Ensam katt?
Går det bra att ha en ensam katt inne? Eller kommer den att må dåligt för att den inte har någon kompis?
Är det någon i familjen som kommer att vara hemma med katten hela dagarna? Eller kommer katten att behöva vara själv medans folket är i skola/på jobb flera timmar varje dag? (då gäller det hela kattens liv och inte bara första veckorna).
Kommer katten bli lämnad hemma ensam så tycker jag absolut att man bör skaffa sig 2 katter. I alla fall om det är en kattunge man tänkt skaffa sig.
Annars kan det vara en idé att ta hand om en äldre omplacering. Det finns äldre katter som man då vet trivs med att vara själva.
En kattunge eller ungkatt kan tycka att det blir trist att inte ha någon att jaga, bita och brottas med. Att leka med människor eller leksaker är ju inte alls samma sak som en busig kompis.
En vuxen katt kan dock trivas alldeles utmärkt som ensamkatt, förutsatt att miljön inomhus är stimulerande och att katten inte lämnas ensam alltför långa dagar.
Sajtvärd Katter iFokus
Har ingen ålder jag går efter utan någon som passar mig.
Jag jobbar 2 timmar om dagen mån-ons och tränar sen en timme varje gång jag är i stan. Så katten kommer att bli ensam men inga såna där 8-9 timmar som det blir om man jobbar heltid.
Kan tänka mig två också.
Lät inte som om den kommer bli ensam så jättemycket då nej. Men kan du tänka dig två så tycker jag ändå du ska skaffa dig två :)
Att ta kontakt med ett katthem då kanske vore en idé? :)
Även om mäniskan busar med katten så kommer det ju ändå inte bli på samma sätt om om det var en annan katt ;)
En kattunge får dessutom någon att lära sig saker tillsammans med. Dom lär sig kattbeteende på ett helt annat sätt :)
Jag själv tycker absolut att man ska ha flera katter tillsammans.. (så länge det inte är en vuxen katt då som tydligt visar att den vill vara själv) jag har haft en katt ensam i många år.. men skaffade mig en liten kattunge till henne som sällskap och oj va härligt det är att se dom tillsammans :)
Skall se om jag hittar två som passar. 
Kan du tänka dig två så tycker jag absolut du ska satsa på det. Katter har oftast väldigt stor glädje av varandra, oavsett om man är hemma mycket eller inte.
Jo precis.
Jag känner en som har några äldre kattungar som hon inte blir av med. Jag tänkte fråga henne om hon har någon till mig. Vet inte hur många det är eller om hon ens har några kvar. Dock är dom ute men jag vill inte ha mina ute då jag har en livlig väg direkt vid husknuten.
Läste din pres., ska du inte vänta tills du har en bättre ekonomi? Katter kostar med försäkring, kastrering, vaccination, sand, kvalitetsmat och ev. veterinärvård och hade du tänkt kattunge så bör de vara två för att må bra. Spelar ingen roll att du är hemma nästan hela tiden.
Menar absolut inte att vara otrevlig utan läste bara infon om dig.
Hehe, den infon har jag inte uppdaterat. 
Vet inte ens vad jag har skrivit där. 
Kan vara så att jag måste vänta men jag saknar något djur. Är uppvuxen med både katter och hundar och jag saknar verkligen ett djur för jag "fick" ingen av min ex-man.
Det går absolut att ha en ensamkatt inne men som många redan påpekat är det viktigt att man har mycket tid för katten och att man inte är borta för mycket och för ofta (om man inte har kattvakt förstås). Dock skulle jag inte rekommendera att skaffa en kattunge om du bara ska ha en katt utan en katthems-katt eller omplacerings-katt där katthem/tidigare ägare rekommenderar katten att bli ensamkatt på grund av dess personlighet/tidigare erfarenheter.
Vill du ha kattungar tror jag att två passar bäst så de kan få stimulans och närhet av varandra. :)
Lycka till med letandet!
Visst kattungar är söta men jag kan absolut tänka mig en äldre katt också. Bara det är någon som passar mig. 
#9 Om det är sällskap du vill ha, men är osäker på t.ex. ekonomin kanske du kan vara jourhem åt ett katthem till att börja med? Om du fortfarande bor på Åland finns ju Ålands djurskyddsförening:
http://www.djurskydd.net/index.php?option=com_content&view=article&id=108&Itemid=26&lang=sv
Sajtvärd Katter iFokus
Jo sällskap vill jag ha. Jourhem kan jag tänka mig. Skall kontakta dom.
#13 Det kommer nog behövas fler jourhem i sommar.. Har en känsla av att det blir mycket ungar i år. Hört att det finns en koloni bakom kantarellen t.ex. :o
Skulle själv vara jourhem om jag inte hade tre katter redan .
Jo bakom Kantarellen finns det massor, har jobbat där i bra många år. Städerskorna ger dom mat fast dom inte får.
Ja då blir det säkert många kattungar där snart som behöver tas om hand…