite då och då som rengöring för tänderna (förutsatt att katterna äter detta). Om inte får man borsta deras tänder varje dag för att det ska löna sig. Inget av detta tar bort tandsten, men förhindrar att det bildas lika mycket.

Sen till Mjaus torrfoder, dem har ändrat innehållet sen en tid tillbaka och man kan likna det vid Friskies, vilket man inte bör ge sina katter. Så byt gärna till något annat om du ska ge torrfoder. Dem som finns i matvarubutikerna och är något att ha är Purina One, Bilanx och Purfekt fit.

sagan
1

#5 Ditt val av torrfoder som Orijen är att föredra framför Bozitas. Så sök på spannmålsfria och hitta det du tycker verkar bra för dina missar. Undvik om möjligt spannmål så långt det går.

[silkesnosen]
0

Jag tror att du får kika på allmäntillstånd. Hur ser avföringen ut, vad är det för individ. Jag anser ju att man får se till att borsta tänderna på katten med jämna mellanrum, då man inte alltid kan lita på att katten tuggar.

Jag ger RC Oral, vilket hjälper ngt, då det är stora bitar och tvingar honom att bita i dem. Sedan har hans känsliga mage fått en problematisk period efter att jag testat foder med mer köttinnehåll, så nu äter han RC Sensible också och mår äntligen bra igen, puh.

Hawknestgrove
0

HAr Mjau ändrarts? Vad bra, att jag har sparat en gammal påse, då kan jag jämföra värdenA..

sagan
0

#21 Mjau har som först ingrediens spannmål nu tyvärr. Så det är inte ett dugg bättre än Friskies. Vet inte varför dem gjort den ändringen eller när, men ganska nyligen då jag brukar kika på kattmaten då och då.

Tidigare var det bara räkfross och fiskarfest som första ingrediensen var spannmål. Kött och kyckling hade kött som första. Nu ser det ut så här. Verkar som att dem tryckt in fisk och fiskprodukter som dem inte haft i kött och kyckling innan. Vad jag vet i alla fall.

Sammansättning: Spannmål, kött och köttbiprodukter (färsk svensk kyckling 4 %, köttmjöl 10,9 %), oljor och fetter, vegetabiliska proteinextrakt, fisk och fiskprodukter, mineraler, jäst

Hawknestgrove
0

Nja, fisk har det även för flera år sen funnits i Mjau torrfoder med kyckling också, annars hade jag matat med det till mina, men det gick ju inte, då Esther är allergisk. ska leta fram ingridienserna på en scannad påse från förr ligger på en extern hårddisk

Hawknestgrove
0

här är den scannade innehållsförteckningen, visserligen på Mjau fisk,men det kvittar.

och så kollar jag på kycklingkalas, 32% protein är det i dag. samma då

Den scannade innehållsförtecknignen är sen 2007

Hawknestgrove
0

OCh jag har alltid fått höra att Mjau torrfoder är bättre än Friskies då magnesiumhalten är relativt låg.

Hawknestgrove
0

scannat av Mjau kyckling från i år här!Skrattande

BARFmycat
1

Rent spontant tycker jag att det bevisar sig självt att torrfoder inte hjälper mot tandsten, eftersom tandsten drabbar katter och hundar som äter torrfoder.

Torrfoder som dessutom innehåller spannmål främjar dålig tandhälsa bara genom det, eftersom spannmål mer eller mindre är socker, och hur bra är socker för tänderna..? Bara genom att ge spannmålsfritt torrfoder har man minskat risken lita grann för tandsten, plack och karies.

Att ge köttben, kycklingmage eller tunga främjar god tandhälsa, detta i kombination med blötfoder från Mjau eller Bozita som inte innehåller fiskprodukter är optimalt för en katt som inte äter BARF.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

sagan
1

#24 & #26 Det som är ändrat i Mjaus påsar "kött och kyckling" är att det tidigare inte hade spannmål som första ingrediens vilket det är nu. Deras spannmål har höjts med 3-4% efter ändringen. Vilket är mycket och inget katten behöver. Därför likställer jag det med Friskies. Inte på grund av magnesiumhalten. Det spelar spelar ingen roll om proteinhalten fortfarande ligger på 32% som innan. Spannmålet har ökat i mängd vilket i sig är dåligt.

Exoticas
0

Håller på att utforska maten noga, alla sorter man kan tänka sig. Tittar på tester, utvärderingar. Omdömmen, innehållsförteckning, folks erfarenheter!

Efter att ha läst hur många tester och artiklar som helst så har jag lärt mig att statistiken av innehållet på baksidan stämmer i 5% av fallen, vilket är så ytte pytte att man inte ens vågar lita på denna statistik längre! Statistiken på baksidan av förpackingen skrivs efter hur mycket dom stoppade i av allt i början av processen och inte när den är klar, då har vissa värden ökat och vissa värden gått i botten!

Dock har jag kommit fram till att detta foder känns bra: http://animail.se/carnia-lynx-original-5kg.html

Om ingen har invändningar på detta foder kommer det att bli använt här hemma! Kommer att vänja över sakta och dom kommer att få fortsätta att äta lite olika sorters blöt mat om jag gör i nuläget. Köttfärs med äggula får dom i bland, dock ratar den ena katten det!

Försökte hitta alla sidor jag besökte där jag hittade återkommande information över den bristande procent anvisningen, dock hittade jag inte dessa sidor men hittade dessa två som kan vara bra för att läsa. Om inte annat intressant. Har vart vaken hela natten och läst om foder så får be om ursäkt om jag är otydlig någon stans =)

http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article11352.ece/BINARY/484638.pdf

http://www.dn.se/ekonomi/inte-bara-mums-for-misse

/Josefin